Irish Eggemelk

I min kamp mot karbohydratene, har jeg funnet tilbake til eggemelk. Det er en noe spesiell drikk, som noen elsker og andre spyr av.😉 Selv synes jeg det er helt ålreit så lenge jeg har i noe smak. Det som passer best er kaffe, men man kan også bruke kakaopulver. Sammen med litt søtningsmidler blir dette en skummende drikk som både metter og dekker behovet for «noe godt». Dessuten er det en kjekk og rask frokost (men da uten Irish’en) for oss som ikke er så innmari glade i tyggemat på morgenen.

Jeg lager eggemelk med ny vri nå, og synes dette blir bra:

  • 2 egg
  • ca 1 ss kokosolje (smeltes forsiktig). Har du ikke kokosolje, kan du bruke smeltet smør – men dette gir mer smak på drikken. Kokosoljen er best, synes jeg. Jeg kjøper billig kokosolje på innvandrerbutikken, i stedet for den vanvittig dyre Cocosa’n.

Først visper jeg eggene litt. Så heller jeg i den smeltede kokosoljen mens jeg rører videre. Jeg bruker stavmikser og et høyt beger.

I mellomtida har jeg satt på vannkokeren, og når vannet koker heller jeg det også oppi, mens jeg stadig rører. Det er vanskelig å si hva som er passe mengde her, det kommer litt an på hvor mye du har plass til, men et par kopper, tenker jeg at jeg bruker tilsammen.

Smakstilsetning kan f.eks. være litt sterk kaffe som blandes i til slutt. Da blir det en slags kaffe latte, med skum og greier.

Ellers kan du altså bruke kakaopulver. Søtningsmiddel etter ønske.

Dette er en helt naturlig protein- og fett-drikk, som holder meg mett ganske lenge. Jeg inntok dette til frokost i dag og trengte ikke spise igjen før etter et par-tre timer.

Siden det er lørdagskvelden, valgte jeg å lage en Irish vri på denne. Jeg blandet litt whiskey i den sterke kaffeblandingen og helte dette oppi eggemelken da den var klar. Litt mer visping og voìla… en lavkarbovariant av Irish Coffe.

3 tanker på “Irish Eggemelk”

  1. hmmmm…. litt skeptisk må jeg si;) Eggemelk=mannemelk;P hahaa;) dagens dårlige kofferthumor;P må testes ut til frokost en dag ja! heller ikke så glad i mat til frokost, spesielt viss det er tidlig på an… #pjuke!
    Jeg har også kjøpt sånn kokosolje på innvandrerbutikken, problemet er å få ut oljen!!! Flaska har sånn «lang» hals, og det er jo «rimelig» stivt hele greia… må bruke kniv/spisepinne for å få det til å renne ut, og det er jo litt håpløst etter min mening.. skal det være sånn eller finnes det andre varianter?? ;=)

    btw: den irske varianten hørtes ut som en GOD IDE på lørdagskvelden:D Kos deg!:D

  2. Ann: hehe, jeg tror vi må finne på et nytt navn altså! Eggemelk høres litt… feil ut.😉 Mannemelk vil vi i hvert fall ikke tenke på… hahaha!

    Jøss, nei så dumt med flaske til kokosolje! Teitinger.. men kanskje det funker i varmere land, for om sommeren blir den flytende hos meg. Du kan evt forsøke å sette den i vannbad..? Litt tungvint da. Den jeg kjøper er i en boks med skrukork, omtrent som et peanøttsmørglass, om du skjønner? Kanskje hvis du får varmet opp oljen til flytende og får helt den over i mer passende boks…? Si fra om du ikke finner i boks, de selger det rett nedi gata her. Tror jeg ga noen og 30 kroner for boksen.

    Irsk variant var ganske godt altså, jeg hadde egentlig lyst på en til etterpå.😉

  3. Egg-melken hørtes litt…ehhhh…»spesiell» ut (som Ungdommen i huset bruker å si når noe mat er eeeh….spesiell ?! )
    Men Irish har jeg jo gode erfaringer med
    *tenke,tenke*
    Beste hilsen,med ønske om en supergod uke fra
    Lilljekonvall

Det er stengt for kommentarer.