Hallo, hallo?

Så trist å lese; Ludvigsen er død.

Gustav Lorentzen, fra Knutsen & Ludvigsen, døde i går. Er det noen artister som har fulgt meg helt siden barndommen så er det disse to. Jeg opplevde dem til og med «live» på en konsert på hoved-Deichman en gang på 80-tallet, da jeg egentlig var for stor til å høre på barnemusikk. Bestevenninna mi og jeg troppet likevel opp, vi syntes det var ganske kult selv om de andre tilhørerne var en del yngre enn oss.

Utfra denne lille videosnutten ser det ut til at publikummet fra barndommen fulgte med dem også i voksen alder, bare se på alle de som entusiastisk synger med på den nydelige sangen, «Eventyret om en melodi».

Hvis du vil høre den fulle sangen, kan du besøke denne linken. Jeg synes dette er noe av det fineste fra Knutsen og Ludvisen.

En annen favoritt er «Jeg er en forhekset prinsesse», en artig låt om hvordan den stakkars fiskehandleren blir overtalt til å kysse en fisk som påstår den er en forhekset prinsesse. Det ender ikke helt godt, vil jeg si.

Det var altfor tidlig for Ludvigsen å forsvinne, synes jeg, men heldigvis etterlater han seg en mengde plater og masse flott musikk for både små og store. Det er mye å finne på YouTube, for den som har lyst.

Savnevise

5 tanker på “Hallo, hallo?”

  1. Takk for denne, Lothiane!

    Allerede fra starten av ble Knutsen & Ludvigsen elsket også av voksne. Jeg ble tipset om dem da de startet i ‘Barnetimen for de minste’ mens jeg var student i Bergen i 1971. Jeg frydet meg over gjenhør og mye nytt, pluss ‘Ludvigsens hostesaft’, sammen med ungene mine på 80-tallet. Og barnbarnet har hatt en lang ‘Juba Juba’-periode i vinter (Nå er det Tønes ‘Bonde’ – nedtur for meg…).

  2. «Eventyret om en melodi» inneholder alt – alt – en god historie skal ha. Jeg har alltid vært rørt av den sangen.

  3. Ja, det er litt rart å oppleve at de artistene og andre kjente fjes man har vokst opp med, etter hvert forsvinner. De har liksom alltid vært der, og man tenker ikke over det før de blir borte.

    Som lita synes jeg det var litt skummelt at de bodde i en tunnel, fordi jeg har alltid drømt skumle ting om tunneler, og var spent hver gang vi var på bilferie og kjørte over Hamarøy hvor det kryr av tunneler🙂

  4. Titta: Så fint at barnebarnet ditt likte Knutsen og Ludvigsen, da har h*n fått med seg noe bra! Jeg kjenner ikke til Tønes ‘Bonde’, men tar ditt ord for at det ikke er noe særlig.😉

    Jakob: Enig altså, det er både rørende og morsomt på en gang. Som denne elektrikeren som har jordet sin far.🙂

    Eugenie: Sant nok, kanskje det betyr at jeg begynner å bli gammel når stadig flere artister jeg har fulgt plutselig blir borte.:-/

    Hehe, jeg tenkte aldri på at tunnelen de bodde i var skummel, men må innrømme jeg ikke er så glad i det selv. Spesielt sånne lange, vestlandstunneler er gufne, synes jeg.🙂

Det er stengt for kommentarer.