ME-syke i nord er psykisk syke

I hvert fall hvis man skal lage seg en konklusjon utfra programmet for en regional konferanse om ME/CFS, som skal arrangeres i Tromsø i oktober.

programmet nevnes ikke forskningen til WPI om retroviruset XMRV* med et ord, men har heller fokusert på mestring og kognitiv terapi. Ja, også Lightning Process da.

Dette er sørgelige greier. ME-konferanser blir avholdt både i inn- og utland, og har hovedsakelig fokusert på biomedisinske funn i forskningssammenheng. Det er nemlig mange slike funn, selv om man ikke alltid får det inntrykket når man ser hvordan ME blir presentert gjennom media (eller hos den mest sidrumpa delen av legestanden). Ønsker du (og orker) en gjennomgang av en del slike funn, finnes det et meget godt videoforedrag på nettet. Det er på engelsk, men dr. Komaroff snakker tydelig og rolig, i tillegg til at han har foiler som underbygger det han sier.

Tilbake til den nordnorske konferansen. Det har kommet noen reaksjoner, to leserinnlegg som er verdt å lese. «Skammelig behandling av ME-syke» og «New Age i Helse Nord«.

Jeg skulle ønske at Helse Nord kunne se litt opp og ut, og engang for alle vise at de tar ME på alvor. Her viser jeg blant annet til en konferanse om ME som skal foregå i København 28. mai, i regi av den danske ME-foreningen og Eurpean Society of ME (ESME), der man i sin helhet vektlegger biomedisinsk forskning og behandling av sykdommen. Der er den norske legen Mette Johnsgaard sentral med sine innlegg om forskning, utredning og behandling på Skandinavisk Institutt for ME/CFS. I stedet velger altså Helse Nord å vektlegge Lightning Process, kognitiv terapi og stressmestring når det gjelder behandling.

SerendipityCat har også reagert og spør om ikke det er flere som har lyst å være med å liveblogge fra konferansen. Joda, jeg blir gjerne med!

*Det skal nevnes at et punkt på dagsorden tar for seg infeksjoner som utløsende årsak, samt en oppsummering av forskning.

4 tanker på “ME-syke i nord er psykisk syke”

  1. Ja, det er slik jeg tolker dem også. Og jeg synes det er grådig frekt av Helsedirektoratet å fortsette å ignorere biomedisinsk forskning og arrangere konferanser som bygger opp under forestillingen om at ME er en psykisk lidelse man kan «mestre seg ut av». Jeg håper ME-foreningen kommer å være til stede der, og jeg håper at jeg klarer å kreke meg oppover bevæpnet med en laaang liste med spørsmål og kommentarer.

  2. ME har nå blitt et sekkebegrep for folk som er utslitte. Og det skilles ikke på Kronisk utmattelse og Kronisk utmattelsesyndrom. En blir litt maktesløs i dette maktspillet, og jeg håper og tror at situasjonen ser annerledes ut om noe tid- at folk tar til vettet og lytter til hvordan syke vi er. Med det mener jeg ikke å bagatellisere andre sykdomsgrupper, men årsaksforklaringen og derpå behandling blir så totalt forskjellig. Jeg er en mester i å mestre men jeg blir ikke kvitt infeksjonen som ulmer, feberen og de nevrologiske symptomene. Er det fordi jeg ikke er flink nok? Nei det er ikke det vet du!
    Det er en hårreisende arroganse og det er påfallende hvordan argumentasjonen biter seg selv i halen – og dette av oppegående kloke mennesker – hvorfor tror de vi biter på??? De hadde aldri gått god for sin egen argumentasjonsrekke, men det er vel der forskjellen ligger, de kan slippe unna med det fordi de har makt. Ta til vettet kloke folk – lytt til hva vi har og si – ikke putt oss i samme sekk- vi trenger alle hjelp, men forskjellig sådan. Dette forstår disse kloke menneskene og jeg forventer meg mer av de – vi må bli tatt på alvor.
    Håper du har fine dager!
    Varm klem fra Lokki

Det er stengt for kommentarer.