Lavkarbopizza

Oppskriften er ikke opprinnelig min, men siden flere har spurt om oppskriften, og jeg ikke kan finne den i bloggen min, så legger jeg den ut nå.

Bunn: 4 egg, 2 ss fløte, 1 ts bakepulver, 4,5 dl reven ost, litt salt, 2 ss olje, 4 ss fiberhusk (evt. bakemiks fra Ketolysekuren, men dette har jeg aldri prøvd). Fiberhusk får du kjøpt i helsekostbutikker.

Rør sammen, spre utover bakepapir. Forhåndsstek bunnen i ca. 10 minutter på 225 grader. Den skal bli godt stekt, men ikke brent. Jo mer stekt den blir, jo sprøere og bedre bunn får du.

Fyll: Jeg pleier bruke 1 pakke kjøttdeig, litt løk, litt paprika som stekes i panne. Jeg bruker også en boks med hakkede tomater (med lavt kh-innhold – sjekk boksen, her kan man fort bli lurt). Det går an å bruke mindre enn en boks, for å spare inn. Krydre etter smak. Jeg pleier bruke salt, pepper, karri og estragon.

Fordel fyllet utover den stekte bunnen, ha på revet ost og pizzakrydder.

Stekes i 8-10 minutter ved 200 grader. (Til osten har smeltet og den ser ferdig ut.)

Bland gjerne din egen hvitløksrømme og ha over pizzabitene. Nam!

14 tanker på “Lavkarbopizza”

  1. Spennende oppskrift. Eh, – karbohydrater i boksetomater? Er det tilsatt sukker eller hva? Aldri tenkt på, – men har jo ikke jaktet på low carb heller da.

    Det ble ikke noen lavkarbokveld i går – middagsinvitasjon som endte med sjokoladekake!

    Lest Aftenposten papir på morgenen – Del 1, siste side, LP nok en gang, – om enn bare en liten setning i et helsidesoppslag. Hmmm

  2. Hei Tone!
    Åjada, de sniker inn sukker i veldig mye, det er egentlig helt utrolig. Jeg har funnet boksetomater med opp til 8 % karbohydrater. I tomatpurè kan det være enda verre. Men de boksene jeg fant sist, inneholder bare 1,5 %, så jeg får satse på dem.

    Hørtes koselig ut med middagsinvitasjon og kake, da! Ikke alle trenger å leve lavkarbo, det er gjerne mest for dem som er i faresonen for diabetes.

    Jeg har ikke Aftenposten, men takk for tipset! Husker du hva slags artikkel det var? Kanskje jeg kan finne på nett.😀

    Ha en flott helg!

  3. Hei Lothiane!
    Stikker bare innom deg for å fortelle deg at NAV-boka mi (som du har donert et blogginnlegg til) nå er under trykking, og du kan eventuelt lese mer om den på hjemmesida mi her:
    http://www.tantesofie.net/

    Stor klem til deg med takk for bidraget ditt!😀

  4. Hei løvetanna!
    Så spennende da! Gratulerer med at du har fått boka ferdig.🙂 Jeg håper å få lest den en dag. Må innrømme at jeg ikke husker hvilket blogginnlegg jeg har donert, men da blir det jo enda mer spennende å lese…😀

  5. Jeg har nettopp laget og fortært denne pizzaen og jeg syns den var kjempegod, nesten som hvetemel-pizza!! Mmmm, Jeg brukte vel Coop sin hakkede tomater (tror jeg) med 2,5 karbo. Brukte bare halvdelen da..men + liiiiittegrann purè. hehe. Jeg er deg evig takknemlig for denne oppskriften OG for lavkarbokjeks-oppskrift. NAM, endelig litt mer «fast»-føde.

    Her er oppskrift på et kjempegodt brød som jeg pleier å lage (ca 1,7 karbo pr skive):

    Brød uten mel og gjær:
    4 stor egg (eller 5 små) piskes lett
    ½ boks kesam
    1 ss bakepulver
    60 g sesamfrø
    50 g kruskakli
    60 g solsikkefrø
    2 ss linfrø
    3 ss olje
    Litt salt (etter smak)
    Bland alt sammen i en bolle. Ha deigen i en papirkledd brødform og stek midt i ovenen på 180 grader i 50 min.
    Frøene kan blandes i ulike mengder eller erstattes med andre du liker bedre. Alt etter smak;)

    Videre god helg til deg!

