Et minifotokurs

Jeg får av og til kommentarer på bildene mine, og da blir det gjerne sagt noe om at de selv ikke får like klare bilder, eller lignende. I den forbindelse tenkte jeg tipse om en veldig enkel måte å forbedre digitalbilder på. Når du kjøper et kamera, vil det ofte følge med et bildebehandlingsprogram. Hvis det ikke gjør det, følger det med et enkelt program i Windows. Det finnes også gratisprogram man kan laste ned, for eksempel Paint.net. Jeg har ikke særlig erfaring med dette programmet selv, men har hørt mye positivt om det. (Har lastet det ned, men ikke kommet så langt at jeg har prøvd det.) Selv bruker jeg en gammel versjon av Photoshop, men man trenger ikke betale i dyre dommer for et så avansert program. Det enkle er ofte det beste, i hvert fall hvis avansert betyr at man ikke finner fram i det.

I selv de enkleste programmene er det gjerne en funksjon som heter automatisk justering, eller adjust auto levels (eller noe i den gaten). Denne bør du alltid bruke på bildene dine. Som oftest vil den gjøre bildet ditt bedre; fargene blir riktigere, kontrasten blir bedre og det litt matte skjæret mange bilder har når de kommer ut av kameraet, blir borte. I noen tilfeller vil resultatet bli helt feil, da går det an å trykke på «angreknappen» og heller forsøke justeringen selv. Spesielt justering av kontrast og lysstyrke kan gjøre underverker for et bilde. Jeg har selv blitt veldig glad i økt kontrast de siste par årene.

Om et bilde er veldig fint, kan det stort sett alltid bli bedre. Jeg har vært rundt på noen fotosteder på nett og ser innimellom noen som legger ut bilder og skriver at de ikke har gjort noe som helst med bildet. Det blir skrevet som om det er en god ting, men jeg synes det bare er trist. Å gjøre disse enkle justeringene betyr ikke at man driver med umoralsk manipulering av bildet – man gjør de samme forbedringer som tidligere ble gjort i fremkallingsprosessen. I min bok er dette bare fint!🙂

Et eksempel. Bildet til venstre er slik bildet kom ut av kameraet mitt. Jeg har ikke gjort noen justeringer, utenom på størrelsen. På bildet til høyre har jeg kun gjort én ting og det er denne autojusteringen jeg nevnte over. Se forskjellen! Ikke at dette er noe spesielt glimrende bilde, det er et helt vanlig utsiktsbilde (med en luftballong som ser ut som en liten prikk langt der borte i det fjerne), men med et lite tastetrykk har jeg i hvert fall fått fram det beste i bildet, i motsetning til hvordan det var.

I disse enkle programmene er det også muligheter for å justere størrelsen på bildene, noe som kan være nyttig dersom du ønsker å vise det til noen på nett (facebook, epost, blogg etc). Skal du lage forstørrelser av bildet, bør du ikke endre størrelsen på det – men du kan fint justere kontrast og lys, før du får det printet ut.

Et siste tips er å lage et utsnitt av et bilde. Det er noen ganger ting som forstyrrer rundt det du ser på som hovedmotivet i et bilde. Det går det an å fjerne. Dette gjøres mens bildet er i fullt format, slik at du får best mulig kvalitet på utsnittet. I Photoshop kalles dette «crop». I Windows Live Fotogalleri (heretter kalt WLF, dette er programmet som fulgte med Vista da jeg kjøpte maskinen), kalles det «beskjære». Det pleier være slik at du velger funksjonen «beskjær», så klikker du med musepilen i bildet, og holder museknappen inne mens du drar den utover i bildet til du får det utsnittet du ønsker. I WLF kommer det opp et forslag til beskjæringsområde. Dette kan flyttes rundt, roteres og gjøres større/mindre ved å dra i hjørnene. Når du er fornøyd med utsnittet, velger du «Bruk», eller dobbeltklikker i utsnittet og vips har du et «nytt» bilde.

Det er vanskelig å forklare nøyaktig hvordan disse funksjonene gjøres, fordi det varierer fra program til program – men brukt litt tid, prøv deg fram og lek litt med bildene dine. Det er ganske mye gøy man kan få til, også med gratisprogrammene.🙂

Lykke til!

14 tanker på “Et minifotokurs”

  1. Bortsett fra Photoshop (som ruler), er Picasa et sinnsykt bra verktøy. Anbefales!

    (sånn bortsett fra et godt fototalent da. Men det kan man dessverre ikke kjøpe🙂

  2. Flott med tips, el Vera!😀

    Talent kan ikke kjøpes, men jeg vil si at man kan trene det opp – i hvert fall kan man forbedre det man har, smått eller stort.🙂

  3. Bruker veldig ofte picasa eller photoscape til å endre kontraster og farger. Helt geniale lette program å bruke, i tillegg er de gratis å lase ned🙂

  4. Gode fotografer tar bildene med kameraet, ikke programmer på pcen!

    Jeg bruker Nikon sitt ViewNX og NikonView til å justere hvitbalanse og alt det andre jeg gjør feil i kameraet….

  5. Viewpoint: Altså, jeg mener selvsagt at den største jobben bør legges i å ta bildet, men etterpå kan det gjøres enda bedre ved ofte små justeringer.

  6. Jeg driver mye med bildebehandling – lite foto – og har lært meg ganske godt funksjonene jeg har behov for i de programmene som følger med Office: Paint og Microsoft Office Picturemaker. Prøving og feiling har i hovedsak vært mine læremestre. Så trodde jeg at jeg var klar for Photoshop elements, den forenklete utgaven av Photoshop, og kjøpte den. Jeg liker nemlig å klippe og lime litt, og det er ikke særlig nemt i Paint. Men så får jeg ikke til noe som helst i Photoshop, skjønner ikke hvordan ett eneste av redskapene skal brukes!

    Datteren min – som ellers gir meg starthjelp – er i overskuelig fremtid opptatt med ungeskokken sin, nesten døgnet rundt.

    Så jeg ber deg: Kan du lage en oppfølger til denne hyggelige og svært pedagogiske posten: ‘Photoshop for dummies’? Pliiiis!

  7. Titta: Det var et godt forslag!🙂 Nå kjenner jeg ikke Elements, så jeg vet ikke om det er klin likt, men kan kanskje gi en idé? Du tenker på det å sette sammen bilder, klippe ut ting og sånn?

    Gi meg litt tid så skal jeg få laget en post på det jeg kan av Photoshop. Det er forresten ikke et spesielt intuitivt program, så jeg forstår godt at du ikke skjønner så mye av det. Jeg lærte litt av en tidligere kollega, så det er vel derfor jeg bruker det fortsatt – men det finnes sikkert noen tusen ting i programmet jeg aldri bruker og ikke kan.😉

  8. Godt tiltak! Det er alltid fint med gode tips!
    Fint at du hadde en fin 17.mai og at askeskyene holdt seg unna!
    Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen! Og ja, det er jammen sant at det har vært en utrolig behandling av en pasientgruppe! Helt utrolig!
    Jeg ønsker deg gode dager og en stor klem!

  9. Tusen takk for tips! Vet ikke hva slags program jeg bruker…høyreklikker bare på bildet, og velger rediger bilder. Men har aldri giddet prøve den «automatisk redigerings greia», men den funket jo helt perfekt! Bildene blir litt mer …….levende😀

  10. Tingelingeling: Takk skal du ha!

    Titta: Det er bra du er tålmodig, det behøves nok.🙂

    Løven: Hurra for mer levende bilder!

    Fru Jones: Vær så god!😀

Det er stengt for kommentarer.