Sjokolade-kokosmelk

Etter litt Twitter-prat med Ann, måtte jeg bare lete fram en hermetikkboks med kokosmelk fra skapet. For en stund siden kjøpte jeg nemlig inn noen bokser, etter å ha lest på en lavkarboblogg at dette var fine greier å blande med frø/nøtter til en alternativ kornblanding. Men nei, det var ikke fine greier, synes jeg. Isj. Jeg er ikke så kokosfan, at det gjør noe.

Men hva om jeg blandet den med kakaopulver?

Det måtte bare testes, så jeg tok noen spiseskjeer stivnet kokosmelk i en kopp, tok i et par-tre teskjeer med bakekakao, og søtet med litt sukrin. Jeg blandet det hele og smakte. Hmm, det var faktisk ikke så ille! Men hva om jeg blandet med litt pulverkaffe og helte over kokende vann?

Resultatet ble noe som lignet på kakao. Fyldig og god på smak, men ganske heftig på grunn av fettet. Tror ikke jeg skal hive i meg for mye av dette her… men absolutt greit for å stille søthungeren.🙂

Kokosmelken inneholder 3 g karbohydrater pr 100 g, og 17 g fett. Kun 2 g proteiner.

6 tanker på “Sjokolade-kokosmelk”

  1. åh, synd at det ikke falt i smak… innbiller meg at oboy er bedre enn bake kakao;P og det er jo greit med alternativer til å stille søthungeren:)

    Tyrkisk yoghurt er forresten veldig fin til frokostblandinger!.. Kokosmelk kan jeg ikke tenke meg er godt til det en gang.. men sikkert nam oppi smoothies o.l.. Bruker det innimellom til matlaging… hadde en toro pose med Bali kylling gryte (måtte brukes opp) som jeg putta kokosmelk oppi, og det var utrolig godt… lagde også en fiskeform med grønnsaker hvor jeg også brukte kokosmelk.. men en hel boks var litt vel mye… :S men god smak i det minste;)

    Mitt inntrykk er at kokosmelk og smaken av den er noe man må venne seg til… ikke så overvettes begeistret for det før, men nå som jeg har brukt det et par ganger i matlaging osv, så merker jeg at det går helt greit!:)

  2. Jeg fant følgende i et kommentarfelt inne hos LenaBeatrice.net :
    kokosmelkkakao er vanvittig enkelt og vanvittig godt:
    1 boks kokosmelk (ikke den lette varianten selvfølgelig!) has i en kjele, det ligger et hardt lag øverst og flytende nederst, men det blander seg fint når det blir varmt. Ha i en ss kakaopulver og søtning etter smak (jeg bruker ca. 2 ss sukrin) og jeg synes den blir aller best med bittelitt (1/4 ts?) pulverkaffe-pulver i. Varm bare opp til kokepunktet, visp godt og nyt! Det er fryktelig mektig, men resten kan bare stå i et krus i kjøleskapet til dagen etter, det blir ikke snerk på den heller! Blir tykkere enn vanlig kakao, myyyyye bedre, det føles nesten som å drikke smeltet sjokolade! *sikle*

  3. nå har jeg lagd denne også! Himmel, ufattelig god!!🙂 Brukte oboy i stedet for kakao, og fikk ca 1 kopp… den forsvant på rekord tid!!;)

Det er stengt for kommentarer.