Humøret er reddet

Jeg skrev for litt siden om at jeg var sulten og sur. Det er jeg ikke (fullt så mye) lenger. Løven kom nemlig med det gode forslaget om å lage grønnsaksmos, fordi det, ifølge et tv-program hun hadde sett, skulle mette mer – i tillegg til at det gjorde at kroppen lettere kunne ta opp næringsstoffene.

Dermed har jeg de siste dagene kokt blomkål og brokkoli møre, for så å kjøre på med stavmikseren til det blir fin puré. Jeg har i en liten fløteskvett, kanskje en klatt smør også, og så krydrer jeg med det jeg føler for. Dette smaker godt ved siden av det meste av kjøtt, spesielt til juleskinka jeg har kost meg med i det siste. (Kosta meg en femtilapp hos Rema1000 og har vært lunsjmat i en uke nå.)

Så – jeg blir mett og fornøyd, i tillegg til at jeg føler meg ufattelig sunn – og: Det gjør at jeg holder meg godt under det anbefalte kaloritallet jeg skal ha i meg per dag, selv om jeg spiser en del ting med fett i. Dermed får jeg til målet om å leve noenlunde lavkarbo og lavkalori samtidig. Hurra for de små gleder!

Tusen takk til Løven som redder humøret ♥

20 tanker på “Humøret er reddet”

  1. Så flott å lese dette søta! Glad du fant noe som kunne hjelpe og som ikke var overvettes dyrt eller omfattende å få til! Flotte løven!😉 Glad på dine vegne! KleM

  2. ÅÅÅÅ, så utrolig godt å høre😀 Noe så vakkert, nå ble jeg veldig rørt – tusen takk ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    Og det bildet, det er noe av det søteste jeg noensinne har sett! Vet du hvem som har tegnet det… må få stjele til et maleri en gang😉

    Gleder meg veldig til å se deg etterpå kjære kusine!!

  3. Bell4trix: Det enkleste er ofte det beste, er det ikke sånn?🙂 Er jo supert med lettvint og god mat som holder sultmonsteret på avstand.😀 *klem*

    Løven: Det er du som skal ha takk! ♥ Jeg aner ikke hvem som har tegnet, ettersom jeg har rappet den på et nettforum jeg er innom av og til. Tror det kan bli vanskelig å spore opp rettmessig eier.😐 Men ja, mal den!😀

    Gleder meg veldig, jeg og! Herregud, det må jo være mange måneder siden jeg så deg!? Hurra for vinteraktiviteter!😉 ♥

  4. Lurer på sånne regler innimellom… hvis jeg hadde brukt feks. denne i et maleri, selvfølgelig gjort det om til eget, men godt synlig at det var denne. Og så hadde jeg feks. lagt det ut på hjemmesida mi, altså maleriet… er det «ulovlig»

    Ja, nå er det kjempelenge siden sist! Jeg krysser fingrene for ivrig og supersportslig datter denne vinteren🙂 ♥

  5. Akkurat det vet jeg ikke så mye om. Hmm, jeg tror jeg må spørre Twitter.🙂

    Hvis vinteren blir like lang og hard som ifjor, så er det store sjanser for at vi får sett hverandre flere ganger.😀

  6. Å, takk! Blir spennende å se hva regelen er!

    Ja, hahahahahahahahaha! For andre som leser dette, må de tro jeg bor i Finmark og du i Oslo hahahahahaha, som er avhengig av datterens vinteraktiviteter for at jeg skal komme meg den laaaaaange veien for å treffe min kusine som jeg sjelden kan treffe pga den vanvittige avstanden..hahahahaha *hikst* – uff, nå er jeg morgenfjåsete, kanskje våkne litt😉

  7. Hahahaha, ja du har helt rett! Bare tenkte hvordan det hørtes ut… hahahaha, slutt nå Løven! Vel, nå har jeg satt på lyslampa for å bryte ned utskillelsen av melatoninet😉 På tide å vekke kroppen!!

  8. Åååh høres deilig ut, jeg har lyst på sånn lampe jeg og.😀 Synes du det funker?

    Her er det kaffen som vekker meg… og de gærne fuglene da.🙂

  9. Kjøpte den for mange år siden, før jeg visste jeg hadde ME. Jeg var jo bare sliten og trøtt, og tenkte at det kanskje var fordi jeg trengte mere sollys. Og sommeren tenkte jeg det kunne være en form for allergi. Da brukte jeg den sånn den skulle brukes, altså sitte 20-30 cm fra og i en halv time pr. dag over en tid på … husker ikke helt. Det førte til at jeg fikk problemer med å sove bare.

