Dessuten liker jeg kjøtt…

Jeg har besøkt TittaFrosken og fant via henne en link inn til Virrvarr, der jeg leste om prosjektet hennes med å bli vegetarianer. Kommentarfeltet som følger gjør meg så sliten at jeg helst vil gå og legge meg igjen.

Så mye mas det er å være menneske, man skal ta stilling til absolutt alt og man må være etisk og moralsk og snill og flink hele tida, ellers er man et «dårlig menneske» og dårlige mennesker bør helst skytes ved soloppgang.

Mye av min energi og mine penger går til å følge en diett jeg føler gjør kroppen min godt. Jeg har ikke økonomi til å lete opp kyllingkjøtt fra en eller annen ødegård, har ikke krefter til å følge transportmetoden på kotelettene jeg kjøper, ei heller ork eller lyst til å besøke slakterier for å se hvordan dyra har det før de blir drept. Jeg velger å la være å tenke så mye på det, akkurat som jeg velger å la være å se på det meste av nyheter. Det er begrenset hvor mye jeg orker å ta inn av vonde ting, rett og slett.

Jeg synes det er ekkelt å se hvordan dyr blir behandla i matindustrien i USA, så jeg orket ikke fullføre prosjektet mitt om å se filmen «Food inc». Beklager så meget. Jeg synes det er forjævlig, men jeg føler ikke at jeg kan få gjort noe med det. Med et visst håp om at det ikke er like ille i Norge, spiser jeg kjøtt, fisk og diverse melkeprodukter. Jeg klasker mygg og jager vepsen også.

De såkalte økologiske varene som har fått stor plass hos min lokale Ica, imponerer meg lite. Det er dyre produkter, som dessuten inneholder mer av det jeg helst skal unngå. For meg virker det som disse varene er plassert der for å appellere til folk med tykk lommebok og ønske om å fremstå som «bra mennesker», mer enn at det ligger noen spesiell bevissthet bak dem.

Så er jeg vel et elendig menneske, siden jeg blir mer opprørt av at Findus selger så inni granskauen dyre frossengrønnsaker, som tross overprisingen inneholder en mengde halvråtten brokkoli. Jeg aner ikke hvor mye jeg har kastet av ferske grønnsaker som blir dårlig omtrent før det når kjøleskapet mitt heller, men jeg vet at jeg spiser mer grønt når jeg får fatt på bra varer. Som for eksempel nå i det siste hvor de selger kjempegod og fersk brokkoli på nærbutikken. Den smaker supert, og har forhåpentligvis hatt et særdeles bra liv før den havnet hos meg.

36 tanker på “Dessuten liker jeg kjøtt…”

  1. «Mer grønnsaker» er i hvert fall et bedre mantra enn «mindre kjøtt» sjøl om effekten har en god overlapp. Vi småmoralister kunne kanskje fokusert litt mer på mer og bedre grønnsaker?

    Når det er sagt – veldig mye av den jobben det er snakk om for å bli en bevisst forbruker er engangsinvesteringer. Og det er ikke snakk om å følge alle andres etikk, men å følge sin egen på en måte som funker i livet vårt. Vi veit sjøl hva vi kan gjøre – og hva vi ikke kan. Og hva vi kunne, men som ville være mer jobb enn det var verdt. Moralisme funker ikke, men integrert etikk funker utmerket.

    For min del sparka MEen meg ut i nesten-veganisme, og det er jeg veldig, veldig glad for. Jeg har ikke tenkt å begynne å drikke mjølk sjøl når legen sier jeg får lov. For andre ville den samme sjukdommen og den samme dietten gjøre det umulig å tenke på et sånt prosjekt.

    Moralisme funker ikke, men det er masse annet som funker.

  2. De siste par årene har jeg økt mengden grønnsaker betydelig. De har ikke tatt plassen til kjøtt/fisk, men til karbohydratene (poteter, ris, pasta, brød etc). Så jeg spiser ikke mindre kjøtt/fisk enn før, noe må jeg jo leve av også.

