Hjerte rimer på ….

Ettersom jeg i den senere tid har vært plaget med hjerteklapp store deler av tida, og legen min fant ut at jeg hadde en bilyd (ikke billyd) på hjertet, hadde jeg i dag æren av å få påmontert nok et måleapparat på kroppen min. Dere som har lest her før, husker kanskje at jeg gikk med døgnmåler av blodtrykk for en tid tilbake. Det var særdeles lite morsomt, faktisk var det riktig ubehagelig. EKG-målingen er ikke spesielt plagsom i forhold, Jeg merker igrunn ikke stort, annet enn at jeg har ledninger over store deler av overkroppen, samt er plastret både her og der.

Slik ser det ut:

Og når jeg letter litt på genseren, åpenbarer jeg strekkmerker, sideflesk og føflekker… samt en bunt ledninger og en svært kledelig boks:

(Jeg gjorde det om til svart/hvitt, så slapp dere i hvert fall å se alle de fine merkene mine i farger… det hjalp litt, jeg lover!)

Det verste var at damene som satte på meg utstyret, påsto at jeg skulle sove med bh’en på meg i natt da jeg spurte hvordan de mente jeg skulle få den av og på. Ja, særlig! Den skal av og det blir lenge før apparatet. Men de triksa det til så det skal visstnok gå greit likevel. Mulig damer med lite oventil synes det er helt greit å sove med bh på, men her skal den bare av fortest mulig.

Ja, så får jeg bare håpe apparaturet får med seg hvert minste hjertebank – for her er det så mye ubehag for tida at jeg holder på å bli sprø. Det er visst ikke farlig da, det har jeg fått høre både fra legen og andre – og jeg vet mange med ME sliter med samme type plager. Derfor prøver jeg å ikke bli redd lenger, men det er altså ganske lite ålreit uansett.

Trips og jeg har noen teorier om at vi mangler et eller annet siden vi lever veldig lavkarbo. Først og fremst skal jeg innføre en matvare jeg kuttet ut for noen uker siden, og se om det kan gjøre en forskjell. Jeg er heller på den vekta jeg har nå, hvis jeg kan slippe tull med hjerterytmen.

Blodtrykksmålingen førte ikke til noe som helst, så jeg håper de finner ut noe denne gangen. Kanskje jeg kan få en pille og bli bedre? *håpefull*

13 tanker om “Hjerte rimer på ….”

  1. Skjønner dette plager deg altså! Både hjerteklappen og dette utstyret ;)
    Håper du finner ut av det. Hva med å spise vanlig kost i perioder? Ikke for å messe, men en venn av svogeren min som er veldig overvektig har begynt på lavkarbo. Husker ikke hva legen sa var årsaken, men han hadde visst fått beskjed om at han måtte kun benytte det i perioder….

    Lykke til!!!

  2. En par apropos i fall legen ikke finner årsak..
    Hvis det er hvete du har tatt ut av kosten, så er det en del som melder om hjerteklapp i en periode etter at hvete er fjernet. Det vil i så fall gi seg etter en stund, og indikerer mest at hvete ikke har vært gunstig i kosten i utgangspunktet.

    Ellers er det et blått fargestoff som er kjent for å gi hjerteklapp. Det er en del medisiner som paradoksalt har fått tilsatt blått fargestoff. Tar du piller med blånyanser kan de altså være årsaken til hjerteklapp.

    Uansett, lykke til :-)

  3. Jeg å håper på en pille som kan gjøre oss bedre, jo før jo heller.. Er ganske desperat etter mange dager med lydskyhet, en hver lyd er som smerter i sjela fortiden..

  4. Æsj, nå fikk jeg flashback til da jeg gikk med sånn i sommer/høst – måtte ha det på i opp til 5 dager om gangen :-( Det er kjipt, men håper det kan hjelpe deg til å finne ut av ting! For hjertebank er virkelig ikke noe særlig!

  5. Det blir virkelig spennende å få høre resultatet av denne testen.

    Min absolutt ikke særlig vitenskapelige teori (derimot
    empiribaserte) er at LCHF-kost kanskje kan gi oss litt lite kalium og sikkert andre stoffer vi trenger. Ser ikke helt for meg at det er så mye nyttig i poteter, ris og pasta, men vi spiser jo massevis med grønnsaker, så det burde heller ikke være noe problem? Så jeg slutter meg da (høyst udokumentert som sagt) til at det kan være noe vi trenger i fullkorn?

