Sensualitet på baderommet

Eventuelt ikke.

Okay, jeg får vel begynne forfra og forklare hva dette handler om før jeg kommer til poenget mitt ovenfor. Jeg ble nysgjerrig på Lush‘ sine produkter etter å ha lest om dem hos Virrvarr og Victoria. En gang i vinter, sånn en tid før jul, fant jeg ut at det var på tide å sjekke ut den ferske, håndlagede kosmetikken på egen hånd… og hud. Til dels ble det litt testing på andres hud også, det skal ikke glemmes.

Lush satser på produkter i fast form, for å spare miljøet. Når produktene er borte, er det lite eller ingen søppel igjen. Innholdet er naturlig og stort sett uten konserveringsmidler. Holdbarheten er 1 år, i motsetning til produkter med konserveringsmidler. Det er greit å huske på.

Etter å ha gått gjennom Lush’ oversiktlige og humoristiske salgssider, ble det en ganske lang liste produkter jeg bestilte. Beskrivelsene firmaet gir produktene sine var nok til å lokke meg til å trykke ‘kjøp’ flere ganger enn jeg egentlig hadde planlagt. Heldigvis er ikke produktene så fryktelig dyre, så det ble litt igjen til julegaver også.

Da jeg mottok esken med mine bestilte varer, var den fylt med strimler av papir. Produktene er stort sett enten pakket i tynt papir, eller kommer i bokser som kan vaskes og «veksles» i butikken når de er tomme. Jeg fikk litt duftsjokk da jeg åpnet esken, så dette er ikke å satse på dersom man er sensitiv for sterke lukter. Hver for seg synes jeg produktene lukter behagelig, men samlet ble det ganske intenst. Det fulgte forresten med et utvalg gratis tester av flere produkter, noe jeg satte stor pris på!

Og så en liten omtale av en del av varene jeg kjøpte:

Til den trøblete tenåringshuden, kjøpte jeg inn ‘Dark Angels‘; en sukker- og kullskrubb. Bør brukes 1-2 ganger i uka. Jeg kan dessverre ikke påstå at den blir tatt fram så ofte. Tenåringen min er ikke altfor glad i å ha klin i ansiktet. Bruksmåte: Man tager en liten klump og gnir den i hånden sammen med litt vann. Smør kremen over ansiktet og skyll vekk med varmt vann.

Selv om jeg er nokså langt unna å være tenåring, prøvde jeg denne selv et par ganger også. Den er ganske ålreit, bortsett fra at jeg sannsynligvis fikk en liten kullbit i øyet og endte opp med øyedråper og -salve i en drøy uke etterpå. Konklusjon: Hold den langt unna øynene. Ellers tror jeg den er ganske bra, selv om jeg ikke kan anbefale den fullt og helt når jeg ikke har nok erfaring med den. Den er i hvert fall svært drøy og dermed økonomisk i bruk.

En annen ansiktsskrubb er ‘Ocean Salt‘, som fint kan brukes på resten av kroppen også. Den er laget av havsalt, lime og kokos og har en behagelig lukt og konsistens. Denne elsker jeg og har snart tømt boksen. Det må jeg gjøre noe med, for denne gjør huden glatt og myk. Mmmm! Neste gang blir det stor boks. Sterk anbefaling herfra! ♥

Jeg kjøpte også en annen ansiktsmaske, ‘Mask of Magnaminty’, som er helt ålreit. Frisk og god, men jeg er altfor dårlig på å huske å bruke sånt jevnlig, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om den gjør underverker. Den får veldig skryt på Lush’ sine sider, der flere har kommentert under dette produktet. Jeg ser Virrvarr er veldig fornøyd med denne, så jeg skal jammen sette av mer tid med MoM.

Et annet produkt jeg har vært veldig fornøyd med er dusjsåpen ‘Tramp‘. Ifølge ei venninne lukter den godt, men mann. Jeg flirte litt av det, men jeg tenker at lukten er ganske unisex, egentlig. Den er frisk og blir på websiden sammenlignet med en tur i skogen. Jeg er igrunn enig, den lukter litt «grønt». Inneholdet er borremynte, sitronmelisse, mose (!) og patchouliolje. Den er drøy i bruk og veldig behagelig å vaske seg med. Absolutt et produkt jeg ønsker meg igjen.

