Enda en hemmelig ME-fil

12.12. ifjor skrev jeg om The Medical Research Council som har et ME-arkiv som er lukket i 73 år (mot normalt 30 år). Jeg har ikke hørt noe mer om dette før i dag, da jeg i min daglige epost med nyheter om ME-relaterte saker, leser at det er oppdaget enda en slik lukket ME-fil, en som omhandler «Medical Policy» om ME/CFS og er lukket i 78 år. Jeg limer inn hele eposten under. Det er igrunn en underlig ting dette her. Hvorfor dette behovet for å lukke filene i så mange år? Hva er det de skjuler egentlig? Eller er det en helt opplagt og naturlig forklaring på dette, i så fall vil jeg gjerne bli opplyst.

Another secret file on ME/CFS comes to light

Margaret Williams   8th October 2010 *

It is notable that two of the funders of the UK PACE Trial on «CFS/ME» (the
MRC and the DWP) have separate secret files on ME/CFS held at the UK
National Archives.

Firstly, the MRC files (Item reference FD 23/4553/1) containing records and
correspondence
covering the period 1988-1997, which are closed for 73 years (ie.until
January 2071):

http://tinyurl.com/yfdt8gm

And secondly, the DWP files (Piece reference BN 141/1) which have only
recently come to light. and refer to «Medical Policy» on ME/CFS, covering
the period from 1984 to 1993. They are closed for 78 years (ie. until
January 2072):

http://tinyurl.com/2w9gs8z

It is also worth recalling that members of the CMO’s Working Group were
threatened with having to sign the Official Secrets Act and in June 2000
were issued with a warning that even if not covered by the Act, the status
of other documents referring to ME/CFS was «RESTRICTED», a classification
that relates to «sensitive issues» and which, if disclosed, might carry a
severe penalty.  The notification further stated: «Papers not so marked are
nevertheless considered confidential….The presumption is that such papers
would in due course be made available to the public…but that the timing
and means of release should be controlled by the authors…or by the
secretariat, as appropriate».

That the Official Secrets Act might have been invoked was confirmed by the
Parliamentary Under Secretary of State at the Department of Health, Lord
Hunt of Kings Heath, in a letter dated 23rd October 2000 and it is notable
that the reasons he gave for protecting information relating to the work of
the CMO’s Working Group on ME/CFS were that it may be: «confidential
information obtained by a Crown servant  from a foreign state or
international organisation» and «information in the possession of a Crown
servant the disclosure of which would impede a criminal process».

The question arises, are there any other illnesses where information is
classified for such a long period – the customary period being 30 years, not
78 years? For example, it is known that papers relating to multiple
sclerosis are locked away for only 30 years.

What is so secret about ME/CFS that both the MRC and the DWP feel the need
to lock away documents relating to this illness?

Further information: http://tinyurl.com/32fczyu

15 tanker på “Enda en hemmelig ME-fil”

  1. Det er jo veldig snodig spør du meg.. Når det er sakt er det jo veldig lett å dra slutningen..Om at de vet hvorfor vi har ME .

  2. Sikkert fordi vi eeeegentlig er aliens eller noe sånt😉
    Nei, det er litt snålt. Hva kan være så skummelt med at det er kommet info om ME fra et fremmed lands borger eller en internasjonal organisasjon? Industrispionasje ang ME??? Da blir det lett å lene seg litt mot den ideen at det er noen som har køddet til «noe» og at dette «noe» gjør folk syke…

  3. Takk for kommenterer begge to!

    Jo mer jeg leser og lærer om ME-historien, desto mer begynner hjernen min å rote med konspirasjonsteorier. Jeg liker egentlig ikke det, men hva søren skal man tolke alt dette som? Dette skjer i Storbritannia. I USA ble det avslørt at topper innen helsedirektoratet lurte til seg penger fra ME-forskninga… det er mye stygt her, jeg håper det blir avdekket i vår tid.

    Hvis det er noen som har køddet til et eller annet som har gjort oss syke, så vil jeg gjerne få lov til å kaldkvæle vedkommende.😦

  4. mm.. det er én ting jeg kan komme på som ville forklare dette – det er en eller anne miljøgift. At ett eller annet som anses som trygt i dag har vist seg å være noe helt annet enn trygt.

