Desperate forsøk

I Storbritannia har leger/forskere gjentatt forskningen fra Whittemore Peterson Institute, som ifjor fant en sammenheng mellom retroviruset XMRV og ME. Vel, de påstår de har bevist at WPI tok feil og at det ikke er noen sammenheng mellom retroviruset og sykdommen, det er bare at de ikke har brukt samme forskningsmetoder… noe som jo er en ganske viktig bit av dette med etterprøving av andres resultater. WPI brukte 6 måneder på sin forskning, og holder stadig på. De britiske forskerne brukte tre – 3 – dager. Gjett hvem som står bak? Et av navnene begynner på W og slutter på essley. Åh så overraskende.

De brukte andre utvelgelseskriterier, de brukte andre metoder – og påstår likevel at de er «ettusen prosent sikre» på at amerikanerne tok feil og de har rett. Jeg kjenner en barnslig lyst til å si OMG og WTF, men jeg forholder meg selvsagt heeelt rolig og smiler litt av de patetiske og smådesperate forsøkene på å få oppmerksomheten tilbake til at dette er psykisk og innbilt.

I tillegg betalte de for å publisere «forskningen» sin. Merkelig nok har media og andre kastet seg over nyheten med en gang og presentert den som like seriøs som annen forskning. Etter å ha fulgt denne saken en tid har jeg i hvert fall mistet tiltro til at forskere er seriøse. (Journalister likeså. De har jaggu bevist gang på gang at de er sauer.) Følg pengene, sier jeg bare. Judy Mikovits, en av forskerne fra WPI som sto bak oppdagelsen av XMRV hos ME-syke, sier at hun mistenker forsikringsbransjen for å stå bak. De betaler nemlig ikke ut penger til britiske syke, ettersom det ikke regnes med blant godkjente diagnoser. Det måtte det jo nødvendigvis bli en endring på dersom det viser seg at ME-syke ikke bare er noen hysteriske, middelaldrende damer med oppmerksomhetsbehov, men faktisk er syke, sånn helt på årntli.

«They paid to have their study published in the Public Library of Science, and it was then picked up by Science (magazine),» said Mikovits said, who suspects insurance companies in the United Kingdom are behind attempts to sully the findings of the Reno study.

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hvem jeg stoler mest på. Tiden vil vise oss hvem som har rett… om ikke det hele blir dysset ned av noen som er redde for lommebokene sine.

Link til artikkel i Reno Gazette Journal.

Link til svar fra de britiske forskerne. (Legg merke til at Wessley & co. her understreker at ingen av de utvalgte personene var psykisk syke, men ekte ME-syke. Merkelig nok motsier han seg selv, ettersom han tidligere har sagt gang på gang at sykdommen er innbilt.)

6 tanker på “Desperate forsøk”

  1. Jeg har den samme følelsen som deg når jeg leser om studien som er gjort i UK, og synes det er trist at det blir slått opp i media som om dette «motbeviser» WPIs studie. Men det gjenstår jo enda å se om andre, mer metodologisk sterke studier fra andre miljøer klarer å replikere WPIs funn også. Det er en ventetid dette, og ganske utålmodig blir man!

  2. Men noen ganger er ikke poenget å motbevise, men å så tvil. Det kan se ut som om motforskning ofte foregår sånn, om alle ting, ikke bare dette.

    Og det funker jo, det, så lenge vi ikke påpeker sånt som dette. Derfor, hurra for at du gjør det!

  3. Jeg har dessverre også i stor grad mistet tiltro til at forskere er seriøse. For veldig mange handler det kun om penger, makt og prestisje.. Trist..

  4. Uten sammenlikning forøvrig, men i løpet av de 8 årene jeg har hatt MS har jeg ikke tall på hvor mange ganger det kommer store oppslag om «løsningen». Jeg har rett og slett sluttet å tro på noe som publiseres bortsett fra hvis det står i MS-bladet. Det er i hvert fall ofte at noe blir publisert som «løsningen», men så ebber det ut og man hører ikke noe mer om det.
    Med andre ord: jeg skjønner at det er kjett.

  5. SerendipityCat: Jeg er utålmodig tålmodig ventende… eller noe sånt.😉 Det er ikke stort mer vi får gjort enn å vente. Jeg er drittlei av å vente!

    Syltegeek: Takk! Greier ikke holde kjeft, jeg… det er for ille når media slår opp alt mulig, eier de ikke kritisk sans? Tror du har helt rett i at forskning ofte kan handle om å så tvil, mer enn å bevise noe. Godt poeng!

    Litt om alt: Det er snodig hvordan dette forskerteamet plutselig blir opptatt av å forsvare at ME-syke er «ekte syke» når de tidligere har uttalt det motsatte. Ja ja, da kom det noe godt ut av dette.😉 Takk for award, jeg skal ta tak i det når det roer seg litt her!😀 *klem*

    Rutt: Det virker dessverre sånn, ja.😦 Godt vi har WPI og dets like, som faktisk er interessert i å komme videre. Tror vi er helt avhengige av private laboratorier som jobber med dette, for fra det offentliges side skjer det lite eller ingenting.

    Røverdatter: Takk for det, det er jo en slags felles trøst i å vite at dette skjer på flere områder. MS er jo en sykdom som også fikk særdeles elendig behandling, før de fant fram til diagnosetester som viste at det er en «ekte» sykdom. Det er skammelig at de ikke tar lærdom av disse tingene, det er jo noe som har skjedd med flere alvorlige sykdommer også. Og likevel står legestanden beinhardt på at det de ikke vet, det finnes ikke.

Det er stengt for kommentarer.