Bra innslag på TV2

Takket være Rutt fant jeg link til dette innslaget. (Jeg måtte åpne det i Internet Explorer for å få sett, Firefox’en min måtte gi tapt. Bare et tips til andre som eventuelt også møter på problemer.) Jeg fikk ut litt damp i kommentarfeltet der inne, men skal prøve å kommentere litt mer saklig her hos meg selv.

TV2 har brukt over 7 minutter på innslaget der de fokuserer på de nye funnene av retrovirus i forhold til ME. (Kjempebra, TV2!) Som ekspert i studio har de tatt inn Vegard Bruun-Wyller. Og der kjente jeg blodtrykket steg noen hakk. Ikke for det, Wyller er sjarmerende nok og er flink til å forklare på en enkel måte. Det er bare at han stadig synser og mener ting som ikke helt stemmer med det jeg leser og hører fra forskere, og det virker ikke som han har planer om å ta til seg nye ting heller. Han stiller for eksempel spørsmålstegn ved om retroviruset er en årsak til, eller konsekvens av ME. Og mener helt tydelig at det er en konsekvens, uten å ha noe som helst belegg for dette. Han tråkker ørlittegranne uti myra, spør du meg, når han begynner sin sammenligning med munnsår som blusser opp. Hallo? Jeg sitter her med en kropp som ikke greier helt normale, dagligdagse ting uten å respondere med smertefulle symptomer, og han prater om munnsår. (Jada, jeg vet.. jeg er innmari lett å hisse opp når det kommer til dette og overdriver sikkert hva han la i denne kommentaren. Det virker bare noe bagatelliserende å høre dette.)

I motsetning til mange andre ME-syke så er jeg åpen for at også livssituasjoner/kriser kan være med på å trigge ting i kroppen. For min del hadde jeg store påkjenninger i livet mitt i forkant av at jeg ble rammet av en kraftig infeksjon – og påkjenningene gjorde kanskje sitt til at infeksjonen fikk så godt tak i meg som den gjorde. Etter dette har jeg vært syk, selv om livskrisene har kommet veldig på avstand. (Nå er de byttet ut med ny krise, nemlig det å leve med en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke fungerer som jeg ønsker.)

I alle intervjuer jeg har sett og lest med Wyller, snakker han stadig om denne stressresponsen han mener holder sykdommen vedlike hos ME-syke. Og nok en gang i motsetning til mange andre, så kjenner jeg meg igjen også i stressreaksjonene. Men stressfølelsen er vel også en KONSEKVENS og ikke årsak? Det føler jeg i hvert fall med min egen kropp, at stressfølelsen kommer som en følge av at jeg blir dårligere. Hvorfor dette stresset skal få så mye fokus, forstår jeg ikke, ettersom jeg ser på det som en følge av sykdommen i kroppen og ikke som årsak til – ei heller det som vedlikeholder sykdommen. Men hva vet vel jeg? Jeg kan bare uttale meg på vegne av min egen kropp.

TV2 skal ha takk for å ha brukt så mye tid på dette innslaget og at de stilte gode spørsmål. Det var ganske sikkert flere ting de burde spurt om, men så langt er dette noe av det bedre jeg har sett. Og det at de tok opp den belastningen ME-syke har i forhold til å bli mistrodd, setter jeg STOR pris på!

P.S. Neste gang kan dere gjerne hente inn annen ekspertise enn Wyller, det finnes nemlig andre leger i dette landet som har svært god peiling på ME.

4 tanker på “Bra innslag på TV2”

  1. Fint innlegg, Lothiane! Jeg skulle også ønske media ville trekke inn andre enn Bruun Wyller. Kanskje de trenger tips fra ME-pasienter selv, med en liste over hvem de bør spørre, med en kort beskrivelse av hvem de enkelte eksperter er og deres bakgrunn? Det er sikkert ikke bare enkelt for en som er ukjent med sykdommen, å skulle vite hvem man bør spørre, utenom de mest kjente.

    Jeg satt litt med hjertet i halsen da jeg så dette intervjuet, men heldigvis var det ikke av det verste. Han anerkjente i alle fall både infeksjoner og arv og at det var en reell sykdom. Men jeg er enig med deg i at det ble litt mye synsing i tillegg, som ble framstilt som om det var fakta.

  2. Anonymica: Enig med deg i at dette ikke var det verste innslaget. Jeg synes det stort sett var veldig fint, informativt og null stress over det hele. Det hadde vært fint med en annen person til å uttale seg, men det er vel fordi Wyller leder kompetanseutvalget, eller hva det heter.

    Neste gang ser jeg gjerne dr. Saugstad i studio. 🙂

Det er stengt for kommentarer.