    Og ja – jeg har stor tro på at man må følge seg selv, at man kjenner etter hva som passer en selv og sin kropp/helse. Moralisme gjør ikke annet med meg enn at jeg blir vrien og vrang.

    Melkeprodukter er det jeg sliter mest med, ettersom legen fant svake utslag på allergitest. Jeg har ikke orka ta tak i det, for jeg vet ikke hvordan jeg skal få erstattet disse uten at det dermed øker karbohydratmengden. En dag jeg orker, kan det hende jeg finner ut av det.🙂

  3. Har vært så-og-si-veganer siden påske, uten at det ligger noe annet bak en helsa mi og en solid overbevisning (for meg, understreket) etter å ha lest boka «The China study».
    Hvordan andre velger er ikke min business. Punktum.
    Har ikke savnet kjøtt ett eneste sekund. Velger fisk av og til, og «skjeier ut» med vegetarpizza (ost) en gang i blandt. Finner det ikke vanskelig å gjennomføre, for er man i selskap f.eks forsyner man seg bare mer av grønnsaker, salat og lignende og kutter ut kjøttbiten. Hjemme lager jeg mat tilpasset meg ,og så putter jeg på en bit av kjøttprodukt til husbonden ved siden av.
    Melk kan erstattes av soyamelk/havremelk/soyayoghurt. Masse proteiner der. Bare sånn til opplysning altså.
    Klem

  4. Jeg syns Syltegeek er inne på kanskje det viktigste her, nemlig å bli en bevisst forbruker. Og det syns jeg absolutt du er, Lothis!🙂 Jeg tror ingen syns det er greit at dyr blir behandlet sånn som i filmen «Food inc.» hvis de blir konfrontert med det, men det må litt mer enn bare forbrukterholdningsendringer til for å virkelig gjøre noe med det. Selvsagt, det må også til, men jeg tror det krever endring i subsidiering fra høyere hold. Jeg er faktisk usikker på hvordan kjøtt- og melkeproduksjon foregår her i Norge. Leste på en kartong melk nylig om hvor fint Tine-kyr har det, men jeg er skeptisk til om det virkelig er sant.

    Jeg er også veldig glad i kjøtt, og jeg tror min kropp trenger det, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det heller. Jeg ville føle meg bedre dersom jeg visste at maten jeg spiste har vært lykkelig mens det levde. Når jeg handler nå, så vet jeg ikke om det er tilfelle, kanskje med unntak av disse ekstremt dyre gourmétproduktene som jeg aldri har råd til. Så inntil videre så tenker jeg som deg – jeg makter ikke å forholde meg til det, og spiser kjøtt med sånn passe god samvittighet.

  5. Bør helst skytes ved soloppgang….hahahahahahhahahaha! Gidder ikke komme med noe seriøst i dag, hahahaha VELDIG god tempratur på dette innlegget *FNIS*

  6. Men noe vil jeg si deg! Husk å ikke kjøpe de potetene som importeres fra Israel, ei heller de matvarene som er dyrket av arbeidere i land som får dårlig lønn eller har dårlige arbeidskår. Så må du finne ut av hvike varer som kommer fra land som støtter barnearbeid…. egentlig burde du også sjekke hvordan det står til med kvinnefrigjøringen. Er det en krig, har det vært en krig, eller vil det kanskje bli en krig! Så sett deg godt inn i alle lands historie og politikk, for faren for å spise negativ mat er veldig stor, og det vil du vel ikke!? Nei kjære kusine, faren er vel størst for at vi møtes ved soloppgang😉

  7. Litt om Alt: Jeg er ikke så inne i ting, men har lest at jeg bør holde meg unna soyaprodukter, samt har kuttet ut ting med gluten i også, så havre- og rismelkeprodukter er ikke aktuelle. Dessuten vet jeg ikke om det finnes erstatning for creme fraiche/rømme? Det er det jeg bruker, samt fløte… og ost. Vanlig melk bruker jeg ikke. Snodig kosthold, ftw!😀

    Men ellers er jeg altså helt enig med deg i at det må være persons sak. Jeg gjør forresten det samme som deg når jeg lager middag her; lager maten jeg skal ha, samt plusser på med det Tenåringen skal ha (f.eks. ris/pasta). Når jeg er borte velger jeg maten jeg kan spise og unngår det jeg ikke skal ha, evt tar jeg med meg et eller annet hjemmefra (f.eks. brødskiver fra spes.brødet mitt).

