Dagene går

Det har vært stille herfra en stund. Det handler mest om at det skjer så mye annet og kreftene strekker ikke til på alle fronter samtidig.

Først og fremst har jeg møtt – og beseiret Veggen. Vi har nemlig et lite påbygg her, dekket med furupanel. Det var fint så lenge panelen var lys, men etter en del år hadde den gulnet veldig og var lite pen. Det er ikke så stort her og den stjal mye av lyset, syntes jeg. Med litt hjelp fra Trips & Tics lakket vi den først med panellakk. Det hjalp lite, ettersom det var en del ulik farge på panelen (lyst der bilder har hengt, mørkt ellers). Dermed bar det avgårde til Jernia for å kjøpe noe som virkelig ville dekke, og 3 strøk senere har vi nå en nesten-hvit vegg i stedet for mørkegul panel.

Før:

Etter:

Den nye antikkhvite veggen gjør jo at resten av stua ser gul ut. Sukk. Det kommer ikke på tale å male resten, jeg er utslitt nok etter å ha tatt disse knappe 8 kvadratene. Heldigvis kommer det snart til å stå en hvit seksjon inntil, så da vil det neppe bli like synlig. Håper jeg.🙂

Ellers har jeg en annen utfordring på hjemmeplan. Mayra, min sjarmerende og søte undulat, trenger sårt et bedre kosthold. Jeg tok kredittkortet fatt og bestilte superbra (og superdyrt…) fôr til henne. Dette fôret er laget som ørsmå pellets og inneholder alt en undulat trenger, bortsett fra vann. Frøfôret gir kun fiber og tomme kalorier, dessuten plukker hun ut det hun liker og blåser i resten. Etter å ha fått råd fra en dyrlege, samt lest på et meget nyttig undulatforum, kom jeg fram til at pellets måtte testes. Jeg forsto at det er svært vanskelig å få undulater til å godta den nye maten, de er nemlig noen ekstremt sære skapninger. Mange har forsøkt, men få har klart det, ifølge undulatforumet jeg leste på.

Jeg kan være ganske sta selv, dessuten vil jeg jo det beste for min lille fuglevenn. Da maten ankom var det bare å sette i gang. Jeg forsøkte blande pellets sammen med frøene, men det var helt uinteressant. Hun spiste frøene; pelletsen lå igjen i bunn av skåla.

Ettersom jeg har funnet ut at hun gjerne vil smake på det jeg liker, tok jeg noen pellets i hånda og lot som jeg spiste av dem. Da måtte Mayra forsøke også. Det tok noen forsøk før hun skjønte at det gikk an å tygge på dem, og dermed fikk hun smakt litt. Jeg ble rørt og glad på en gang og trodde dette betød at hun godtok maten. Men neida…

Pellets i matskåla ble oversett. Jeg knuste noen av dem i håp om at det gjorde det lettere å spise. Stadig uinteressant. Jeg fjernet all annen mat, men da ble hun sur, gitt. I dag morges satt hun og kastet sand ut av buret mens hun kjeftet på meg. Jeg fjernet sanden også.

Tydeligvis er hun sulten, for hun satte seg ved matskåla. Jeg krysset fingre og håpet på det beste, men i stedet for å spise begynte hun demonstrativt og ta en og en pellets i nebbet – for så å slippe det ned i bunnen av buret. Flott…

I stad blandet jeg litt kraftfôr (eggefôr) sammen med pelletsen og da spiste hun i hvert fall litt. Om det fulgte noen pellets med vet jeg ikke. Det var ikke stort hun spiste heller, så det smakte kanskje ikke det heller. Akk.

Undulater er såpass sære at de faktisk kan sulte ihjel hvis de ikke får maten de vil ha, så jeg kan ikke holde på så mange timene til, før jeg må gi henne litt av den vanlige maten igjen.

Men imorra… da er vi i gang igjen. Jeg kan også være sær, så!

3 tanker på “Dagene går”

  1. Ha,ha,ha! Ser dere for meg🙂 Kjipt at hun nekter å spise det dyre foret, men må le litt og… ser henne for meg kjeftende og sitte å kaste maten ut av skålen😉
    Håper du vinner kampen til slutt!!🙂

    Så fin veggen har blitt! Kjenner til den at når man ordner med noe, ser man noe annet. Men tror det blir bra når de hvite hyllene kommer opp. Ellers får du ta en «Løve» – altså en kjapp løsning og male rundt bokhylla😉

    Gleder meg til å se det!!

    *klem*

  2. Løven: Jeg gir meg ikke så fort, men det føles ikke noe ålreit å fjerne maten hennes. Hun får ha den om morgenen, så får hun den igjen om kvelden og har den om natta. Imorra tidlig tar jeg den bort igjen og jobber litt videre med ny-maten. Puh.

    Haha, ta en Løve er et fint uttrykk!😀 *klemmmmm*

    Sexy: Takk!🙂

Det er stengt for kommentarer.