I Norge bryr vi oss ikke om utenlandsk forskning

Det har nettopp vært en ME-konferanse i Tromsø. En konferanse med et ganske omstridt program. Jeg var ikke der, selv om jeg på forhånd var litt fristet av tanken. Heldigvis var Maria fra bloggen Marias Metode der! Maria er, for den som ikke vet det, både lege og ME-pasient. Jeg føler det gir henne et ganske unikt ståsted når det gjelder å uttale seg om alt som har med ME å gjøre. Forhåpentligvis blir hun tatt mer på alvor av andre leger, og ellers andre som gjerne stiller seg skeptiske til «sinte ME-pasienter». Det er nemlig slik vi blir sett av mange – fordi vi protesterer og sier fra når vi føler oss dårlig behandlet.

Maria var altså i Tromsø, og hun har blogget sine inntrykk fra konferansen. Det er svært interessant og vel verdt å lese. Dessverre er det nokså skuffende lesing også, men det er ikke Marias feil.

Referat fra dag 1: Hva vi ikke vet…

Referat fra dag 2: Hva vi vet…

Kort oppsummert virker det som det er lite kjennskap til utenlandsk forskning blant foredragsholderne på UNN-konferansen. De virker ei heller spesielt interesserte i det som skjer i utlandet, men desto mer overbevist om at dr. Wyllers egen teori er den rette – selv om denne ikke henger på greip i forhold til alle de fysiske funnene man har funnet i forskningsverdenen utenfor Norge.

Jeg er svært skuffet over det som kommer fram om konferansen. På forhånd ble de ansvarlige for det faglige innholdet anmeldt til Rådet for legeetikk på grunn av programmet. Der fikk nemlig Lightning Process svært stor plass, til tross for at det er en metode som ikke er vitenskapelig dokumentert.

Og hvis noen ennå ikke har forstått hvorfor mange er så skeptiske til LP-behandling, så kan kanskje denne artikkelen hos ME Nytt være oppklarende: LP og helbredelse av homofile.

6 tanker på “I Norge bryr vi oss ikke om utenlandsk forskning”

  1. Jeg har virkelig den samme oppgitte og frustrerte følelsen som deg…

    – For det FØRSTE synes jeg de nærmest «blåser» av internasjonal forskning publisert i anerkjente tidsskrifter, gjort av amerikanske helsemyndigheter. XMRV og virusforskning burde vært TOPPTEMA på denne konferansen.

    – For det ANDRE er jeg utroooolig lei av denne «bukken som passer havresekken»-Wyller. Han skal både forske på og behandle ME-pasienter, samtidig som han skal lede Kompetansenettverket og være premissleverandør ovenfor norske helsemyndigheter. Det er jo klart at dette ikke er heldig. Er man ikke klar over hvordan det er i forskningsmiljøene, at det å holde på prestisje og penger er utrolig viktig?

    – For det TREDJE er det frustrerende å tenke på det Maria skriver om at disse folkene presenterer sine modeller og teorier – og dermed blir det en «sannhet» som man skal jobbe med ME-pasienter ut fra.

    Nei, nå skal jeg avrunde min utblåsning, men altså… *sukk*

  2. SerendipityCat: Jeg er helt enig, takk for at du utbroderer mer… det stemmer veldig godt med det jeg kjenner også. Det skremmer meg og gjør meg oppgitt og sint, å vite at det er mange leger som nå drar tilbake til sine pasienter med den troen at de ikke egentlig er syke…

  3. Før eller siden vil helsevesenet i Norge også måtte akseptere fakta, enten de liker det eller ei.
    Det er bare siste krampetrekninger da mye står på spill for å ha rett inkl. økonomisk gevinst/besparelse.

  4. Hei Vestlending! Jeg håper du har rett, at dette er siste krampa og at det snart snur… Og ja, jeg har nok mistet de fleste illusjoner og tror også det handler veldig mye om økonomi.

  5. Men hvilket nisseland er det vi bor i da, der forskere og helsepersonell bare kan blåse vekk forskning fra prestisjefylte europeiske og amerikanske forskningsmiljøer? Samtidig som vi IKKE skal forske på dette i Norge, åh nei da.. DET skal vi ikke…

    Bah.

    Det er godt det finnes blogger man kan få ut litt av frustrasjonen sin på!😀

  6. S-cat: Ikke sant.. jeg føler det er et veldig greit tiltak med disse bloggene våre… vi får ut frustrasjonene her i størst mulig grad, så slipper andre å bli hudflettet.😉 Virker ufattelig tåpelig hvis de virkelig blåser i all utenlandsk forskning og tror vi er så helt spesielle her i landet at vi kan finne ut av våre egne greier. Veldig snodig!

Det er stengt for kommentarer.