Sparetiltak

Det ble litt tomt hos meg. Eventuelt ble jeg mer sparsommelig med ordene, samtidig som jeg måtte bli mer sparsommelig med penger?

For noen dager siden fikk jeg månedens utbetaling fra pensjonskassen. Det ble ikke stort, bare noen få tiere. Jeg hadde nemlig glemt at jeg hadde et ekstra skattetrekk hos dem (i håp om å unngå baksmell neste år). Dermed gikk nesten hele beløpet til skatt. Men seksti kroner er jo penger det og. Det holder jo til én middag, i hvert fall hvis jeg er forsiktig.

Midt i alt det økonomiske elendet, opplevde jeg å bli tråkka litt ekstra ned i underlaget av en jeg trodde brydde seg om meg. Men alt er heldigvis ikke svart! Jeg har noen skikkelig gode folk rundt meg som har gitt både klemmer og støtteerklæringer. Slikt varmer veldig. ♥ En venninne har hjulpet meg med noen møbler, ettersom jeg var i beit for hylleplass. En annen venninne overrasket med masse godt elgkjøtt. ♥ Vi skal ikke sulte, men faktisk spise luksusmat en stund framover! Tenåringen og jeg ble kjempeglade for dette, elgkjøtt er jo så godt. 😀

Jeg har brukt mye tid på å sette opp en økonomisk oversikt, samt et budsjett, slik at jeg ser hva jeg eventuelt kan spare inn på. Jeg har måttet «si opp» fadderbarnet vi hadde hos Plan, noe jeg synes er veldig leit. Heldigvis har jeg blitt beroliget derfra med at barnet snart vil få nye faddere. (Jeg oppfordrer de som har mulighet til å bli Plan-faddere, det kan anbefales!) Ellers er det stort sett «luksus-ting» jeg må spare inn på, men det skal vel gå greit en stund. Sønnen min er heldigvis så voksen nå at han skjønner dette med økonomi. Han er dessuten en skikkelig kremmer, og kommer stadig med innsparingsforslag. Det er fint å ha ham med «på laget». I feel blessed! ♥

Det er kun 2 måneder igjen til jul, og hjernen min er opptatt med å tenke ut noe lurt jeg kan finne på som julepresanger – men som ikke koster altfor mye. Kanskje dere lesere har noen gode forslag?

15 tanker på “Sparetiltak”

  1. Hei 🙂 Har fulgt bloggen din en stund nå og synes du har en fin blogg.
    Beste julegaven jeg fikk i fjor var en boks med hjemmebakte julekaker.
    Jeg hadde ikke energi til julebakst og ble såå glad.

    Så hvis du har tid og energi 🙂

  2. Godt å høre at du har gode folk rundt deg midt oppi det strevsomme! Sender en stor trøsteklem!
    Synes Juni sitt gaveforslag var bra. Julebakst eller hjemmelaget konfekt er stas å få 🙂
    Kos å sitte og pusle med å lage sånne ting synes jeg – når jeg har overskudd til det.

    Natta-klem 🙂

  3. Hjemmebakst var et godt forslag! Ellers, hvis du har noen fine bilder av vedkommende, eller en hel familie, og kjøpt inn en billig men kul ramme, og lagd «kollasj»… eller hva man kan kalle det..
    Et langt og personlig julebrev/kort… husker et år hvor jeg lagde et dikt til mormor og bestefar, skrev det pent ned på et litt fint papir og satte det i en ramme. Gamle kan bli glad for sånt 🙂
    Ellers har du vel masse gode foto, jeg VET du har :), og kjøpt en billig ramme til, sånn med ferdig paspatuie (orker ikke finne riktig stavemåte 😉 )
    Europris har mye billig, og noen ganger faktisk fine ting… rammer, gode sokker, pysjamaser, duftlys, skjerf/vanter osv. osv.

    Godt du har noen engler i økonomimørket!!
    Masse klemmer sendes fra løvehulen ♥

  4. Juni og Tussaluso: Takk for tips! Hjemmebakst, evt hjemmelaget konfekt er jo faktisk en mulighet, i hvert fall til dem man har i den umiddelbare nærhet.

    Løven: Takk for tips om Europris, jeg har planer om å finne en av deres butikker snart. Fotogaver er jo noe jeg ofte gir, men da har jeg gjerne laget en kalender, eller fotobok. Det er dritdyrt å få laget via fotobutikker, men jeg må se om jeg kan finne en løsning der jeg gjør jobben mer selv.
    Klemmer tilbake til deg, fine Løven min! ♥

  5. Jeg har en papirkutter, og tynn svart kartong pluss gull- og sølv-farget papir. Og så limer jeg lag på lag så bildene får ‘ramme’ gull/svart eller sølv/svart i varierende bredder. Det kan bli riktig stilig.

    (Klikket meg inn for å foreslå det Løven gjorde, og nå ble det altså bare et lite supplement).

  6. 1)….hvis man er heldig kan man finne rimelige, hjemmestrikkede sokker/ votter på div julemesser. Har man råd kan man legge med en pose god kaffe el.te. (evnt hjemmelaget konfekt)
    Det er en gave som bokstaveligtalt varmer 🙂 kan du si.. Har du i tillegg overskudd til litt ekstra kan du legge ved et dikt eller en julefortelling (mange flotte diktsamlinger på biblioteket, helt gratis 🙂 Lime diktet på kartong og dekorere på tradisjonelt eller utradisjonelt vis.

