Forsvar dagens uføretrygd

Aksjonen Forsvar dagens uføretrygd holder, i morgen, onsdag 17. november klokken 16.00 en fanemarkering foran Arbeidsdepartementet på Einar Gerhardsens plass. De oppfordrer alle fagforeninger og organisasjoner til å delta på markeringen!

Hvis kroppen orker i morgen, tenker jeg å møte opp. Det er ganske stort til meg å være, jeg har en masse antipatier mot demonstrasjoner – men for denne viktige saken tenker jeg det er helt greit å være med.

Om du har mulighet til å være med, vet ikke jeg. Men det du kan gjøre, uten at det koster så mye krefter, er å signere underskriftskampanjen mot det som er planlagt av kutt og endringer i uføretrygden:

  • Kutt i behovsprøvet barnetillegg på opp til 22.000
  • Uføre skal ikke lenger betale skatt som pensjonister, men som lønnsmottakere. Dette rammer spesielt de uføretrygdede med lavest inntekt
  • Varig uføretrygd erstattes med midlertidig uførestønad
  • Beløpet en uføretrygdet kan tjene reduseres fra 1 G (75.000) til et symbolsk beløp
  • Kutt i alderspensjonen pga levealdersjustering

Signer her om du støtter saken. Spre dette gjerne videre til alle du tror kan støtte saken.

Besøk aksjonens nettside.

14 tanker på “Forsvar dagens uføretrygd”

  1. De forsøker seg med å stjele fra de svakeste i samfunnet. Det er et og annet ord jeg kunne tenke meg å si om det, men jeg tror det er best jeg holder det inni meg.😦

    Jeg og blir matt.. lei meg og så sint!

  2. Nå er det skrevt i min blogg, og er det noen som burde føle skam er det politikerne, ikke vi som er uforskylt syk.. Jeg blir kvalm av dem og det skal de få høre.

    God klemm

  3. Har signert og krysser fingrene å bare håper det finnes noe som ligner medmenneskelighet hos våre folkevalgte.

  4. Har signert. Er rasende på politikerne, de kan ha pensjon og svært gode inntekter. Null tiltro til de lenger.

  5. Bra Kari! Jeg forstår godt du er rasende, det virker så ufattelig arrogant når de unner seg selv gode pensjoner, og samtidig fratar svake grupper i samfunnet vårt store deler av den magre inntekten de har. Jeg mistet selv nylig over en fjerdedel av inntekten min – uten forvarsel – fordi noen politikere hadde funnet ut at de skulle gjøre en lovendring. Jeg føler meg rettsløs.

  6. Det virker slik det har virket en stund nå; at kristin clemet og Civita og deres fanebærere får det som de vil.

    Når man ser eksempler på det regimet som allerede er på plass, mot blant annet tidligere tannteknikere som demonstrert på nrk i går så ser fremtiden enda verre ut.

    Rasende blir bare forbokstaven her.

    Vi er såvisst enda mer rettsløse enn folk flest.

  7. Amos: Ja, jeg tror vi er mange som føler oss maktesløse og rasende… jeg håper bare at det går an å samles… selv om vi er mange ulike individer, med ulike grunner til å ha havnet i uføret. Vi har ingen sjanse til å bli hørt når vi står alene – så jeg håper på en slags organisert protest – med mange flere enn de få som møtte opp på fanemarkeringen i går.

    Jeg vet i hvert fall hvem jeg IKKE skal stemme på ved neste valg. Det ser for meg ut som det kun er ett alternativ, når jeg ser på hvordan alle andre partier ønsker å rasere velferdsordningene, en etter en.

  8. Da har jeg også signert. Litt sent men fant ikke kampanjen før ikveld. Har sendt link videre på yahoo messenger til alle bekjente jeg vet om som kan tenkes og signere også. Denne kampen skal de få se at vi er imot. Føler meg direkte mobbet som Handikappet fordi jeg ikke kan jobbe i vanlig jobb. Og jeg er en av de i Norge som faktisk har en VTA jobb og yter mitt så ofte som mulig der.

  9. Hei Bjørn Egil og takk for kommentaren din!
    Det er innmari trist at man skal føle seg mobbet fordi man ikke kan fungere helt som friske gjør. Nå sier alltid disse politikerne at det ikke er det de ønsker, men mange sitter likevel igjen og føler seg mindreverdige etter å ha hørt diskusjoner på tv og i radio.

    Jeg vet ikke hva en VTA jobb er, men regner med det er en jobb som er tilrettelagt for ditt handikap. Det er i så fall kjempefint at du får det til – all ære til deg for det! Håper det fortsetter slik at du beholder denne muligheten.

Det er stengt for kommentarer.