Mer fra XMRV-konferansen

Dr. Cheney har tillatt at noen av notatene han tok fra konferansen blir gjort offentlig. Det er litt tungt å lese, mye medisinske uttrykk jeg ikke helt forstår – men det jeg forstår er skremmende nok.

Her er forresten en google-oversettelse av siden, den gjør det litt lettere å lese.

Utfra notatene ser jeg blant annet at en leder fra NIH forsøker skjønne hvorfor det har vært så ulike resultater når forskjellige forskningsgrupper har forsøkt å finne XMRV hos ME-syke. Noen har funnet opp mot 80 % positive prøver, andre har funnet 0 %. Det har vært diskutert om det er måten blodet blir testet på som utgjør forskjellen, men vedkommende fra NIH mener det handler mer om hvordan blodet blir samlet inn og behandlet.

He hinted strongly that it is the way blood is collected and processed for nucleic acids and not the detection methods for XMRV itself that divides the two groups.  In an NIH blood group sponsored study, a group comparison study with both camps represented detect successfully, in a blinded fashion, XMRV spiked buffer in varying concentrations but they nevertheless divide into two camps when clinical blood samples are taken and processed for XMRV nucleic acids.  Using only PCR, one camp sees ~80% positive in CFS and one camp sees 0% positive in CFS.

Det blir også vist til et forsøk som er gjort på makakaper, som er de apene som ligner mest på mennesker. Både hanner og hunner ble infisert med XMRV-viruset. Deretter så man på hva som skjedde med viruset i apekroppene.

Innen uker ble viruset borte fra blodet, men ble funnet i omtrent hvert eneste organ i kroppen, i hvert fall i starten. Spesielt i milt, lever, i mage-tarmsystemet og i seksualorganer samt prostata. Det blir også nevnt noe om lunger, og at viruset ser ut til å kunne smitte gjennom ulike kroppsvæsker.

Mot slutten skriver Dr. Cheney følgende:

Perhaps most interesting of all was what happened with the injection of a bolus of foreign peptides into macaques that had apparently completely cleared the virus from blood.  There was a huge reactivation of infectious virus in the blood proving that latent but persistent virus is just below the surface and that XMRV infection cannot be completely cleared from all reservoir sites.  The peptide injection mimics an acute infection (? borrelia or the flu), an immunization or even acute mold exposure.

Jeg er litt usikker på om jeg forstår dette rett, men det ser ut til å være at retroviruset blir reaktivert av infeksjoner og at man blir utsatt for mugg.

For den som greier å forstå det medisinske pratet så anbefaler jeg å lese hele greia fra Dr. Cheney. Kom gjerne med noen forklaringer i kommentarfeltet om jeg har misforstått noe, eventuelt gått glipp av noe viktig som bør poengteres.

3 tanker på “Mer fra XMRV-konferansen”

  1. Hei Lothiane!
    Takk for det du gjengir og forklarer her. Det var mye tungt medisinsk stoff som ble presentert, men så er man så nysgjerrig at man prøver å knote seg igjennom det som etter hvert offentliggjøres likevel, og forstår _noe_ før man detter litt av lasset igjen😉
    Spennede stoff, men også skremmende, ja. Og det må vil vel regne med at slikt er. ME er en så alvorlig sykdom, at vi må forberede oss på at forskningen fremover vil gi oss flere ubehagelige svar på hva som skjer og har skjedd inni kroppene våre. Vil jeg tro. (Og en del av oss vet jo endel allerede) Men også masse oppklaringer og gjenkjennelser, og etter hvert anerkjennelse, og deretter må det da følge bevilgninger av penger til forskningsprosjekter også her i Norge!
    Personlig ønsker jeg meg kliniske tester på xmrv+ -syke. Små, kontrollerte grupper. Med oppstart så snart vi nå får resultatene fra prøvene våre.
    Rett rundt svingen kommer nå testresultatene fra KDMs xmrv-prosjekt (culture-testene først – forventet om ca 2,5 uke). Og lillestrøm sender nå serologi-tester til USA. Skal bli veldig spennende å følge med på hvor mange som tester positivt i Norge etter hvert.

    Men nå skriver jeg meg helt bort, det er midt på natta og jeg er kjempetrøtt (Hurra! ..hehe, det siste er jo bare strålende. )

    Må bare nevne helt til slutt at du har en kjempefin blogg, du skriver så godt og lett og tydelig, og har med både interessant faglig stoff, samt små historier man blir gående å smile av😉

  2. Lille Lukkøye: Takk for hyggelig og god kommentar! Bare koselig med sånn bortinatta-skriving, synes jeg.

    Det er kjempetungt stoff, jeg slet veldig med å lese det.. og ikke minst, forstå det. Og ennå er det setninger der jeg ikke greier å finne opp og ned på, så jeg håper noen med medisinsk bakgrunn kommer til og forklarer på legmannsspråk.🙂

    Når de får laget en test som blir godkjent og anerkjent av «alle», vil jeg tro de setter i gang med testing her i landet også. Jeg stoler mest på WPI-gjengen når det gjelder dette, kjenner jeg. Det blir veldig spennende med flere resultater fra norske pasienter!

    Ha en god dag, lille Lukkøye.🙂

Det er stengt for kommentarer.