    Men har vært mye trøtt i det siste, og leste et sted om hvorfor det var vanskelig å våkne på vinteren. Kroppen våkner og skiller mellom dag og natt når sollyset kommer inn gjennom vinduet. Dette stopper utskillelsen av melatoninet, søvnhormonet, og gjør at du våkner. På vinteren skjer ikke dette – før ved titiden, og hodet våkner fordi det vet at det må stå opp, eller at vekkerklokken ringer, men kroppen sover fortsatt.
    Så da tørket jeg støv av lyslampa igjen, og setter den på … sånn litt lenger fra, og ikke over så lang tid. Om det virker….hm, placebo eller ei, kanskje litt🙂

    Satt den ved senga til tenåringen en stund, da hun var så vanskelig å få opp. Ba henne sette den på når klokka ringte.
    De selger faktisk vekkerklokker med innebygd lyslampe… kanskje det er en fin julegave til tenåringer og andre morgentrøtte😉

  10. Interessant at lampa førte til at det ble vanskeligere å sove!

    En sånn oppvåkningslampe har jeg tenkt på, men de er ganske dyre og jeg føler det er så mye ulike opplysninger om hvor stor styrke man bør ha osv osv så jeg har liksom blitt litt handlingslammet i forhold til å kjøpe noe sånt. Høres uansett deilig ut å kunne våkne av «sollys» nå om vinteren! *drømme*

  11. Ja, det er veldig dyrt, det samme med lyslampa. Jeg fikk min til jul en gang, da jeg syntes lysrørene var altfor dyre til å gidde bruke penger på.

    Men er du interessert i å prøve, så kan jeg ta med min i kveld, så kan du prøve en stund før du evnt kjøper/ønsker deg egen?

  12. Nei nei nei, du må ha den selv!!!🙂 jeg har uansett ikke økonomi til å kjøpe noe sånt på en stund. Derimot sitter jeg jo ved fuglelyset (eget type lys man skal bruke til undulater), og det er jo litt som sollys det og.😀

    Fikk ett svar på twitter ang. kopiering av tegningen over her… og vedkommende mente at om det er ulovlig eller ei avhenger av hvor mye maleriet ligner på den opprinnelige tegningen.

    Lyder jo logisk, uten at jeg kjenner til noen lover rundt dette. Vanskelig når man ikke kjenner til opphavspersonen og kan be om lov.🙂

  13. Takk for svar! Hmm, ja, det lyder vel logisk. Jeg krysser fingrene for at personen ser innlegget og gir meg tillatelese🙂

    Da tusler jeg meg bort på atelieret, vi snakkes i kveld!! ♥

  14. Å, det var et fint bilde ja. Blir jo helt i godt humør av det:)

    Har begynt å lage potetmos når vi har poteter til middag, jeg. Blir litt mer»saftig» enn bare tørre poteter. I alle fall når jeg ikke gidder lage saus til (og det gjør jeg sjelden) Men det var et lurt tips å lage mos av grønnsakene også. Det skal jeg jammen gjøre:)

    Men nå skal jeg prøve å sove litt igjen. Er bare oppe på en liten nattevandring. Ønsker deg en fin dag i morgen.

    Klem fra Martha

  15. husk at du kan mose allleeeee grønnsaker som finnes;) Men ifht lavkarbo er vel brokkoli og blomkål mest aktuell.. (vokse over jorden osv..)
    har selv funnet ut at dersom du har litt Wasabipaste oppi blomkålmosen så blir det snadders godt😉 litt hot, men såå godt!!🙂

    Noen nevnte også at man kan bruke erter oppi med brokkoli… er ikke så overvettes glad i grønne erter, så tenkte jeg skulle teste ut en mos av det en dag.. tror og føler det er bedre enn at de triller rundt på tallerken;P

  16. Martha: Potetmos er nam, mye bedre enn hele poteter, ja!🙂 Grønnsaksmos kan absolutt anbefales det og.🙂

    Ann: Jeg er liksom litt kjedelig i kosten og spiser stort sett blomkål og brokkoli, men ja – det meste kan moses.😀 Erter bør da kunne funke det og?! Lykke til med mosingen.😉

Det er stengt for kommentarer.