TT-ordningen og nye forslag til innstramming

Jeg leser hos SerendipityCat og tror nesten ikke det jeg ser der. Høyre og Frp har kommet med forslag om å stramme inn på tt-ordningen, slik at man kun kan benytte seg av denne hvis man forhåndsbestiller hver tur. Det vil si at man alltid må vite akkurat når man skal avgårde, når man skal hjem igjen – og det finnes ikke rom for å ta ting på sparket. Du kan ikke kapre en taxi på gata, hvis du plutselig må hjem. Det er et ønske om å få til mest mulig samkjøring, for å spare penger.

Samkjøring vil si at man «samler opp» flere personer som skal til samme område og disse må dele taxi.

Samkjøring er allerede innført for de som har rekvisisjon for transport til/fra lege, sykehus og behandling.

Hva vil det egentlig si? Jo, det betyr at hvis du for eksempel skal på sykehuset for å følge opp din livstruende sykdom, få behandling for denne, eller kanskje du skal dit for å motta din dødsdom – og du ikke er i stand til å kjøre selv, eller har økonomi til å betale taxitur til og fra – må du pent finne deg i å dele taxi med fremmede mennesker. Når du har vært hos legen/på sykehuset, og kanskje har fått en behandling som gjør deg skikkelig dårlig, må du pent sitte og vente til de har «samlet opp» nok andre personer med rekvisisjon som skal kjøres til akkurat ditt område. En kvinne jeg kjenner til, med alvorlig kreftdiagnose, var på sykehuset forleden og fikk cellegiftbehandling. Etterpå satt hun i 1 time og et kvarter, før hun ga opp og tok taxi hjem på egen regning. Dette er en så simpel og ufattelig nedverdigende måte å behandle syke mennesker på, at jeg ikke har ord for å beskrive hvor forbannet jeg blir.

Så er det tt-kjøringen, da. En ordning som er til for at mennesker med ulike handikap, som ikke er i stand til å benytte offentlig transport, eller kjøre selv, likevel skal kunne delta i det sosiale liv. Det handler om å kunne ta seg av sine egne innkjøp, besøke familie og venner, delta på aktivitet, eller komme seg til og fra arbeidsplassen sin. TT-ordningen har for min del gjort at jeg innimellom kan føle meg «normal», fordi jeg kan få være med på en aktivitet som gir meg mer livsglede enn noen kan fatte, som ikke selv har vært i samme situasjon. En dag i uka, får jeg lov til å føle at jeg er med på (nesten) lik linje med andre, friske mennesker og skape noe sammen med dem. Livet mitt ville vært forferdelig tomt uten bandet. Så tomt at det nesten ikke er til å holde ut tanken på å ikke kunne være med mer.

Jeg er avhengig av å kunne ta ting mest mulig på sparket, fordi det er vanskelig å planlegge dagene på forhånd, når jeg aldri vet om jeg er i stand til å reise ut. Jeg er også avhengig av å kunne komme meg fort hjem om jeg blir dårlig underveis. Å ha tt-kortet, gir meg en frihetsfølelse, fordi jeg ikke trenger bekymre meg for om jeg plutselig blir dårligere og må hjem. Jeg kan bare ringe 02323, si hvor jeg er, og så kommer det en taxi og henter meg og får meg hjem. Det gir meg også en følelse av å være et selvstendig, oppegående menneske – i motsetning til alltid måtte spørre pent om hjelp fra andre.

SerendipityCat har laget en post, der hun forteller deg hvem du kan skrive til, for å protestere mot forslaget. Hun har til og med vært så grei å lage et forslag til hva du kan skrive (som med små endringer kan sendes fra mange av oss). Jeg håper det kommer nok reaksjoner til at dette forslaget blir lagt vekk.

14 tanker på “TT-ordningen og nye forslag til innstramming”

  1. Takk, Titta! Det håper jeg og. De raserer den ene ordningen etter den andre, og jeg føler meg stadig mer verdiløs. Det gjør meg forbanna!

  2. Tusen takk for at du la ut dette. Jeg synes du beskriver det mye bedre enn jeg klarte, hvor enormt stor betydning denne fleksibiliteten har for oss.

    Jeg håper at det kommer et positivt resultat ut av dette, det er i alle fall bra å få sagt i fra. Jeg håper at våre folkevalgte faktisk er seg sitt ansvar bevisst og hører på brukerne og borgerne som skal ha dette i praksis og ikke bare på papiret.

    Jeg blir altså så lei meg når jeg hører om situasjonen som hun med kreftdiagnosen havner i! Ikke nok med alt slitet og smerten med å være syk og i behandling, men man skal bli behandlet så nedlatende også.

  3. Jeg kjenner at jeg blir forbanna, på vegne av TT-gjengen, og av veien det norske samfunnet er i ferd med å utvikle seg.
    Jeg tror dette er maktens og byråkratiets forbannelse: Man lever ikke lenger i en virkelig verden, og administrative konstruksjoner blir viktigere enn folks hverdag.
    Jeg tror ytterst sett dette har med et svekket demokrati å gjøre, men det hjelper ikke å stemme siden alle sammen sitter i en boble og kommer med sine egne løsninger i hytt og pine.
    Jeg hadde tenkt å droppe rødgrønn ved neste valg, men så kommer alternativet opp med slike utspill.
    Jeg tror eneste løsningen er slik en klok fyr sa: Det er på tide å begynne å stemme på de små partiene.