Da jeg leste om balsamen ‘Tropical Fruit Jungle‘, ble jeg veldig nysgjerrig og bestemte meg for å teste. Det kunne jeg igrunn latt være, for denne har ikke blitt mye brukt. Konseptet er at den kommer i fast form. Man bryter av en bit og blander med vann, enten direkte i hånda og gnir til en kremet konsistens, eller man kan ha den i en boks med lokk (eller liten flaske) og helle litt vann over. For meg ble dette litt tiltak, dessuten var den ikke så fantastisk som jeg håpet på. Jeg sliter en del med tørt hår og denne ga ikke noe bedre effekt enn andre ting jeg har brukt. Det betyr ikke at den er dårlig, jeg har vel bare et håpløst hår. Balsamen er naturvennlig og gir ingen emballasje som må kastes, og det er jo positivt. Kanskje jeg rett og slett skal skjerpe meg litt og prøve den igjen? Er jo ingen vits i at den skal bli liggende og ta opp plass i skapet.

Et annet produkt Lush har, som jeg ikke hadde hørt om før, er showerjellien ‘Woosh‘. Konsistensen er rett og slett gele, og bruksmåtene er flere. Du kan knipe av en bit, gni i hånda og såpe deg inn, eller du kan bruke hele greia som et såpestykke. En annen variant er å putte hele greia i fryseren og ta fram til dusjen. Akkurat det siste har jeg ikke fullført ennå. Det vil si at hos meg har den forblitt i fryseren og jeg har glemt hele greia. (Nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal gjøre når jeg har skrevet ferdig dette her.) Det skal visstnok gi en frisk og oppvåknende effekt å bruke den rett fra fryseren.  Interessant, men ganske snodig. Jeg var ikke helt fornøyd med den da jeg prøvde den i romtemperert utgave, men jeg skal nok gi den en sjanse til. Lukta er i hvert fall veldig god og prisen absolutt overkommelig.

Badebombene til Lush lokket meg til seg, selv om jeg ikke lenger har badekar. «Har man klave, får man ku,» tenkte jeg, og kjøpte en likevel. Valget falt på ‘Sex Bomb‘, bare sånn for å gjøre dette ekstra klamt og personlig. Det skal vel innrømmes at jeg hadde et håp om å teste den sammen med en annen prøvekanin – og da helst en med badekar. Og jammen lot dette håpet seg innfri etter litt ventetid. Den utvalgte medbader har stort badekar som fint rommer to, så dette skulle bli bra! Lush reklamerer  nemlig med følgende: «Med sjasmin, muskatsalvieolje og ylang ylang slik at du føler deg som en elskovsgudinne.» Akkurat. Hvem kan vel motstå en slik beskrivelse? (Ikke jeg, tydeligvis.)

Den rosa kula er ganske stor, smuldrete og har en liten rose i midten. Den er jo pen å se på, men for å teste om den virkelig holder mål, var det bare å fylle badekaret. Ettersom «bomben» fresende løste seg opp, ble vannet rosafarget… og jeg skiftet hudfarge til «skummet melk». Jeg vil påstå at det ikke er en kledelig farge for meg, og det fikk meg i hvert fall ikke til å føle meg som en elskovsgudinne. Jeg glemte å spørre medbaderen om han følte seg som en elskovsgudinne, men jeg gjetter på at svaret uansett ville ha vært nei.

Den rosegreia i midten var heller ingen suksess. Den løste seg nemlig bare delvis opp, og vi endte opp med små gelebiter som fløt rundt og minnet medbaderen om glassmaneter. Glassmaneter står ganske høyt opp på lista over «ekleste tingene» i hans verden,  dermed var jo ikke det heller med på å skru opp stemningen. Jeg vet ikke, jeg. Kanskje jeg rett og slett mangler dette genet for å synes at skum- og oljebad er det mest romantiske og behagelige man kan bedrive tiden med. Hva er vitsen, lissom? (Da vil jeg heller anbefale klining. Klining er helt gratis og skaper straks god stemning.) Heldigvis var medbader og jeg enige om å avslutte eksperimentet ganske kjapt og heller gå over til klininga. Den 45 kroners sexbomba forsvant ut med badevannet og vil ikke bli savnet.