  8. Trips: Det er nemlig det, at jeg synes jo slett ikke det er ålreit at dyr blir behandla dårlig, selv om jeg altså er en kjøtteter.

    Tine vet jeg lite om, men jeg har skjønt at Synnøve Finden (som liker å fremstille seg som gårsdbruk drevet på romantisk, gammelt vis) egentlig er skikkelig storindustri og trolig det verste alternativet. Mener jeg lærte det av deg?

    Uansett.. er det halv pris på osten derfra, så velger jeg nok den likevel.

  9. Løven: Hahaha! Jo ikke sant, det er jo ørten ting man skal være klar over og ta hensyn til hele tida. Kan ikke konkludere med annet enn at man får velge sine kamper, og holde seg til dem… og håpe at noen andre tar seg av de som man ikke rekker selv.🙂

    ♥ Ser fram til å møte deg ved soloppgang, selv om møtet trolig blir kort.😉

  10. Ja, vi skal få det koselig! Bare å krysse fingrene for at vi ikke blir svin i neste liv😉
    Man kan bli ganske tullete av all informasjonen ja! Og problemet synes jeg ofte er at når man har satt seg inn i en ting, og velger å kjøpe et annet alternativ, så dukker det opp informasjon som viser at dette alternativet ikke var det spor bedre. Husker jeg så en dokumentar om de produktene…. var det «fair traide» de het? Altså de som har denne merkingen…. vel, etter å ha sett dokumentaren…. vel, ble ikke sjokkert, for synes nesten (dessverre) jeg har blitt vant til kynisme.

    Det finnes soyarømme forresten. Men tåler du ikke soya er jo ikke det noe nyttig info😉 Eller er det at soya-produktene inneholder for mye karbohydrater?

  11. Løven: Hehe, i mitt neste liv vil jeg bli en blomst som du kan lukte på.🙂

    Nemlig, det dukker opp såkalt gode alternativer, og så viser det seg at de slett ikke nødvendigvis er det spor bedre. Jeg blir ikke sjokkert jeg heller, det har jo skjedd noen ganger.

    Vet du.. jeg husker ikke hvorfor jeg ikke skal ha soya! hahaha.. der har du meg.. bevisste forbrukeren. Leste et eller annet om det på lavkarboforumet og tenkte det var lurt å holde seg unna. Og så har jeg altså glemt hvorfor. *ør*

  12. iler ut og sjekker……i rømmen er det 30g karbohydrater pr100 g og i fløten 1,5pr 100 g….kanskje derfor🙂 Var det ikke sånn at det skulle være under 0,5 g? eller var det under 5,0 g pr 100 g?

    Blomst var vakkert! ♥

  13. Takk for at du sjekket! OH.MY.GOD. 30 g per 100 er voldsomt. Fløten var bedre. Men jeg tror altså det hadde noe med soya å gjøre, og ikke kh-innholdet. Jeg får ta en dag der jeg søker opp infoen og ser om den fortsatt gjelder.😉

    Jeg forsøker å holde meg til produkter med max ca 5 g pr 100 g, men det er slett ikke alltid jeg får til.

  14. Ellers er ingrediensene; vann, kaldpresset vegetabilsk olje, maltodextrin, soyaprotein, tofu, non diary lactic acid, organisk sukker, stabilisator (carob bean, guar, cellulose, xanthan, carrageenan) emulsifier (vegetable mono and diglycerides), salt

  15. Takk for lista! Jeg kjenner ikke til så mye her, men ser jo at det er sukker i den. Snodig. Men det handler vel om å få til en smak folk vil ha?

    Går det greit med kostholdsendringene dine? Funker det, og synes du det gjør noen forskjell?

