Lovløse tilstander

Noen har forsøkt seg med en «Bloggplakat» med regler alle bloggere skal følge. Interessant. Eller ikke spesielt. Jeg registrerer og gjesper litt og kjenner at dette har null og niks med meg å gjøre. Ikke tjener jeg penger på noe jeg blogger om, ikke mottar jeg gratisprodukter for å skrive om dem, ikke har jeg reklame her. Er jeg fornøyd med et produkt jeg har kjøpt, skriver jeg kanskje om det i bloggen, men da er det i så fall kun fordi jeg ønsker å tipse andre (eller rett og slett fordi jeg liker å bable litt her i bloggen min uten at det er andre baktanker). Er det et produkt jeg misliker så sier jeg også ifra, som for eksempel (og la meg nå bare ta et helt tilfeldig produkt ut fra luften;) springformer. Så nei, jeg bryr meg nøkken om fellesregler som skal gjelde for alle bloggere, som om vi er en yrkesgruppe. Her under stjernene fortsetter vi med akkurat de samme lovløse tilstandene som før, og det kommer neppe til å skaffe meg tykkere lommebok.

Jeg håper Goredom tilgir meg for å lime inn kommentaren hans inne på diskusjonen rundt Bloggplakaten (hvis ikke skal jeg selvsagt straks fjerne den igjen). Den sier igrunn alt.🙂

Den egentlige bloggplakaten;
Som blogger
1.kan du gjøre som du vil
2.har du ikke ansvar, og ihvertfall IKKE for å være ærlig/transparent!
3. kan du skrive om hva faens produkt som helst, leke med det, være sarkastisk, ærlig eller satirisk, og kan selge om det er ditt mål.
4. som blogger påvirker du kanskje noen. Det var kanskje målet ditt med å skrive? Rollemodeller hører idretten til, på nett gir du faen.
5. du bruker folkeskikk når det er nødvendig, eller ikke om det er skriveprosjektet DITT. Kildehenvisning er lurt – om dette er kontekstuelt
6. Som blogger er du fri til å holde privaten privat. Det gjelder også økonomien din. Om noen betaler for omtale så er det fint å sitte på bar
7. Din troverdighet er din egen sak. Har du et skriveprosjekt er det du som styrer hva folk leser. Din integritet blir aldri bedre enn dette.
8. du skal forsøke å påvirke så godt du klarer med det du skriver, samme faen hva årsaken er. Særlig om du når unge mennesker er dette viktig.
9. og viktigst av alt: som blogger/skribent driter du i #bloggplakaten og andre moralistiske forsøk på å styre ditt skrive/skribentprosjekt! Og du holder deg ihvertfall LANGT unna hyener som forsøker å skape seg et marked for å leve på DIN skriving!

9 tanker på “Lovløse tilstander”

  1. Merkelig forslag dette her. Og jeg er kanskje litt uvitende, men hvem er denne Thomas Moen som prøver å få i gang disse «reglene»? Er det en «sjef» jeg kanskje har gått glipp av?

  2. Sissel: Så vidt jeg vet er det Thomas Moen som driver blogg.no. Der er det mange rosabloggere og fokuset er kanskje mer på å tjene penger på bloggingen? Uansett, dette forslaget passer ikke på noen av de bloggene jeg følger med på.

  3. Den treffer virkelig ikke meg heller, den bloggplakaten. Jeg reagerer nok litt på at noen kommer og sier de har laget retningslinjer for _alle_ bloggere.
    Hva farsken vet de om hva som foregår i «mitt» lille hjørne av bloggeverden?

    Når annonsører begynner å sponse meg som ME-blogger med rehabiliterende SPA-opphold i varmere strøk skal jeg da selvfølgelig skrive at DETTE ER REKLAME!😉

    Det ordner seg!

  4. SerendipityCat: Jøss da, jeg skriver gjerne at det er reklame jeg også om noen kommer med en sydentur til meg.😉

    Det er jo et rimelig håpløst opplegg å skulle lage en bloggplakat som alle bloggere skal følge. Virker litt barnehage på meg, men de får nå bare styre på de som synes sånt er viktig. Blogg er anarki, tror neppe det endrer seg.

  5. hei hei🙂

    Vil bare komme med to små korrigeringer. 1, jeg driver ikke blogg.no🙂 og 2, dette er ikke regler og lover, men råd og veiledning til de som måtte ønske å knytte seg til den.

  6. Thomas: Hei🙂 Vel, det var bra du oppklarte, jeg trodde du drev blogg.no. Det er greit med råd og veiledning, men oppfattet ikke Bloggplakaten som det, egentlig. Greit å formulert det på en måte som gjør det veldig tydelig? Uansett, er ikke dette et kunstig behov, jeg tenker det holder med sunt vett og folkeskikk. Eventuelt ikke, dersom man ikke har lyst å være høflig.

Det er stengt for kommentarer.