  4. SerendipityCat: Det ser ut som vi er trygge, enn så lenge. Jeg har fått svar fra en i helse- og velferdsetaten på dette:

    «Jeg har sett bloggen du viser til, og den har henvisning til en
    presentasjon som ble holdt i Helse- og velferdsetaten der man
    forespeilet forhåndsbestilling på all TT-fritidskjøring. Dette er nå
    usikkert om blir noe av. Oslo kommune vurderer alternative løsninger.»

    Du blir lest, SerendipityCat!🙂 Og svaret gir jo et håp.

    Laurentien: Det virker som vi må være på vakt… Så trist at det stadig blir foreslått endringer til det verre.

    Geir: Takk for kommentaren din! Er så enig med deg. Jeg oppdaget i siste øyeblikk før valget ifjor høst, at de rødgrønne ikke er på side med de svakeste… Det borgerlige er intet alternativ, dersom man ønsker et solidarisk samfunn, så jeg har beveget meg mot det ytterste venstre. Småpartiene har ikke så mye å si, men hvis flere stemmer på dem så kanskje…🙂

  5. Er ikke i form akkurat nå, så skal både få lest inne hos SerendipityCat, og kommentere litt «vettug» senere, men må bare få takke for et sterkt og viktig innlegg. Takk for at du nevnte historien om mamma, og da kan jeg jo også spørre, hvis noen leser min kommentar og har litt greie på disse reglene;
    Er det noen maksimumstid for hvor lenge man skal måtte vente på en taxi i dette opplegget??????

    *stor klem*

  6. Geir; Hvem er det som kom med dette samkjøringsforslaget? Jeg trodde det var de rødgrønne, men ser du har tatt motsatt variant, og klarte å gi min sosialistiske mor et ekstra slag ved å hevde at jeg skal stemme MEGET blått ved neste valg😉

  7. Løven: *klem* Håper noen vet svaret på spørsmålet ditt. Det må/burde da være en makstid, går jo ikke an å la sjuke folk vente i timesvis.

    Det forslaget SerendipityCat skriver om er foreslått av Høyre og Frp. Men AP/SV har jaggu klart å ødelegge mye de også, så for min del er det ikke aktuelt med noen av dem. Jeg blir raddis på mine gamle dager.😉

  8. Herlighet, alt rasjoneres og kuttes jo på i samfunnet i dag! Det siste som bør spares på i en bedrift, er helsebiten … om man ser på Norge som en bedrift, bæsjer de på leggen med slike tiltak. Det er demotiverende å se nedverdigelsen mange må tåle! Håper dette går i deres favør. Klem!

  9. Så er det så intressant å høre hvordan Fabian Stang vil ha eget transportopplegg til og fra møter, da han ikke får ro til å tenke og jobbe i en vanlig taxi…..og på sprørsmål om hvorfor han ikke bare kan si til taxi-sjåføren at han ikke kan prate eller diskutere da han må forberede et møte, er svaret «Nei, slik er jeg ikke, klarer ikke avvise på den måten» (ikke direkte sitert, da jeg ikke har den avisen ennå)
    mens syke mennesker skal godta å vente over en time på bil, og dermed sitte stua sammen andre syke, fremmede mennesker og høre på andres innerste tanker og sykdommer.
    Da jeg etter tre kvarters venting henvendte meg sjokkert i luka på Ullevål, fikk jeg bare høre «Åja, hun har fått rekvisisjon, da er det vanlig å vente rundt tre kvarter. Men hvis du bestiller privat, vil du få en taxi med en gang»….
    Haallo!!! Det ble sagt nesten på en måte som at siden man brukte det offentlige måtte man jo bare regne med at tilbudet var dårlig, og det måtte man jo bare finne seg i. Nei uff, det var en grusom, sjokkerende og trist opplevelse! Nedverdigende og følelsen av å ikke kunne klage, streike, skrike HVA FAEN ER DETTE!! Vel, klarte fint å vise dama i luka hva jeg mente, men til hvilken nytte? Jeg er sjokkert over systemet, og synes det er skremmende hvordan landet jeg lever i fungerer og behandler sine svakeste borgere!

  10. Embla: Takk! Godt sagt, det bæsjes på leggen!🙂 Det er virkelig demotiverende, jeg kjenner jeg sliter med å ikke ta til meg disse signalene om at jeg ikke er verdt stort i samfunnet lenger.

    Løven: Det er skremmende å høre om opplevelsen dere hadde, du og moren din. Jeg synes det er helt på trynet å antyde at dere heller skal bruke privat bestilling. Hvis man må ut og inn av sykehus en del ganger, blir dette fort mye penger og er slett ikke en selvsagt ting for alle. Men har man penger, slipper man dette, slipper å forholde seg til hvor mye politikerne har rasert av ordninger som skal være til for syke og hjelpesløse. Det er skremmende – og man ser det sjelden før man er inne i det selv, og da har man ikke stort man kan si eller gjøre.

  11. Nei, mars partisan, kamerad kusine! Vi får bli raddiser begge to!🙂
    Og så var det faktisk tåpelig av de på sykehuset å nevne det med privat taxi, for om hun har råd eller ei, så har hun faktisk krav på denne tjenesten når hun er for syk til å kjøre selv. Føler at de strammer inn på den måten at de fortsatt har velferdsordninger, men gjør dem så krunglete og pyton å bruke at man velger privat i stedet. Men hun klarte å være ironisk selv så sliten hun var. Klukket plutselig «det ender vel med at jeg mottar en bot i posten, for ikke å ha møtt opp på taxi-turen» Ha,ha hvem vet. Jeg klarte å rope inn i luka at hun bare kunne drite i den turen da vi ikke gadd finne oss i dette, så på en måte ble jo turen avbestilt😉

Det er stengt for kommentarer.