  16. Snakket med en dame på helsekost ang et soyaprodukt jeg syntes hadde så veldig mye sukker. Hun hevdet at alle slike produkter har mye sukker i seg da det ikke smaker noe særlig uten. Hun sa hun hadde tenkt mye på hvordan folk med melkeallergi og i tillegg hadde sukkersyke klarte seg, hva de kunne spise liksom.

    For meg funker opplegget såpass bra at jeg gidder fortsette. Jeg spiser jo ingen meltyper, holder meg unna alt som har noe med mel i navnet, og melk. Og melkesyre klarer de søren meg putte i det meste. Har nesten aldri vondt i magen mer, har mer energi og har ikke vært ordentlig syk (bakteriell/virus)
    siden uka før påsken (bortsett fra litt lett forkjølelse) …mener jeg å huske…jo, jeg tror det stemmer. Kan være jeg har blitt litt flinkere til å si «stopp», og kjenner igjen faresignalene litt mer ubevisst, og sakner ned litt. Men kan plutselig drikke alkohol uten fem dagers jævelskap og. Var på fest på onsdag, og i dag er jeg allerede i ganske grei form igjen. Før kunne jeg bli dårlig bare av ett glass vin, mens i sommer har jeg kost meg med et glass vin i hyggelig selskap flere ganger uten store plager🙂
    Har ikke skeiet ut en eneste gang siden påsken, og kommer definitivt til å fortsette med dette😀

    Men klart, ser jo at sukkerinnholdet på noen av disse produktene er veldig høy, og så på den rømmen når jeg skrev av til deg i sta, at den inneholder noe palmeolje…. så hvor sunne de er på andre måter vet jeg ikke. Nå har jo ikke jeg problemer med vekta, men sånn i forhold til diabetes osv, burde jeg vel kanskje lese meg mere opp etterhvert. Trodde også først at soya var et veldig usunt produkt, men nå har jeg hørt at det er mye sunt med det. Var noe hormongreier, bra i forhold til noen typer kreft osv. Så det var jo en overraskende bonus😀

  17. Hm, og nå begynner jeg å lage et så langt kommentarfelt som gjorde at du skrev dette innlegget😉

  18. Jeg er slett ingen kostholdsekspert, men har mått satt meg inn i mye siden jeg går på behandlingsoppl. til Lillestrøm hk. Soya er fyfy og syrnede meieriprodukter også. Fordi det gir høye syreverdier i kroppen. Ugunstig for mepasienter. Merker forskjell i kroppen og særlig blæra som ikke tåler syreholdig mat og drikke. Bare et tips:) Ellers er jeg imponert av lavkarbo-kostopplegget deres.

  19. Aneth:Hvis du gidder, kunne du skrive litt om hvorfor soya ikke er bra?
    Vet ikke helt hvor jeg skal finne ut om positive/negative sider…🙂

  20. Løven: Så flott at kostholdet har gitt deg så merkbar forskjell! Veldig godt det at du faktisk tåler vin igjen, for vin er jo kos. Hos meg har det gått motsatte veien, jeg tåler mye dårligere alkohol nå enn før jeg la om kostholdet. Veldig snodig, vet ikke helt hva det kommer av.

    Jeg fant denne siden da jeg googlet, men merk at dette er fra en blogg og er konklusjonen til et menneske som har googlet rundt om soya. Altså er det slett ikke sikkert dette er Sannheten. (Jeg vet altfor lite om soya til å kunne si noe som helst, i hvert fall.)

    http://freshforlife.wordpress.com/2010/06/22/soya-bra-eller-darlig/

    Aneth: Veldig interessant det du skriver om høye syreverdier. Det har jeg ikke hørt om før, tror jeg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan unngå disse produktene uten å sulte ihjel, men det er jo i hvert fall greit å være mer opplyst. Er ost også syrnede melkeprodukter? (I så fall: Iiiik!)