Dette er noen av produktene jeg har prøvd fra Lush, og stort sett er jeg fornøyd. Noen av produktene blir ikke kjøpt igjen, men i forbindelse med at jeg tastet i vei på denne posten gjorde jeg nok en bestilling fra nettsidene. De har mange forlokkende produkter og jeg ser fram til å teste flere. En dag jeg orker bytur skal jeg jammen stikke innom den fysiske butikken de har på Byporten.

Etter å ha skrevet alt dette, er det bare en ting å gjøre: På tide med en ansiktsmaske, før jeg tar Woosh’en ut fra fryseren og inntar dusjen!

14 tanker på “Sensualitet på baderommet”

  1. Heisann og takk for opplysende post. Jeg har også testet ut en rekke Lush-produkter nå, og har, som deg, litt varierende inntrykk. Men jeg tenkte jeg skulle gi deg et tips på den tropical fruit jungle-balsamen. Måten jeg gjør det på er at jeg tar en tom lush-krukke, kutter opp litt balsam i småbiter og så heller jeg over litt kokende vann fra vannkokeren. Deretter skrur jeg på lokket og lar det hele stå på benken til neste dag eller lengre. Da vil balsambitene bli til en riktig så tykk krem, som man kan bruke litt og litt av. Og så lage nytt siden.

    Jeg har også litt tendenser til tørt hår, og synes balsamen fungerer ganske bra. Faktisk er den såpass effektiv at jeg må være forsiktig med å ikke ha balsamen i for lenge, eller bruke for mye, for da kan håret nesten tippe over i fet-kategorien.

    Uansett, så er den sinnsvakt drøy. En liten blokk har nå vart i mange, mange måneder, og for mitt vedkommende er det største problemet at jeg begynner å bli lei av lukta. Men. Man er da godt oppdratt og bruker opp den gamle før man kjøper ny😉

  2. Hei Isobel og takk for kommentar!
    Jeg prøvde balsamen igjen nå, løste den opp i varmt vann (men ventet jo ikke til neste dag så klart). Etter at jeg fikk løst den ganske godt opp, brukte jeg den i renvasket hår… men denne funker altså ikke i det hele tatt på meg. Håret mitt trenger nok mer enn Jungle kan gi, så jeg måtte ty til min vanlige balsam for å få fukt til mitt akk så tørre hår.

    Hehe, ja man må jo bruke opp ting… det er vel derfor jeg følte jeg måtte gi Jungle en ny sjanse, men akkurat denne tror jeg at jeg skal gi videre til noen med mer normalt hår enn meg.🙂

  3. All den lukten og duften og hva det enn er gjør at jeg regner med at Lush ikke er noe for meg. Jeg har nemlig hud som er veldig sensitiv mot luktstoffene som puttes i hud- og badeprodukter.
    Dessuten greier jeg bare ikke se slike ting som sensuell luksus som «gjør» noe med livet mitt, så jeg holder meg til enkle ting som bare virker. Kjedelig som bare det, men i det minste enkelt å holde det ryddig på badet!

    Derimot er jeg helt enig i at klining virker for å skru opp stemningen. For en virkelig sensuell opplevelse kan jeg anbefale det på det sterkeste. Samme med puling, forresten. Hvis man velger mannfolk med litt omhu er det både gratis og gir en fin sensuell opplevelse.
    Og man behøver ikke vaske rosa kliss ut av badekaret etterpå!

  4. Hei!
    Jeg fikk også en liten nedtur av alt det strimlede papiret – det virker nesten som om papiret i seg selv er parfymert; i alle fall lukter det veldig når esken lukkes opp!!