    2) Kjøpe rimelige, «blanke» t-skjorter (nye) f.eks HM, Fretex. – På div hobbybutikker kan man kjøpe «strykeark» dvs at du først finner, lager, designer et motiv via pc og dernest skriver dette ut på «strykepapiret» altså ikke det vanlige kopipapiret. Så stykes dette/motivet på t-skjorta. Dette kan bli en morsom og personlig gave.

    3) Gave (i gråsone-land) ; Lag en cd med personlig musikk + evnt hjemmelaget konfekt/noen fine lys. (må innrømme at jeg er for at musikere, kunstrene skal kunne få betalt og kunne leve av åndsverkene sine ; så «lån» av musikk på denne måten skjer høyst et par ganger i året….Ellers har jeg gjennom mange år bidratt tungt gjennom kjøp av cd og nå bruk av legal låning via bl.a Spotify m.fl…

    3)
    All form for hjemmebakst er flotte og personlige gaver synes jeg 🙂
    Jeg husker et år jeg ønsket meg hjemmebakte julegaver av svigermor.
    Det var en av de gavene jeg virkelig satte pris på og som jeg hadde glede av veldig lenge…! Svigermor hadde virkelig lagt masse arbeid i gaven ; Her var boller, brød, kakebunner, kaker, julebakst m.m

    4) Rekreerende og hyggelig førjuls-syssel :
    Lag enkle julekurver i annet materiale enn det tradisjonelle «glanspapiret»
    Selv kjøpte jeg en blokk med div papir i ulike farger, med ulike mønstre, stilarter i en hobby-butikk. Man kan også prøve gamle tapetrester, «gråpapir» o.l….bare fantasien stter begrensninger. Kurvene ble kjempefine (…om jeg må få si det selv 😉 ) Disse kan henges på treet, på veggen, rammes inn eller henges på gaven som dekorasjon.

    Ønsker deg gode dager og husk at det beste i livet er gratis 😉 klem

  7. Titta: Takk for kreativt tips! 🙂

    Lilja: Takk også til deg for svært kreative tips. Jeg er dessverre ikke spesielt «fingernem» selv, men mange er jo det og da er det flott å kunne dele disse tipsene på nett!

  8. …..gir meg ikke, jeg 🙂 Enkelt og billig ; Kjøp ferdiglaget pepperkakedeig i din lokale matbutikk. Stikk ut tradisjonelt/ utradisjonelt alt etter som…
    Gave til besteforeldre fra barnebarn/ fra en god venn til en annen :
    Hjerter dekoret med glasur i ulike farger/ og ditto pynt. Skriv et adjektiv (f.eks ord du forbinner med gavens mottaker «varm», «kjærlig», «morsom» osv – Ei oppsummering av en god venn/godt vennskap i en kakeboks !
    Det kan også være substantiv som sier noe «det gode i livet» f.eks «glede», «håp» «sjokolade»(he,he..) osv…

    …hvis du har gode fotografier liggende er fotokalender som nevnt lengre opp alltid en flott og personlig gave å få 🙂
    Har i tillegg registrert at fotobutikkene kan trykke ditt favoritt-foto på en kopp, på en musematte, på et forkle, et puslespill, på en nøkkel-ring osv
    Usikker på prisnivået…men morsom og personlig vri er det i allefall…

    Lykke til med julegave-produksjonen… 🙂

  9. Jeg hadde også tenkt å foreslå konfekt/karameller. Jeg skal lage endel slikt til jul. Kanskje du vil komme en tur å lage sammen?

    Karameller er et forslag fordi det ikke blir så dyrt og det er godt. I tillegg blir det mye. Kan gi dem bort i bokser/syltetøyglass/billige små poser. Jeg skal lage marsipankonfekt og karameller. Og kanskje ren sjokolade. (men det blir raskt dyrere) Jeg har samlet konfektesker jeg skal pynte litt og som jeg gir det videre i. Men Karamellene blir i glass/poser.

    (har assistent vist ikke ville dette aldri gått! hehehe… :o) Men er koselig å gjøre litt! :o)

    KleM`KleM

  10. Hei allihopa som har svart! Flott med tips, det er bare å føye til flere om det er noen som har ting som ikke er nevnt.

    Men i dag har jeg vært på shopping og faktisk funnet noen gaveideer som ikke ble så dyre. I tillegg er de gjør-det-selv-gaver. Nå skal Lothis bli kreativ!

    Jeg kan jo ikke fortelle hva det er da, får heller ta bilder og vise dere etter jul, så ikke noen i familien snikkikker innom her og får vite på forhånd. 😀

  11. dersom du skal besøke en Europris så finnes det en svææær butikk i mitt nabolag! nå er det jo kommet et helt nytt kjøpesenter der oppe også, som attpåtil klarer å servere bra kaffe!!:)

    kreativiteten din har ingen grenser, og en personlig gave er så mye bedre enn de kjøpte etter min mening. Fikk et herlig bilde av meg og min nevø til jul i fjor, og det er den beste julegaven jeg har fått på leeenge! 😉

  12. Ann: Jeg besøkte faktisk Europrisen din nå for noen få dager siden, etter tips fra Løven! Så du bor rett i nærheten? Søren og, neste gang jeg er i strøket hadde det vært kult å møtt deg. 🙂 Når jeg er i bedre form så er jeg der en gang i uka, vettu. 😉

Det er stengt for kommentarer.