  21. (*oj,her var jo bare innholdsrike,kloke og gjennomtenkte kommentarer:/*)
    jeg rusler innim deg en sen kveldsrime for å si HEI ,jeg🙂 Ha en superduper fin helg videre🙂
    Beste hilsen fra
    Lilljekonvall🙂

  22. Tusen takk for link! Men uff, nå aner jeg nesten ikke hva jeg skal spise😦
    Nå er det ettersom jeg har hørt en «relasjon» mellom brystkreft og eggstokk-kreft, så dette var dritt, i og med det er det sistnevnte mamma har….
    …Blææææææææææ! Jeg burde aldri begynt å lese!! hahahaha🙂
    Og nå skjønner jeg enda bedre motivet ditt for dette innlegget😉

  23. Løven: Tenkte på det altså, derfor jeg skrev det jeg skrev… det er umulig å vite hva som er riktig for oss vanlige dødelige, så hva gjør vi da? Vi må nesten bare finne noe vi tror på, noe vi føler er riktig… og følge det. Tror du ikke?🙂 *klem*

    Trips: Jepp, men det var 30 g pr 100 i soya-rømme. Så det er ikke helt greia for oss.🙂

  24. Sitter med frokosten nå, og soyayoughurten er definitivt avvist😉 Kanskje jeg kan bruke rismelk på frøblandingen min. Må sjekkes ut i butikken i morgen.
    Brukte avocado i stedet for soyarømme på lørdagsmiddagskosen min i går…… herregud! Her er det fare for å bli FOR sunn hehe🙂

    Er det noen som har noe farlige opplysninger om sismelk forresten, sånn før jeg gjør meg avhengig av det mener jeg?🙂

  25. Sismelk!?

    Jeg googlet, og google foreslo at jeg mente ‘rismelk’. Men serverte likevel en hel rekke treff på ‘sismelk’, på for meg uforståelige språk, bortsett fra en fransk overskrift: ‘Études kognitives’.

    Så hvis du virkelig drikker sismelk, lurer jeg på om du gjør det for å skjerpe dine kognitive ferdigheter?

    Opplys meg, v.s.s.🙂

  26. Jeg har lest et eller annet om at soya kan påvirke stoffskiftet. Men mer enn det kan jeg desverre ikke si.

    Selv har jeg kuttet ut soya og en hel del andre ting. Gluten, det meste med melk i, sukker og andre ting jeg ikke kommer på i farten. Jeg lever på lavkarbo og er strålende fornøyd med det.

    Og ja, jeg spiser også kjøtt. Faktum er at jeg trenger kjøtt, og gjerne hver dag. Og da er det ikke kylling den roper etter – neida, den vil ha rødt kjøtt! For en del år prøvde jeg meg som veggis og følte meg helt rævva. Det er mulig det hadde vært mye mer etisk riktig av meg å være veggis og i det minste kjøpe økologisk kjøtt. Men jeg er først og fremst nødt til å ta hensyn til hva kroppen min trenger, det er spesielt viktig når man har ME. Det er mulig det hadde vært bedre for planeten om jeg ikke spiste lavkarbo – men igjen, sårrimakk, jeg må tenke på min egen helse. Og så er det det med økonomi. Jeg har ikke råd til å kjøpe økologisk. Matbudsjettet er nøyt nok fra før og AAP er ikke noe å bli feit av. Det er mange hensyn som skal tas.

    Jeg blir litt svett av en del dyrevernere som får meg til å omtrent fremstå som en grusom person som velger å spise kjøtt. Når det er sagt, ønsker jeg selvfølgelig at dyr skal ha det så bra som mulig, men jeg mener også at det er meningen at mennesker skal kunne spise kjøtt.

    Hvis noen vil være veggis, så er det greit for meg. Så håper jeg at de synes det er greit at jeg velger å spise kjøtt, og jeg skal heller ikke «misjonere» for andre om at de MÅ spise lavkarbo.

    Ellers: Interessant det som ble skrevet i kommentarfeltet om at syrnet melk er fy-fy. Tror det gikk opp et lys for meg der, og rømme utgår av kostholdet fra og med i dag. Ellers bruker jeg mye kokosmelk. Det er bra til mye, og skal visstnok også virke betennelsesdempende.

