Ikea del 1 – Innkjøp

Ikea er beryktet for sine enorme lokaler, der man tvinges gjennom hver minste del av butikken, enten fordi man ikke kjenner snarveiene, eller fordi man har med seg en som insisterer på at man skal se på absolutt alt. Når man endelig når fram til kassene, der køene er like lange som et prøvehopp i kollen, er det bare å se fram til søket etter bilen man har parkert et eller annet sted på en parkeringsplass minst like stor som butikken man skal til å forlate.

Men sånn er det ikke når jeg handler med Trips & Tics. Hun er nemlig en svært effektiv handler, og går gjerne raskere gjennom butikken enn sin egen skygge. Skyggen er meg, så klart, og altså en ganske treg en. Ikke fordi jeg ønsker å oppholde meg i handelsstandens lokaler lenger enn nødvendig, men mer fordi jeg blir litt surrete og svimmel når jeg er omgitt av så mye … ting. Og folk. Lureste løsning er å holde meg tett bak Trips, så jeg blir dratt med (du vet, sånn som syklister og skiløpere gjør når de er i konkurranser; henger seg på h*n som er forrerst og får drahjelp på den måten).

Medbrakt på turen hadde jeg noe helt essensielt når man skal på Ikea (og skal ha litt mer enn et par ting); huskeliste. Huskeliste kan man enkelt lage på ikea.no’s hjemmesider. Denne skrives ut og dermed får man opplysninger om hvor i butikken man finner de ønskede sakene. Dessverre kommer ikke huskelisten ut i riktig rekkefølge, noe som krever litt hjernebruk for å spare seg for ekstra gåturer, men det er likefullt til god hjelp.

Trips er fin! Det er nemlig takket være henne jeg nå sitter her og skriver i min nesten ferdig stue. På huskelisten min var det flere, store ting, men planen min var i første omgang å kun ta med bokhyllene jeg har savnet i ukesvis. Trips er en praktisk dame, så hun mente det var like greit å få med seg alt på en tur – spesielt når planen var å betale Ikea for å bringe tingene hjem til meg etterpå. Det er nemlig også et viktig punkt for å ikke bli fullstendig Ikea-ødelagt; penger brukt på at andre gjør den tyngste jobben er vel anvendte penger og slett ikke sløsing. Jeg er så inderlig glad for Trips’ insistering på å gjøre unna alt. Men altså, tilbake til handleturen:

Det første vi fant fram til på lageret var Billys to meter høye og 80 cm brede bokhyller. Jeg kan opplyse om at disse hyllene, uansett hvor praktiske og greie de er når de er ferdig satt sammen, slett ikke er spesielt håndterbare når de befinner seg flatpakkede i en lagerhylle. Pakken veier 40 kg og jeg skulle ha tre stykker. Jeg forsøkte å dra litt i en pakke, men kjente at dette kunne bli en utfordring større enn to ME-syke bør begi seg ut på. Det er da vi dropper alle prinsipper om likestilling og Kvinner Kan, og henvender oss til en Ikea-lagermann som slett ikke syntes det var stor stas å hjelpe oss med handleturen. Likevel dro han kjapt ut de tre tunge pakkene og fikk dem over på tralla vår. Hurra og takk for det! (Det er her faren min sier det er en fordel å være jente, og det kan han nok ha rett i. Noen fordeler må vel vi ha også?) Mannen hadde ikke lyst å bli med oss og plukke resten, men nå var vi ved ganske godt mot etter at det verste var unnagjort. Det gjaldt bare å styre tralla med seg videre, noe som i og for seg heller ikke er så enkelt når den er lastet opp med tunge, lange pakker. Heldigvis gikk det greit, vi unngikk kollisjoner og rev heller ikke ned noe. Da får en si seg fornøyd.

Så kom vi til dagens store høydepunkt: To av tingene på huskelista mi hadde ingen hylleanvisning ved siden av seg. I stedet sto det at man skulle ta kontakt med en av Ikeas ansatte. Gleden var nesten like stor som lageret vi  befant oss på, da det viste seg at den tyngste pakka av dem alle befant seg på et annet lager. Da får man bare en lapp med vareinformasjon på. Denne viser man i kassa, betaler for… og hvis man da har vært så lur å velge hjemkjøring ordner Ikea resten. Vi slapp altså å drasse på tingene selv. Halleluja og kryss i taket (og en liten undring over hvorfor de ikke har alt på det andre lageret så man kan slippe den hersens bæringa, men det er nå så). Jeg skal vel ikke påstå vi jublet oss gjennom resten av handleturen, men det letnet jo en del på byrden at vi slapp unna så lett.

