The Golden Girls

Noen som husker den serien? Jeg husker den bare vagt, og kan ikke komme på hva serien het på norsk, men samme det. Jeg fant dette klippet via noen kjente på Facebook, og synes det er utrolig bra. Dette er talen jeg skulle ønske jeg kunne holdt for flere av de legene jeg oppsøkte – og ble avvist og latterliggjort av – før jeg kom til han jeg har i dag. Fantastisk bra, og tenk at de tok opp kronisk utmattelsessyndrom allerede før 1990. Det synes jeg er flott av produsentene!

I klippet er damene på restaurant og Dorothy oppdager en av legene som ikke ville høre på henne den gang hun var syk og redd. Nå vet hun hva som feiler henne og hun lekser opp for ham hva hun synes om leger som mister medfølelsesevnen sin.

Tillegg: Hvis noen har lyst å se de episodene som handler om Dorothys sykdom og legebesøk, så kan de ses på YouTube. Her er første del av «Sick and tired». I del 4 av 5, kommer hun endelig til en doktor som kan fortelle henne om kronisk utmattelsessyndrom.

9 tanker på “The Golden Girls”

  1. Pantertanter – en god, klassisk serie!
    *humrer*
    Husker jeg så på den på 80-90 tallet.
    Fantastisk episode du har funnet frem her – og minst (kanskje mer) aktuell i dag 20 år senere. Dessverre.

    mvh heksa

  2. Åh ja! Pantertanter, var det.😀 Husker jeg så det av og til, men fikk nok ikke med meg nok til å huske denne historien. Dessverre svært så aktuell fortsatt. Litt deprimerende at det ikke har kommet lenger, men det får jeg vel prøve å ikke tenke på.😉

  3. Vidunderlig – og som mine grå flagret rundt – for hva het nå denne serien… Godt et klokt hode allerede hadde skrevet det ned! Pantertantene – som jeg husker de😀
    Også CFS a gitt – nei dette var moro Lothiane – du kan friske opp den gråeste sommerdag😉
    Håper de har noen gode dager!
    Fortsatt god sommer😀
    Varm klem fra Lokki

  4. Så en og annen episode i mine yngre dager. Mener det gikk i reprise på tv3 nå på 2000-t også, hvis jeg ikke husker heeeelt feil!

    Viser jo hvor utbredt dette er, når det allerede var ett tema på den tiden. På tide det skjer noe mer, at de kommer seg noen vei og finner løsninger på dette!

  5. Lokki: Så flott du likte, takk for pene ord! En riktig god og fin sommer videre til deg og! *klem*

    Jenna: Bare hyggelig, tusen takk for at din tilstedeværelse! *klem*

    Sissel: Jaa, på tide det skjer noe! Jeg er til tider så drittlei min egen sykdom, at jeg må forsøke å ikke tenke på den… jeg vil ha svar og jeg vil ha det nå!😉 *sommerklem til deg og*

  6. Tussaluso: Tror de fleste innen helsevesenet (og andre yrker der de har makt over mennesker) burde se dette klippet jevnlig.😀

    Dr. Borg: Ja, jeg hadde nesten glemt dem – artig gjensyn!😀

Det er stengt for kommentarer.