  27. Titta: Hahahaha! Her er det rett og slett bare gått litt for fort, var rismelk jeg mente🙂

  28. Avocado er nam da, Løven! Mmmm, fikk jeg lyst på nå.🙂 Sismelk og rismelk, jeg leser og ler.🙂 Ikke hørt noe skummelt om rismelk, men det har jeg heller ikke satt meg inn i, så vi får vente og høre hva ekspertene sier.😀

    Diva: Jeg er veldig enig med deg og synes du skal fortsette med det som du føler kroppen din trenger. Noen blir dårlige av å spise proteiner, andre blir dårlige om de ikke får dem. Selv kan jeg fint ha noen dager med veggis-mat, om jeg føler for det, men det blir mindre av det etter jeg begynte på lavkarbo. Jeg har litt hardt for å gi opp melkeproduktene mine, kjenner jeg. Kokosmelk har jeg kjøpt inn i bøtter og spann, men jeg blir så kvalm av smaken at den skal få stå i fred.😦

    Er det noen måte å bruke kokosmelk på, der man ikke kjenner smaken av den?

  29. Ja, smaken av kokosmelk alene er kvalmende. Men jeg putter det i wok/supper og krydrer med alt mulig for å få vekk smaken. Salt, pepper, chili explotion, ingefær, paprika er det jeg bruker mest. Du kan også ha i en tomat, eller tilsette litt sambal oelek (sterkt!).

    Jeg liker å best å bruke kremet kokosmelk. Både på grunn av at den er tykkere, og fordi den inneholder mindre kabohydrater.

  30. Rismelk og kokosmelk er kjøpt inn, og soyayoughurten i søpla… for en grusom person😉 ( Soyafløten, og rømmen har jeg ikke helt klart å kaste enda) )
    Skjønner ikke helt hva man bruker kokosmelken til, men det finner jeg vel ut av etterhvert🙂
    Jepp, avocado er digg…. men når jeg vil ha tykke hvite sauser, eller rømmedressing….. vel, jeg får bare ikke ha lyst på det da🙂

  31. Den gode nyheten til Lothiane er at vanlig mild gulost er ok. Mozzarella, Feta, ferske oster type milde kremoster er lov;) Rismelk, Avokado bla. inneholder mye syre. Ugunstig ved «leaky gut» og gir høye syreverdier i kroppen. Noen bønner, linser er ok. Andre ikke, som alt av soya. Fløte, cottage cheese er ok, men ingen syrnede meieriprodukter, og d er jo der godsakene finnes:) Unngå bearbeidet mat, smaksforsterkere er dobbel-fy. Type kinesisk mat f.eks og i ferdigmat. Rug og surdeigsbrød, rundstk. Kaffe, te, brus, vin,øl, brennevin er masse syre. De fleste m ME er vel ikke stordrikkere anyway.. Og sjokolade osv er syrerikt. Mye og komplisert. Jeg har ernæringfysiolog til hjelp og endel fra en amerikansk legebekjent. Uten de, helt lost i jungelen av motstridende opplysninger.

  32. Diva: Takk for tips om bruk av kokosmelk! Jeg leste på en blogg at man kunne bruke kokosmelk med diverse frø oppi, som en frokostblanding. Jeg forsøkte… og ble så kvalm at jeg ikke har orket bruke kokosmelk etter dette. Urk. Frarådes meget sterkt!

    Løven: Åååh, jeg synes det er for ille at du kaster produktene dine i søpla – men jeg skjønner reaksjonen din: Det er dette som gjør meg så gaaaal, for jeg vil så gjerne ha skikkelige verktøy; en fasit som sier «gjør sånn, ikke sånn». Men det finnes ikke, og jeg blir svimmel av å forholde meg til alle de ulike meningene som finnes.

    SerendipityCat: Haha, ja mat er ganske pes.🙂 Håper de snart kommer med piller som kan erstatte maten helt og fullt, så kan jeg slippe å tenke mer på det.😉

    Aneth: Fy søren! Ikke rart du må ha hjelp til å finne ut av kostholdet ditt. Puh. Jeg følger heldigvis allerede en del av dette, men sliter litt med å skulle gi opp kaffe, te og pepsi max. Snufs. Også rømmen min da.🙂

Det er stengt for kommentarer.