Alt-i-ett-frokost

Jeg holder nå på med lavkarbo-høyfett-dietten min, i håp om å få kontroll over hormoner på ville veier med påfølgende vektøkning. I løpet av 2009 gikk jeg ned omtrent 8,5 kg. Av og til var jeg nede i minus 9, men neida – der skulle vi ikke holde oss. Det har ikke skjedd noe siden begynnelsen av desember selv om jeg stadig holder meg til samme kosthold, så enten har jeg kommet til et veldig stort platå –  eller jeg gjør noe riktig gærnt.

På leting etter råd og vink, kom jeg over et svensk forum – og der så jeg flere refererte til noe de kalte «äggmjölk», som flere av dem påsto de ikke kunne klare seg uten. Jeg ble nysgjerrig og søkte etter oppskrift. Fant flere ulike, men jeg falt litt for de som skrev at de blandet inn smak. Äggmjölk er i utgangspunktet slett ikke melk, men en erstatning for fløte i kaffe/te. Den er laget av vispede egg, kokosolje og varmt vann.

Utfra det jeg leste har jeg kommet fram til min egen oppskrift, som jeg har brukt til frokost de siste par dagene.

2 egg
1 stor spiseskje kokosolje (hvis flytende; ta en skje til) smeltes på svak varme.
1 kopp nybryget kaffe (med eller uten koffein)
(litt søtningsmiddel)

Jeg bruker stavmikser med visp og høyt glass. Visper først eggene og heller smeltet kokosolje ned i blandingen mens jeg stadig visper. Heller så i den varme kaffen, litt og litt, også mens vispingen er i gang (hvis ikke koagulerer eggene og det vil du garantert ikke at de skal).

Hell over i favorittkoppen og strø litt ‘cacao & chilli’-strøssel på toppen. Mmmmm!

Inneholder ukjente mengder kaloerier, for den som er opptatt av sånt, men særdeles lite karbohydrater (om noen i det hele tatt). Enkelte på forumet der jeg leste om eggemelken, påsto det var så kvalmt at det var umulig å drikke. Dermed var jeg skeptisk, men fant ut at dette kan jeg leve på. Super frokost for meg som sjelden har lyst på noe før nærmere lunsjtid.

13 tanker på “Alt-i-ett-frokost”

  1. Urgh, jeg må tilstå at dette hørtes ualminnelig ekkelt ut, altså. Samtidig blir jeg skrekkelig nysgjerrig: Hvordan er egentlig konsistensen på dette? Og smaken?

  2. Hihi, jeg kan forstå reaksjonen! Det var vel omtrent det jeg tenkte da jeg leste, og siden jeg også er veldig nysgjerrig måtte jeg teste. Første forsøk var ganske disgusting, ettersom jeg var for treg med å vispe etter å ha helt oppi det varme… dermed koagulerte egget. *urk*

    Men – når jeg gjør det riktig så blir det slett ikke så verst. Smaker ikke eggete, for å si det sånn. Det jeg sliter mest med er fettet. Kan sikkert byttes ut med litt fløte?

    Jeg vil forresten legge til at dette er for (meget) spesielt interesserte. På lavkarbo-kosthold blir det spist veldig mye egg og jeg er møkklei av å spise omelett. Her greier jeg jo på en måte å skjule eggene, så det føles ikke så verst ut.🙂

    Konsistensen blir flytende med litt tykkelse, minner kanskje mest om kaffe latte? Smaken… tja. Vanskelig å beskrive, smaker egentlig mest av «tilbehøret», dvs kaffen, søtningsmiddelet og toppingen.

  3. «Her greier jeg å skjule eggene» ha,ha,ha🙂 Skjønner du er ganske lei😉 Men MÅ man ha i seg egg på denne dietten? Hva med vanlig svart kaffe på morningen. En rolig morgen uten denne «torturen»?😉

  4. Hm, jeg har jo også vært på «diett» i 2009 og endte på -12kg. Men nå har den stagnert helt. Kanskje jeg skal prøve meg på litt lav karbo til å begynne med da? De 12 første forsvant ved å kutte ut sjokoladen og rett å slett redusere måltidene.. Ellers har jeg ikke gitt opp noe annet.

