Demonstrasjon i London i dag

ME-pasienter og deres nærmeste, demonstrerte utenfor Department of Health i dag.

Det var en gruppe på ca 50 personer som møtte opp for å demonstrere i forbindelse med blodgivningsforbudet som trer i kraft fra i dag. Det blir fra direktoratets hold sagt at ME-syke ikke skal gi blod, for å beskytte helsen deres, og dermed unngår de å komme inn på retroviruskoblingen til sykdommen ME.

Demonstrantene satte opp plakater og bannere på rekkverk utenfor bygningen. De delte også ut informasjon til forbipasserende. Flere kom bort og stilte spørsmål og pratet med de demonstrerende. Et par menn dukket opp i biokjemiske beskyttelsesdrakter og masker, – det kan jeg tenke meg ble lagt merke til!

Gruppen sto lenge utenfor i påvente av at det skulle dukke opp representanter fra departementet, slik at man kunne overlevere et brev fra demonstrantene.

«The ME Blood ban is really about XMRV
Raise awareness of the seriousness of ME on Blood ban day
Condemn the NICE Guideline CG53
Demand parity with other serious diseases eg MS HIV/AIDS
Raise awareness that UK patients are testing +ve for the retrovius XMRV»

Det siste jeg hørte var at det aldri dukket opp noen representant, men det kan jo hende det skjedde etterpå.

Det var visstnok også et par reportere der, så vi får se om det dukker opp noe i media etter hvert. Jeg tror nok i hvert fall vi vil få se klipp på YouTube når markeringen er over.

Her er et foto fra demonstrasjonen:

For en utrolig flott jobb disse menneskene har gjort, jeg synes det er svært imponerende og inspirerende!

Oppdatering 2/11: Jeg har funnet flere bilder og et par YouTube-videoer på nett

UK ME sufferers banned from donating blood.

YouTube 1

YouTube 2

 

2 tanker på “Demonstrasjon i London i dag”

  1. Jeg tenker at dette er noe norske helsemyndigheter også kunne funnet på. Er det virkelig så vanskelig å fortelle sannheten? Hmm….
    Flott at det er så mange ressurser blant oss syke.
    Takk for fin blogg forresten. Jeg er stadig innom og titter ; )

  2. Hei Lilly!
    Takk for kommentaren din.
    Ja, jeg synes det virker som norske helsemyndigheter er like unnvikende som de britiske. Det henger vel ihop med at de har adoptert psykologiseringen av ME-pasienter derfra også…?

    Så hyggelig du liker bloggen, du er veldig velkommen.🙂

Det er stengt for kommentarer.