Bake kake søte

Jeg lever lavkarbo, noe som vil si at jeg prøver å holde meg under 30 gram karbohydrater per dag. Ikke alltid jeg får til, men det er ikke egentlig så vanskelig med noen grep. Jeg har for eksempel kutta ut brød, men lager i stedet et lavkarbobrød som jeg spiser maks en skive, eller to av per dag. (Det smaker mye bedre enn vanlig brød og er derfor ikke noe tap.) Men når det kommer til fest og moro, er det straks litt vanskeligere. Denne måneden feirer vi diverse bursdager i familien vår, og til bursdag hører det kaker med. De andre skal så klart få spise akkurat hva de ønsker, men jeg vil jo gjerne ha noe å kose meg med jeg og. Derfor har jeg trålet nettet for oppskrifter, og dagen i dag har blitt brukt til uttesting av to kaker.

Denne sjokoladekaka var enkel å lage, men jeg halverte innholdet av sukkererstatning (jeg brukte Sukrin). Har ikke smakt på den, annet enn noen biter som løsnet, og de smakte brent.😦 Altså; svakere varme og eventuelt dekke den til mot slutten av steketiden neste gang. Nå skal kaka stå og kjøle seg ned til i morgen, så snur jeg den på et fat og tester. Planen er å ha skogsbærblanding til, eventuelt litt krem (men det tror jeg blir vel søtt for min gane).

Jeg stekte den i en silikonform, så den glir forhåpentligvis enkelt ut:

Oppdatering: Sjokoladekaka gled ganske lett ut av formen. Konsistensen var saftig og fast, smaken er ganske mektig! Nam altså! Her smakte ikke sukrinen så mye heller, tror kanskje den lange steketiden gjør noe med det så det kunstige forsvinner litt? Jeg brukte jo uansett ikke så mye. Denne skal lages igjen, tenkte forsøke meg med litt Fun Light appelsin i røra, for sjokolade og appelsin synes jeg er godt sammen.

Når jeg først var i gang, bakte jeg like gjerne krydderkake-muffins også. Her også halverte jeg sukkererstatningen (stadig Sukrin), og selv det var litt mye, etter min mening. Tenåringen sa «mmmm» etter å ha hivd i seg en test-muffins, så jeg tar det som et godt tegn. Oppskriften fant jeg her, og slik ser de ut:

Oppskriften ga 11 muffins. De var litt vanskelige å få ut av formen så neste gang bruker jeg papirformer nedi. Disse skal jeg nok lage igjen, ettersom smaken var bra og de var superenkle å få til.

Neste prosjekt; Ostekake.🙂

Oppdatering: Muffinsene blir innmari fort tørre og smulete, så bør pakkes bort kjapt. *note to self*

Og Sukrinen gjør meg sinnsykt tørst og har en litt snodig ettersmak.

14 tanker på “Bake kake søte”

  1. Takk takk, det er jo greit når jeg får inspirasjonen over meg.😉 Men altså, jeg smaker sånn bismak på alt av sukkererstatning, og vil bare bøtte ned kaffe for å skylle bort smaken. Er jeg ødelagt? Sukk. Men sukrin var i hvert fall bedre enn mye annet jeg har forsøkt.

  2. Ojojoj, jeg fikk vann i munn ihvertfall!!😀
    Så flink du har vært!
    Snakket forresten med en som har kuttet gjær og sukker pga. candida i dag, og fikk remset opp noen naturlig søtningsmiddel blandt annet Stevia. Er det noe du har hørt om, eller kan bruke?

    Kos deg med prøvesmaking🙂

  3. @Bell4trix Tips til de som eventuelt vil kjøpe hjerteformet silikonform er: Jernia. Sikkert andre som har også, altså.🙂 Jeg skal oppdatere etter at jeg har fått den ut av forma, ja.. også om hvordan det smaker.🙂

    Takk for tips, jeg skal sjekke ut den oppskrifta når øynene vil lese. Lagrer link og leser i morgen, tenker jeg.😀 *klemmmm*

    @MariasMetode Hei ja! Så koselig å «se» deg, jeg har vært litt fjern.. er det egentlig stadig, men i dag måtte jeg innom bloggen.🙂
    Takk for link, jeg kjente ikke til dem. Forferdelig lite ME-vennlig side – de burde finne seg en webdesigner med god smak. *klage* Men… interessante produkter, jeg vurderer å teste ut noe der.🙂 Det søtningsmiddelet er beskrevet omtrent som Sukrin.. så jeg må finne ut først om det faktisk er Sukrin det er snakk om.

    @Løven Så fint du synes det ser godt ut!😀 Takk takk, jeg synes jo det er ganske moro å bake ting når jeg først setter i gang. Bare kjipt med all oppvaska.😉

    Stevia ja.. det spurte jeg etter i helsekosten i dag, men er visst stadig ikke tillatt i Norge. Vet ikke hvorfor det er forbudt.. de mener vel det kan være skadelig da. Jeg vet ikke så mye om det, men ønsker meg flytende stevia – hadde vært spennende å teste. Jeg får prøve å finne det i Sverige, der er det visst lovlig.🙂
    *klemmmme kusine*

  4. Kan si fra til deg hvis den jeg prater om får tak i det, eller finner ut hvor man kan få det. Ellers får du ta deg en tur over til søta bror😉

    ÅÅÅ, klemmmme masse tilbake med haka knugende ned i halsgropa!!😀

  5. Så flink du er!
    Er ikke enkelt å tilpasse oppskrifter, men du er jo godt i gang🙂
    Har du sett boken «Kjernesunn mat», gitt ut på Cappelen Damm, det er en oppskriftsbok som i prinsippet kutter ut sukker, gluten og melk i oppskriftene.
    De gir alternative forslag til ingredienser, de har også en web side http://www.kernesundfamilie.dk
    Kanskje noe inspirasjon å hente🙂
    Du har i alle fall inspirert meg, i helgen blir det muffins😀
    Ønsker deg en strålende helg!
    Klem Lokki

  6. @Løven Fant ut at man kan bestille Stevia i mange varianter fra utlandet, det koster jo nesten ingenting heller.🙂 Takk for godklemmen, du får selvsagt en like god en tilbake! ♥

    @Fru Jones Så fint å høre!😀 Jeg skal legge ut mer ettersom jeg tester.😀 Hvis det blir noe av en viss tur hit i april, så kan du i hvert fall få lavkarbobrød av meg – jeg vet hvor vanskelig det er å få til dietten når man er på tur.

    @Randi Jeg tester og fikser, finner nok ut av det. Sukrinen ble best i sjokoladekaka, sikkert fordi det fikk mer tid til å «steke inn». Ha en fin helg!

    @Lokki Takk takk!🙂 Og fint med tips, skal sjekke ut den websiden og se om jeg finner noe lurt. I dag er planen å lage ostekake, så får jeg se om det blir vellykket.

    Kos deg med muffins og ha en fin helg!😀

  7. Ang stevia: det finnes helsekoster i Norge som selger stevia med «unnskyldningen» at det er til dyrefór, da er det lovlig. Men er nok uansett ikke så lett å bake med da det hverken gir heving eller konsistens som sukker.

  8. Stevia er ein intenst søt urt som vert tørka og brukt som søtstoff. Den gir som beamer seier ingen konsistens, og fungerer derfor dårleg i bakverk. Sukkerlobbyen rundt om i verda har i mange år arbeidd for å halde stevia ute av marknaden, og har lukkast i enkelte land, som t.d. Norge. På forumet til http://www.hagegal.no foregår det frenetisk bytting av steviastiklingar utpå vårparten.

Det er stengt for kommentarer.