    Har spurt litt rundt, og fått beskjed om at det er nok kalium og andre ting i maten vi spiser på LCHF, men for egen del er jeg ikke sikker på om det blir nok. Min kropp er spesiell, (operert og bygget om i mage-tarm-systemet), jeg malabsorberer fett i ganske stor grad. Dvs. at det går fort ut igjen og tar med seg vitaminer og mineraler jeg trenger. Det teite er at vi ikke får konkret svar på noe av dette, det er bare en masse variabler som vi må finne ut av selv. En LCHF/ME-vennlig og interessert lege hadde virkelig vært fint å ha.

  6. ….lyder kjent, ja Lothiane. Har ikke analysert det noe nærmere, men på dårlige dager kjenner jeg ofte at hjertet «slår så kraftig» at det kjennes ut som om slagene går gjennom ryggen og ned i f.eks madrassen. Har også opplevd en gang, følelsen av at hjerterytmen ble «speeda» unormalt, kraftig opp. Varte kanskje en 30-45 sek og opplevdes veldig ubehagelig. Har ikke opplevd det verken før eller senere. Ble foretatt EKG-måling hos fastlege uten unormale funn men bilyd ble senere påvist på sykehus i forbindelse med annen utredning.
    Fikk utført en grundig ultralyd hos kardiolog ved samme sykehus i den forbindelse. Ble gjort funn som forklarte bilyden. Dette funnet hadde ingen innvirkning på selve hjertefunkjonen som var som den skulle være (heldigvis) men «funnet» kunne sees på som en «skjønnhetsfeil»…Lykke til med EKG`n, Lothiane (….med eller uten bh ;) )

  7. Løven: Nå er jeg kvitt utstyret, så får jeg bare avvente til legen har sett på det. Jeg fikk nemlig ikke lov til å få utskrift av resultatet. *fornærma*

    Tror ikke jeg kan kutte ut lavkarbo’n heller, for ved den minste utskeiing (med karbohydrater) så går jeg opp i vekt. Tåler omtrent ingenting før jeg merker det på vekta. Snakket både med legen og en ernæringsfysiolog om det for et par uker siden, og de anbefalte meg å fortsette med det. Inntil videre gjør jeg det, men nå skal jeg prøve å få en henvisning videre til en lege som kan mer om det.

    Apropos: Velkommen hit og takk for kommentar! Jeg tror ikke jeg tar noe med blått farvestoff, i hvert fall ikke som jeg vet. Hvete er det ganske lenge siden jeg kuttet ut, har holdt meg unna det i snart to år. Men men, kroppen er en rar ting, så jeg får bare vente og se hva doktormenneskene sier. :)

    Jorunn A: En fiks-alt-pille hadde vært så fint! Lydskyhet er ikke greit, altså. :( Det er bra du ikke bor her jeg bor… her er det byggeprosjekt utenfor og to naboer (ved siden av og under) som begge holder på å pusse opp bad. Det er ganske grusomt mens det står på… for å si det mildt. :-|

    SerendipityCat: FEM dager?!? Åh, bra jeg slapp det altså. Plasteret klødde så jeg trodde jeg skulle bli gærn, men ellers gikk det greit dette døgnet.

    Trips: Det er ganske vanskelig å forstå disse kroppene som ikke oppfører seg helt normalt, men nå har jeg litt mer håp etter tips fra deg… tusen takk! Håper å få time snart hos en lege som kan både ME og insulinresistens.

    Lilja: Sånn hjertebank er noe ekle greier. Godt du fikk et svar på hvorfor! En sånn skjønnhetsfeil er vel igrunn det legen min gjettet på da han hørte bilyden. Det håper jeg vi snart får avklart.

    Og det gikk forresten greit å få bh’en både av og på igjen. ;-)

  8. Har lest litt rundt, og hørt litt med andre… men aner ikke om dette er dokumenterte opplysninger. Men noen leger hevder at noen får hjerte/karsykdommer på grunn av for mye inntak av fett. En opplevde det samme som deg etter hun begynte på dietten, altså veldig plaget med hjerteklapp, men legen mente det ikke var noen kjente sammenhenger her, men anbefalte personen å prøve vanlig kost igjen og se om problemet ble borte. Også noen påstander om at karbohydrater, som alle andre næringstoffer, inngår i viktige prossesser i kropp og celler, blandt annet hjernen, slik at man ikke burde fjerne karbohydrater fra kosten over for store perioder. De fleste jeg «leste om» , klaget over slapphet og lite energi, noen leggkramper.

    Som sagt, aner ikke om dette stemmer, men håper du får en time snart hos en lege som kan mere om dette, og sitter med mere erfaring og dokumentasjoner enn vanlige leger :)

    Godt du er kvitt utstyret :D

  9. Jeg har tenkt på det med fettet selv, ettersom jeg jo og er innpodet med at fett er farlig. Men det er flere leger som hevder at det ikke stemmer, men at det som er farlig er kombinasjonen fett og karbohydrater.