    Som amalgan (som man fremdeles fortier i Norge), eller som fluor … som kanskje gjør godt i tennene, men ikke noe annet sted.. og i sin særdeleshet ikke i vann eller noe man ikke spytter ut igjen.

  5. Tror det vil stille mange i køen med folk som har lyst til å kaldkvæle. Jeg er med! Så det er nok sunnest for de som har køddet det til de som evt dekker over å holde godt kjeft – desverre… Kanskje vi skal love å være snille hvis de bare forteller hva det går i?

  6. Dette her synes jeg var fryktelig merkelige saker. Hva kan det være tro, som skal holdes skjult ‘i det uendelige’ eller 78år(!)
    Jeg har hørt om det du sier, Lothiane, om det som skjedde i USA , at topper innen helsedirektoratet lurte til seg penger fra ME-forskningen. Helt forkastelig!
    Men dette har jeg aldri hørt om før. Det høres veldig, veldig alvorlig ut. Når skal vi få vite om dette? Får vi vite noen gang?
    Vi burde sikkert gjøre som du foreslår, Tussaluso, å love å være snille ( i alle fall late som) Men jeg har egentlig mer lyst til å være med på den kaldkvælingen.

    Ellers skjønner jeg ikke heller poenget med å gjemme bort papirer som handler om sklerose (eller andre sykdommer) – selv om det «bare» er for 30 år.

    I det hele tatt: Hva er dette for ‘gjerninger’ disse menneskene gjør seg skyldig i. Jeg synes det rette navnet for det er alvorlig kriminalitet.

  7. Jeg kan godt love å ikke kaldkvæle noen, dersom vi bare kan få noen ærlige svar. Jeg skulle gjerne hatt en forklaring fra noen som kjenner til slike arkiver, som kanskje kunne gitt meg en innføring i hvorfor slike arkiver blir lukket i mange tiår… Det gjelder jo stort sett opplysninger som blir oppfattet som truende for den nasjonale sikkerhet. Men hva i alle dager kan true sikkerheten når det gjelder opplysninger om ME?

    Dersom disse arkivene ikke åpnes før 2070 eller deromkring, er det tvilsomt at jeg lever og får vite noe, i hvert fall.

  8. Jeg å leste hele linken, å det viser jo at det er ikke bare vi her i norge som sliter med helsevesenet.. Å jeg kan ikke la være å lure på hvorfor de har låst informasjon om ME.. Vet de hvorfor vi har blitt syke, er de redde for at de skal bli erstatnings ansvarlig.. Hva med vaksineprosjektet på slutten av 80 tallet.. Nei mange spørsmål og så få svar.

    Hilsen jojja

  9. Jojja: Tusen takk for at du la ut linken. Jeg fulgte den, først til «Tired of ME», og så videre til kilden, White House Chronicle. Artikkelen av Mr. Llewellyn King var så bra at jeg bare måtte linke til den på bloggen min, og så oversatte jeg den til norsk, for de som foretrekker å lese på morsmålet sitt.
    Se posten her, med link til kilde, samt den norske oversettelsen:
    CFS: To Suffering, Add Anger: http://marthashave.wordpress.com/2010/10/11/cfs-to-suffering-add-anger

  10. Kjempe bra Martha at du har oversatt den, det er jo veldig mange med ME som knapt klarer å lese en norsk tekst.. jeg medregnet..

  11. Går også for kaldkveling.
    Og forstår heller ikke hvorfor det skal holdes hemmelig. I disse Treholt-tider, kan det være for rikets sikkerhet????

    Jeg er også sterkt tvilende til Storbritannias gode hensikter for å skåne ME-pasienten ved blodgivning. Merkelig innstilling.
    Spesiellt ettersom de ikke har vist no særlig vilje til den slags hensynstaken før…

    Bra at du legger ut denne informasjonen!
    Klem

  12. Tjah, mens vi nå er i conspiracy modus:

    Er vel kanskje en vaksine e.l som har med seg noen eksotiske medpassasjerer?
    Eller at vaksinen i seg selv gir bi-virkninger på noen av oss. Vil jo ikke ha erstatningssøksmål på nakken og tape ansikt for bare noen millioner «litt syke». Er bedre å skylde på traumatisk barndom.

    Er jo de som mener at HIV stammer fra de første polio vaksinene:

    http://www.uow.edu.au/~/bmartin/dissent/documents/AIDS/

    Sukk, vi får vel aldri vite..

Det er stengt for kommentarer.