    De senere gangene jeg har bestilt, har jeg bedt dem om å pakke inn de ulike tingene – og det har de gjort. Det er fint gjort også, såper, oljebiter – alle tingene kommer fint pakket inn i papir med påskrevet etikett med hva som er inni. For selv om det kanskje ikke er Lush-ideologisk bra å bruke den emballasjen, så gir det i alle fall meg en mye bedre opplevelse ved det hele🙂 Og da kjøper jeg igjen. Og igjen.

    Badebombene har jeg funnet ut at jeg ikke er så glad i, de lukter for mye og for sterkt. Men de badeoljene http://lushnorge.no/?nr=90&idkategori=58 liker jeg veldig godt – og det samme gjør ungene, så stort sett er det ikke så mange igjen når a mor her vil ta seg et bad!

  5. Nå ser jeg at du skriver at du fikk tingene pakket inn, det gjorde ikke jeg den første gangen, da lå de stort sett strødd rundtom inne blant alt papiret, så da ble alle greiene litt støvete av papirstrimlene.

  6. Marina: Luktene er absolutt behagelig hver for seg, synes jeg, men det ble litt voldsomt blandet sammen.🙂 Er forøvrig helt enig med deg, klining og annen kos er en høydare sammenlignet med svært mye annet.😉

    Victoria: Stemmer, da jeg fikk pakken hadde de pakket tingene inn i sånt papir med merke på. Nå er jeg faktisk litt usikker, men det er mulig jeg skrev på bestillingen at jeg ønsket dette? Jeg husker nemlig du blogget om det og at du hadde fått dette gjort etter at du sa fra… så det aner meg at jeg gjorde det samme.😀

    Papirstøv på alle de fine tingene er jo ikke ålreit, så jeg er glad for at de kunne pakke inn og merke ting.

    Badeoljene får jeg heller vurdere, ettersom jeg ikke har badekar selv, men ellers gleder jeg meg til å teste ut fire nye produkter som snart kommer i posten.😀

  7. Fantastisk, kanskje jeg må bestille noe når studielånet kommer på konto! Det er så utrolig deilig å få sånne pakker i posten..! Hehehe
    Men ærlig talt, Lothiane. Du trenger vel ikke en rosa badeball for å være en elskovsgudinne? Hihi

  8. Hei Fru Jones! Så flink du har blitt med dansinga, jeg har kikka på noen av filmene dine!

    Haha!😀 Nei, hva skal jeg med badeball, egentlig? Jeg er jo en elskovsgudinne i meg selv.😉

    Hvis studielånet tillater det, håper jeg du finner noe du blir fornøyd med hos Lush. Ellers får du spare det til du er i Oslo, kanskje stikke innom Byporten og lukte deg fram til noe du liker.🙂

  9. Jeg har testet ut shampoen mot flass og er kjempefornøyd! Ikke verst siden jeg har et hår som krever dyre og ordentlige hårprodukter. Nytter ikke med First Price shampo her i gården! Den lukter ganske sterkt av tjære, men heldigvis gjør den ikke det når du har fått den i håret. Dessuten har jeg i balsam og evt. hårkur etterpå. Synes det er kult og praktisk med shampo i fast form. Den tar liten plass i toalettvesken og er dessuten superdrøy!🙂

  10. Hehe, synes det var så morsomt skrevet om den badeseansen!😀

    Jeg har bare ett Lush-produkt og det er en shampo som heter BIG. Den er god, men ikke noe eksepsjonelt. (Bruker Redken til vanlig).
    Har vært og besøkt Lush på Byporten, men der fikk jeg luktesjokk av å være inne på butikken. Det var ikke så bra!

  11. Diva: Så bra du har funnet en shampo som passer for ditt hår! Det er ikke alltid så lett, jeg er stadig på leting etter de beste produktene for mitt hår. Enig i at det er stilig med shampo i fastform, jeg har sansen for konseptet.🙂

    SerendipityCat: Hehe, badeseansen ble jo egentlig mer morsom enn sensuell.😉

    Big har jeg hørt om og fått anbefalt, men det høres ikke ut som den er noe alternativ til frisørproduktene jeg ellers bruker..? Og der fikk jeg bekreftet det jeg lurte på, at butikken ikke er noe å oppsøke. Jeg greier ikke så mye sterke lukter.

Det er stengt for kommentarer.