  6. Ane Guri: Takk for brødoppskrift! Den minner litt om en versjon jeg laget inntil nylig, men nå har jeg kuttet brød helt ut fordi jeg la på meg selv på lavkarbo.😦 Kroppen min er helt på styr, virker det som… Har hørt det er noen som ikke engang tåler lavkarbobrød, og jeg er kanskje en av dem.

    Utrolig nok… etter at jeg kutta ut brød + noen vitamintabletter det viste seg å være mye kh i, har jeg gått ned nesten en kilo i løpet av et par dager. (Selv etter at jeg har stappa i meg masse pizza..!) Kanskje det endelig skjer noe igjen?!🙂

  7. leste et sted at eldorado sine hakkede tomater var de med minst karber, men godt mulig hjernen min er heeelt på villspor.😉 er ikke strikt på lavkarbo, men har i allefall redusert inntaket på hvetemel (bortsett fra en sprekk ifht non lavkarbo muffinser) og føler det hjelper mye på formen;)

    Lagde forresten noen frokostmuffinser i dag, Lavkarbo OFC, som var god og enkle å få til;)

    btw: denne pizzaen SKAL jeg få laget en dag!!! kanskje søndagspizza er tingen??:D
    Er jo ufattelig digg viss man kan spise så god pizza i uante mengder og attpåtil gå ned;) Hurraaaa!!;)

  8. Ann: Sjekket en boks her. Landlord står det… dansk, tydeligvis. 1,5 kh pr 100 g. Må få sjekket om eldorados er enda lavere, i så fall er det jo ganske flott! Landlord kjøper jeg på en Rema 1000-butikk, så vidt jeg husker. Den ligger et stykke unna der jeg bor, dessverre.

    Jeg vet ikke hvor lurt det er å veksle mellom lavkarbo og non-lavkarbo, men det er i hvert fall kjempelurt å kutte ut de verste stivelses-produktene som mel, pasta, poteter og ris. Ifølge den lavkarbo-boka jeg leser nå (av Dr. Hexeberg) skal man kunne bli veldig mye bedre av diverse sykdommer om man lever lavkarbo. Det gjenstår å se for min del, men enkelte symptomer har i perioder blitt bedre.

    Håper du får laget pizzaen snart – og at du liker den!😀

  9. yepp, kutting av poteter, ris, mel og pasta er jeg godt i gang med;) unntaket er de non-lavkarbo muffinsenen jeg lagde her om dagen… sliter mest med å kutte min❤ mocca jeg da! synderen for mitt vedkommende…

    Lagde en vanlig pizza for 2-3 uker siden, og ble sjukt dårlig i etterkant.. så merker det er bra for kroppen å kutte de karbsene ifht stoffskiftet..

    Fant en hel haug med oppskrifter her + bra info: http://lowcarbdiets.about.com/ og mange blogger med ulike fokus ifht lavkarbo..

  10. Ann: aha, jeg misforsto litt jeg da, trodde du drev på og vekslet mellom to kosthold. En liten utskeiing med noen muffins, tror jeg nok ikke er så ille.🙂 Åh, ja skjønner godt du sliter med å kutte ut mocca’en, det er så godt!

    Kjempeinteressant at du merker det så tydelig når du spiste den pizzaen. Det er nok mange som hadde fått et annet liv hvis de hadde kuttet ut spesielt hvetemel.:-/

    Takk for lenke, tror ikke jeg har sett den siden før! Jeg har lagt ut noen LCHF-lenker i «Alle fine bloggene», det er mange gode oppskrifter rundt omkring.😀

  11. Hei! ♥ Ja, absolutt verdt å prøve – jeg liker veldig godt pizzaen, savner ikke «vanlig» pizza. Må bare venne seg til en litt annen bunn (tynnere og litt mykere), men det blir jo bare mer «ordentlig» å spise med kniv og gaffel.. Hehehehe😀

Det er stengt for kommentarer.