Kommer du på 15?

Fant denne på Facebook, men tenker den egner seg fint på blogg også. Hvem som vil kan være med – skriv gjerne her i kommentarfeltet om du ikke har en blogg du vil skrive det på. Dette er ikke blodig alvor, det er bare for gøy.🙂

I løpet av 15 minutter skal du skrive ned navnene på 15 forfattere/poeter som du føler har påvirket deg og som du har med deg videre i livet.

Her er min liste:

  1. André Bjerke
  2. Hans Børli
  3. Ingvar Ambjørnsen
  4. Stephen King
  5. Jo Nesbø
  6. Ian Rankin
  7. Kahlil Gibran
  8. Sue Monk Kidd
  9. Stieg Larsson
  10. Arnaldur Indridason
  11. John Ajvide Lindqvist
  12. Inger Hagerup
  13. Astrid Lindgren
  14. Anne-Cath Vestly
  15. Robert Frost

I samme slengen tar jeg med en lignende lek som jeg fikk for litt siden. Det går ut på det samme, men her skal du skrive ned 15 bøker du aldri glemmer.

Min liste:

  1. The Stand – Stephen King
  2. De gales hus – Karin Fossum
  3. Ringenes herre – Tolkien
  4. Harry Potter (alle 7) – J.K. Rowling
  5. Mio min Mio – Astrid Lindgren
  6. Brødrene Løvehjerte – Astrid Lindgren
  7. Millennium-trilogien – Stieg Larsson
  8. Engelen på det sjuende trinn – Frank McCourt
  9. Historien om Pi – Yann Martel
  10. Dukken i taket – Ingvar Ambjørnsen
  11. Håndtering av udøde – John Ajvide Lindqvist
  12. La den rette komme inn – John Ajvide Lindqvist
  13. Dracula – Bram Stoker
  14. Garps bok – John Irving
  15. Stien mot fortiden – Tom Egeland

Da er det din tur (hvis du vil). Hvilke 15 forfattere/poeter og hvilke 15 bøker, glemmer du aldri?

9 tanker på “Kommer du på 15?”

  1. Hele 15 stk? Ojsann det må jeg tenke på!!!🙂 Jeg er jo inbspirert av så mangt, men 15 på sparket? Hmmm, skal ha arket klart på bordet ved siden av meg i kveld! Kanskje jeg klarer noen!

    Takk for at du deler! viktig å huske på hvor inspirasjonen en har kommer fra.🙂

  2. Jeg måtte knipe sammen øynene for ikke å bli påvirket av dine valg – og jeg ser at vi har lest og likt mange av de samme bøkene. Men listen over hva som er gått i sjelen på meg har ikke så veldig mange fellestrekk (jeg slår sammen de to oppgavene til en):

    Torbjørn Egner: Doktor Dyregod
    Astrid Lindgren: Mio min Mio
    André Bjerke: Morovers
    Inger Hagerup: Så rart
    Tove Jansson: Det usynlige barnet
    Hector Malot: Frendeløs
    Charles Dickens. David Copperfield
    Victor Hugo: De elendige
    Torborg Nedreaas: Av måneskinn gror det ingenting
    Fjodor Dostojevskij: Kjellermennesket
    John Steinbeck: Vredens druer
    Knut Hamsun: Markens grøde
    Hermann Hesse: Steppeulven
    André Brink: Gribbenes land
    Karin Boye: Diverse dikt

    Innimellom har jeg slukt tonnevis av mer og mindre god krim, Morgan Kane og en del fantasy – men Potter og Tolkien appellerer ikke til meg, noe som gjør meg til en litterær særling av rang – i alle kretser🙂

  3. OI! Den utfordringen tror jeg faktisk kan bli vanskelig… kanskje listen over bøker jeg ikke glemmer har større sannsynlighet for å klare seg enn den med forfatternavn. Jeg vet ikke om jeg kommer PÅ 15 forfatternavn! selv om jeg leser bøker…

  4. Justina og Yoshimi: Jeg jukset. Jeg har nemlig pc rett ved siden av bokhylla, så jeg kikket gjennom hyllene. Dessuten har jeg et par notisbøker der jeg har skrevet ned omtrent alt jeg har lest så langt tilbake som til 1984. Etter en liten kikk i den fant jeg fram til de jeg noterte, men det kunne sikkert blitt en del andre. Vanskelig å si hvem som har festet seg mest.

    Titta: Oj, så flink du har vært da! Takk for at du ble med.🙂 Jeg syntes det var vanskelig å si hvilke som har gjort mest inntrykk, men alle de over er i hvert fall bøker som traff meg veldig og satt i lenge etterpå. Noen har jeg lest flere ganger. Jeg ser du har en bok på lista som jeg virkelig har tenkt på lenge at jeg vil lese… men så glemmer jeg det igjen. Nemlig De elendige av Victor Hugo. Elsker musikalen, så jeg må jaggu få lest boka. *inn på mappa mi og bestille med en gang*

  5. Hihi🙂 Jeg digger det bildet. Er hentet fra en kampanje for forskning på brystkreft. På t-skjorta står det «Find a cure before I grow boobs», men det ble ikke plass til det på dette lille avatarbildet. Ordentlig søtt uttrykk. Skal se om jeg kan finne full størrelse og legge ut.🙂

  6. Det med notisblokken var genialt. jeg er ikke organisert nok til sånt. Jeg har begynt å lage oversikt ca ørten ganger. Akkurat det har jeg gitt opp nå!

  7. Ja vet du, det er noe av det lureste jeg har gjort.🙂 Jeg begynte med det da jeg var rundt 13 år, og da jeg hadde holdt på noen år kunne jeg jo ikke gi meg med det. Innimellom angrer jeg på at jeg ikke gjorde det samme i forhold til filmer jeg har sett, men det føles ikke like viktig.

Det er stengt for kommentarer.