Neste store ting skulle veie 30 kg, men også her fikk vi hjelp. En ung Ikeafyr sto rett i nærheten og pratet med en ung Ikeadame, og de lot seg lett avbryte for å bli spurt om hjelp. Ikeafyren fikk vist at han var sterk, men om det var ovenfor meg eller Ikeadamen han ønsket å vise dette er usikkert. Samme det, jeg var strålende glad for hjelpen.

Til tross for all denne velvilligheten var jeg rimelig på bærtur i huet mitt. Plutselig fant jeg ikke lappen  med fjernlagervarene på og jeg lette febrilsk gjennom lommer og veske, mens Trips forsøkte å ikke vri nakken om på meg. (Neida, hun truet ikke med det, men jeg kan jo bare forestille meg at det må ha vært frustrerende.) Til slutt viste det seg at lappen var i hånda mi. Neimen så snodig, hvordan havnet den der?

Trips selv skulle også handle litt, men typisk nok var den varen hun ønsket seg slett ikke inne, men befant seg på et Ikea varehus et par-tre mil unna. Hulk og argh, men hva får man gjort egentlig? Ikke stort. (Jeg lover, Trips, jeg blir med deg dit når som helst! Etter all den gode hjelpen din kan jeg vandre gjennom ild og vann for deg – eller i hvert fall gjennom Ikea-varehus og -lager, som vel er mer ønskelig.)

Kassekøen var ikke så fryktelig lang på formiddagen, og dermed var vi framme ved handlingens foreløpige sluttpunkt: Hjemkjøring. For en fin oppfinnelse! I løpet av minutter var vi kvitt vår tunge og uhåndterlige last og jeg hadde en skriftlig avtale om levering hjem dagen etter.

Fortsettelse følger…

Her er Trips’ tegnede bidrag til fortellingen om vår Ikea-tur. Det er jo nesten som å se oss!😀

19 tanker på “Ikea del 1 – Innkjøp”

  1. FNIS!🙂🙂 Sånn var det jo! Bortsett fra det med nakkevridningen da. Kan ikke se for meg at du blir mindre svimete med hodet snudd baklengs, så det er en dårlig løsning. Godt at tingene har kommet i hus i hvertfall, selv om det tar tid å få satt sammen og møblert det dit det skal.

  2. Trips: Haha, nei det er sant – nakkevridning hjelper igrunn på veldig lite. Glad for at du var med, ellers hadde jeg vel ikke funnet ut av tingene i det hele tatt.😉

    SerendipityCat: Trips er særdeles bra handlepartner!🙂 Takk skal du ha!!!😀

  3. Ha,ha, morsom beskrivelse og fin tegning fra Trips! Utrolig at dere orket turen bort til meg etter dette!! Skjønner du er fornøyd med å ha en Trips altså! Blir like forvirret på IKEA som du beskriver. VELDIG mye inntrykk, ting og bevegelser.

    Håper på oppdatering på lenken med stuebilder når du er klar og får tid😀

    Gratulerer med vel gjennomført!!

  4. Løven: Ja, guri – ikke rart vi var litt fjerne den dagen – men fy søren så flott det var å besøke deg og se ditt nye aterlier! Dessuten innmari god salat. *klemme* Jeg lover å oppdatere stuebildelenka snart altså, må bare komme meg litt mer på plass og finne igjen overføringskabler og sånt.😀

  5. Takk i like måte!!😀 …. og tar litt selvskryt på salaten ja😉 Trodde ikke salat var noe spennende når jeg ikke kan bruke pasta og gode rømmedressinger..men joda! Gleder meg til å se bilder, og aller helst in real life…hm, er det det dere «oppdaterte in-folk» mener når dere skriver IRL..har ofte lurt på det?😉
    Som du skjønner er ikke lærlingtida over ennå *fnis*🙂

  6. Ja, kjempegod ble den! jeg må få kjøpt inn avocado og ha det i salat neste gang, for det var innmari nam.😀

    Du har helt rett, IRL betyr in real life, altså noe man opplever utenfor skjermen. Håper du får tatt deg en tur over hit igjen når stua mi er enda mer ferdig en nå! *klem*