    Ellers lager visst kroppen selv den glukosen hjernen trenger, så man trenger ikke tilføre store mengder kh selv. (Uansett om det stemmer eller ei… det er jo ikke slik at man får i seg 0 gram kh pr dag… det er nesten ikke mulig.)

    Men altså, jeg vet jo ikke noe om dette – bare ser at det er stor uenighet og at mange leger anbefaler dette kostholdet. Jeg ser også at jeg ikke kan tilføre mer karbohydrater uten å legge på meg.

    Et eksempel: Nylig fant jeg ut at jeg har lagt på meg 2 kg. Jeg fattet ingenting, men nå har jeg fått vite at de vannoppløselige vitamintablettene jeg har tatt flere av hver dag, inneholder ganske mye karbohydrater.

    Jeg har kuttet ut disse nå, så blir det interessant å se om det hjelper. Uansett er det da snakk om kanskje 20-30 gram kh ekstra per dag… og det er strengt tatt lite sett i forhold til «normalt» kosthold med brød.

    Hva skjer hvis jeg spiser brød da..? :-(

  10. Jeg fikk lyst til å bidra med litt oppmuntring med å fortelle en episode om en venn av meg. Han ble utstyrt med automatisk blodtrykksmåler som pumpet seg opp til bestemte tider av døgnet, akkompagnert av ulike suge-, summe- og blåselyder. Følgende skjedde på Cubus:
    - Kan jeg hjelpe med noe?
    - Ja, jeg skulle hatt en jakke. Bzzz.
    - Hva?
    - Bzzzt. En jakke.
    - Armen din.
    - Ja. Brrrrt Brrrrrrt. Det er bare en maskin.
    - En maskin??
    - Ingenting å bry seg med. Pssssst. Sånn.

    Han gikk fra str 48, til 50, og ned til 48 igjen på et halvt minutt.

  11. Hei!
    Jeg er også på slik diett pga insulinresistens og denne dietten har hjulpet/hjelper meg med å få et normalt insulin og blodsukker. Jeg ble slapp og trøtt + leggkramper i begynnelsen, men dette avtok ganske kjapt. Er en «tilvennelse»-bivirkning:) Har aldri opplevd hjerteklapp pga dietten…
    Man trenger visstnok ikke mye karbo i det hele tatt, og man får alltid i seg det nødvendige via grønnsaker, salat, diverse meieriprodukter+++. Raske karbo trenger man IKKE:)
    Hjerte/kar sykdommer skal man ikke få på lavkarbo (mer enn de med «vanlig» kost) da kroppen forbrenner fettet og ikke lenger karbo, ergo vil ikke kroppen lagre toooonnevis av fett selv om det er dette man spiser mest av:) Det er verre å blande karbohydrater OG fett….karbo/stivelse vil alltid forbrennes først og da vil fettet lagres i kroppen (med mindre man trener moderat +=). Dette er noe jeg har lært og lest, så hvem kan vel vite EGENTLIG:P

    Håper uansett de finner ut av dette og at du slipper videre ubehagelige undersøkelser i nær fremtid!! Ønsker deg en kjempegod helg, Lothiane!!:))

    P.S: Vi må utveksle oppskrifter:PPP hehehe

    KLEM

  12. Jakob: Haha, tusen takk for en morsom historie! :D Jeg kjente meg litt igjen, ettersom jeg og har gått med sånt blodtrykksapparat. Litt pinlig når man er ute blant folk, men jeg liker måten kameraten din svarte på. ;)

    Ane Guri: Hei til deg og! Interessant å høre at du også har fått påvist insulinresistens. Godt at kostholdet har hjulpet deg!

    Det er litt vanskelig for meg å se hvilke følger kostholdet har gitt meg, ettersom jeg er ME-syk. Jeg er jo allerede ganske slapp, og leggkramper har jeg stort sett hatt hver kveld i de siste 10 åra. Så det er liksom normalen. Men hjerteurytmen har tiltatt nå i det siste. Det kan jo være helt tilfeldig og ikke ha noe med kostholdet å gjøre.

    Jeg har skjerpet inn kostholdet litt de siste par dagene, og selv om jeg stappet i meg lavkarbopizza i går, så har jeg gått ned nesten 1 kg fra i går til i dag. Hurra! Let it continue… :)

    Takk for det du skrev om karbo og fett i kosten, jeg trenger visst å bli minnet om det innimellom. Nå skal jeg snart avgårde og få tak i en lavkarbobok skrevet av en lege (Hexeberg?). Jeg trenger å få vite litt mer, tror jeg.

    God helg til deg og! Og ja til oppskriftsutveksling! *klem*

Det er stengt for kommentarer.