Lavkarbo-snacks til helga

Jeg har nylig lest «Frisk med lavkarbo» av dr. Sofie Hexeberg (anbefales!) og fant der en veldig enkel oppskrift på vafler. Jeg har tidligere forsøkt å lage lavkarbovafler, men ikke lykkes. Vet ikke helt sikkert hvorfor, men de har aldri villet henge sammen. Men disse her… åh nam! Vafler som luktet som vafler og så ut som vafler – og smakte (nesten) som vafler.

Oppskrift på vafler:

3 dl (ett beger) seterrømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts Johannesbrødkjernemel (fås kjøpt på helsekosten)
1 ts kardemomme
1 ss Sukrin
100 gram smeltet smør

Visp sammen. Stekes i smør. Mmmmm!

Jeg vil også anbefale en annen lettvint og snadder-snacks som jeg fant i Ann’s verden; Ostekjeks.

Ettersom jeg nylig overtok en mikrobølgeovn som har vandret rundt i familien en stund, valgte jeg å lage ostekjeksene på bakepapir i mikro’n. Det fungerte helt fint og smakte kjempegodt! Raskt å lage, kan spises som de er – eller man kan ta på pålegg (men det gjorde ikke jeg).

God helg!

7 tanker på “Lavkarbo-snacks til helga”

  1. Godt å høre at microen virker fortsatt og lager god mat til deg! Fått den på plass og greier?

    *klem*

  2. Jada, den virker så fint så! Tar stor plass, da, men det ordna seg. 🙂 Har ikke tatt sikringa en eneste gang, så jeg er ganske fornøyd. 😀

  3. Åå, de vaflene hørtes ikke dumme ut! 🙂 Nam, nam… Skulle ønske jeg kunne leve lavkarbo, men blir vanskelig med alt det jeg har blitt bedt om å kutte ut. Har du god erfaring med johannesbrødkjernemel ? Vanlig å bruke i glutenfri mat har jeg sett, men ikke skjønt helt funksjonen… Er det et fotykningsmiddel og/ eller bindemiddel?

    Ha en god helg!
    ella

  4. Ella: Går du til behandling på Lillestrøm Helseklinikk? Har skjønt at det er ganske mye ME-pasienter ofte får beskjed om å holde seg unna av matvarer.

    Johannesbrødkjernemel er veldig greit å ha, det blir både fortykningsmiddel og bindemiddel, vil jeg si. Bare disse 5-6 teskjeene gjorde røren skikkelig tykk og god. Man kan også bruke bittelitt (en halv teskje av gangen) til å jevne sauser med, men da er det lurt å riste pulveret ut i annen væske først og så helle det i sausen.

    Liljekonvall: Mmm, kaffe! Det fikk jeg lyst på nå. 🙂 Tusen takk, og i like måte – håper helgen din blir deilig!

Det er stengt for kommentarer.