    Hvordan er egentlig lav karbo dietten? (gidder ikke google, hehe)
    Jeg er jo sånn kjempe potet jente så skeptisk til å gi den opp:/

  5. Trips: Bare å komme! Jeg tenkte ta en nå om ca 15 minutter…😉

    Løven: Neida, man må ikke – men egg metter bra og inneholder såpass mye bra, at det egentlig virker umulig å leve lavkarbo uten egg. Og jeg må ikke ha i meg noe med en gang, sånn som nå har jeg vært våken uten å spise eller drikke noe på en time… men når jeg først vil ha i meg noe, så er dette en grei start. Det er slett ingen tortur altså, jeg synes det smaker ganske ålreit nå.🙂

    Sissel: Du må i hvert fall ikke gi deg, du har jo et kjempebra resultat fra ifjor og det at det har stoppet opp er visst ganske naturlig. Gratulerer, du har vært så flink!

    Lavkarbo er ikke lett å forklare med bare noen få ord, men går på å kutte ut mest mulig karbohydrater (dvs poteter, ris, pasta, vanlig brød, alt med sukker i, osv.). Nå finnes det flere retninger. For min del forsøker jeg å ikke få i meg mer enn 20-30 gram karbohydrater per dag, og da må jeg øke på med fettinntaket, for å holde meg mett. En grei regel er å holde meg unna alle matvarer som inneholder mer enn 5 % karbohydrater. Jeg kan love deg det er ganske mange.

    En enklere variant: Kutt ut poteter/ris/pasta til middag og øs på med grønnsaker i stedet. Det var sånn jeg gikk ned det meste ifjor.

    Hvis du ikke vil gi opp poteter, blir dette ganske vanskelig.😉

  6. Så bra🙂 Er vel bare jeg som har så innbarka rutine på at en morgen uten svart kaffe og en snus (Kjempesunt!😉 ) hadde vært tortur. Hadde noen puttet egg opp i denne rutinen, hadde dagen vært totalt ødelagt😉

  7. God morgen, kjære Løven min!😀
    Haha, nei skjønner godt den altså. Hold på rutinen din, så lenge den funker!🙂 Jeg er litt varierende på hva jeg orker få i meg om morran, men ofte er jeg sulten uten at jeg egentlig har veldig lyst på mat. Da passer denne drikkbare frokosten greit.

    I dag skal jeg forsøke få satt sammen den nye tv-benken. Wish me luck, jeg er helt kraftløs. Hehe… Men det kommer ei venninne og hjelper til seinere, så det ordner seg nok.

  8. Ojoj! Lykke til!😀 Har selv fått litt øving i montering og tolmodighet etter jeg fikk atelieret. Vil så gjerne bli ferdig med ting, og kan liksom ikke rope på gubben midt i arbeidstiden. Men gir en tilfredstillelse og, det å ha «mekka» det sjøl🙂 Har nemlig alltid hatt en avasjon mot bruksanvisninger og montering…

    Skal snart bort å få opp en gardinstang – på murvegg. Så nå skal jeg få litt hjelp. Satt opp noen lysarmatur under kjøkkenskapene i går, og det tok sinnsykt på armene. Så i dag skal jeg bruke «skjønner ikke! klarer ikke! «gjøre seg litt dum, så jobben blir utført mens jeg sitter i godstolen og bare sier «NEI, litt høyere på venstre side» he,he😀

    Godt du får hjelp, igjen lykke til!!😀

  9. Lykke til med dietten, den fungerer om man bare har tålmodighet. Jeg er nå på min andre omgang. Gikk ned 6 kg i sommer, opp 4 i desember og der står vi i dag ja😉

    Det er ett slit :p

  10. Hmm, jeg skulle gjerne hatt en alternativ måte å spise egg på, men dette fristet ikke helt. Lavkarbo er det eneste som tar bort smertene i leggene mine, så jeg har veldig lyst å gå tilbake på fullversjon. Men er såå lei av egg🙂

  11. @Løven Så flink du er! Du er jo skikkelig handy woman!😀 Jeg gleder meg til å komme og se, det høres ut som det blir kjempefint hos deg.😀 TV-benken min kom på plass og alt er velstand.🙂

    @Confiteor Takk.🙂 Jeg holder ut… har jo holdt på i lange tider nå, men vekta står bom fast. Ja ja, jeg skal vel helst ikke spise i det hele tatt lenger, kanskje.😉 Lykke til videre, det er i hvert fall et ålreit kosthold å leve på!

    @Minneapolise Det høres kanskje ikke så godt ut dette her, men jeg synes ikke det er verst altså. Nå har jeg testa det på Trips & Tics, hun likte det også! Det blir som kaffe latte, nesten. Den metter, og jeg synes ikke jeg smaker eggene. Skjønner greia med å være lei egg, har du testa lavkarbobrødoppskriften? Det brødet blir supersnadder! Dermed er det mulig å leve ganske normalt, og da kan du jo bytte på hva slags pålegg du bruker.🙂

Det er stengt for kommentarer.