  7. Herlig tegning:-D
    Jeg har liksom døpt det Ikeamonsteret, jeg. Og selv om jeg er utkjørt når jeg har vært der, ER det liksom gøy å titte på alt jeg tror jeg trenger når jeg er der;)

  8. Puh…Ikea er en prøvelse, selv for friske folk. Og det er alltid bedre å være to. Jeg har heldigvis omsider fått oversikt over alle snarveier på min Ikea, og med handleliste er jeg ekstremt effektiv. Tror det kun kunne blitt raskere hvis det var drive-in😉 Bare så rart at jeg alltid kommer ut med masse ting i tillegg som ikke stod på listen😀

  9. Åh, jeg har også et skrekkelig minne fra å slepe to billy-hyller opp på tredje etasje. Ikke gøy! Håper tingene henger sammen nå🙂

  10. Ujevne tanker: Hehe, Ikeamonsteret er bra navn. Enig med deg, det er blandet følelse å være der.. slitsomt, men det er jo faktisk innmari mye ålreit de har der også. Smarte løsninger og til lave priser.🙂

    Tante Grønn: Ja, hører friske også sier det er slitsomt med Ikea, og egentlig husker jeg jo det fra før jeg ble syk. Disse snarveiene er gull verdt, spesielt hvis man bare skal til lageret.🙂 Drive-in-Ikea er forresten en strålende plan.😉

    Kamikaze: Uhu, jeg føler med deg fra den tiden.. det er ganske grusomt å slepe tunge esker! Jepp, her henger det meste sammen. Jeg får rote meg til å skrive oppfølgingen snart.🙂

  11. Hahaha…nå lo jeg godt, selv om det egentlig er litt tragi-komisk. Men det orker vi ikke tenke for lenge på! Så flinke dere jentene er! Sikkert med tiara og alt! Skulle gjerne vært flue på veggen på denne turen!😀 Og den tegninga var jo bare helt konge! SÅ herlig! Blir glad av dere kjenner jeg!😀 KleM`KleM

  12. hehe, nå er det en stund siden sist jeg var på ikea gitt, men kjenner meg igjen ja. Og det med å betale noen for å gjøre de mest krevende tingene er smart er det, jeg trener stadig på det😀

  13. Bell4trix: Bare å le, det hjelper mye mer enn å grine!😀 Jeg syntes også vi var flinke, men vi glemte ta med tiaraen gitt. Gikk jo bra likevel.🙂 *klem*

    Dr. Borg: Ja, det stemmer – du er jo veldig sterk! Altså kunne du vært med og imponert Ikea-folket.😉 Jeg håper jeg slipper handle flere tunge ting der på en stund, men skal si fra i så fall.

    Anne: Ja, jeg og trener veldig på det. Det er fint å spare seg selv, det er faktisk verdt noen kroner. Planen min var på forhånd å betale mye mer.. både for at Ikea skulle plukke og sende meg ting, og for at noen skulle komme hit og sette tingene sammen for meg. Det ble ikke helt sånn, gitt og det kjennes på kroppen, men Ikea er visst ikke interessert i særlig annet enn at kunden plukker selv.

  14. Ikea är ju en genialisk idé.
    Man betalar för sina saker och åker sedan hem och sätter samman dem själv.
    Grundaren Ingvar Kamprad har blivit en av världens rikaste män tack vare denna samarbetsvilja från vår sida.
    Här i Malmö har nyligen världens nästa största Ikea-varuhus öppnats. Jag har inte varit där än eftersom jag är rädd att gå vilse. Det går redan urbana vandringssägner om barn som försvunnit där.
    http://sydsvenskan.se/malmo/article598896/Stulet-barn-en-variant-av-ratta-i-pizzan.html

  15. Hei Jah Hollis og takk for kommentar! Hyggelig med naboer som stikker innom.😀

    Det er virkelig et genialt konsept, i hvert fall for Ikea. Tror muligens monteringen har tatt livet av mange mennesker, det er i hvert fall noe man bør advare hjertesyke og andre utsatte grupper for å begi seg utpå. Og ikke bare monteringen, men selve handleturen også. At barn blir borte der, kan jeg jo forstå, det er så vidt jeg finner fram selv.😉

Det er stengt for kommentarer.