Bullshit-bingo?

Jeg er med på en mailingliste med nyheter og rapporter om ME, forskning og så videre. I dag fikk jeg noe tilsendt noe jeg tenkte legge ut her.

Poenget er å lage en liste over ting vi gjerne har lest i media om ME, for eksempel at det blir kalt «jappesyken», eller meldinger om mirakelkurer. Ting vi gjerne ser holder seg på null. På listen står også noe om hvor mye midler som er satt av til biomedisinsk forskning, og akkurat det punktet vil forhåpentligvis ikke holde seg på null. Når listen er klar kan vi sette oss rolig ned og følge med i media og se hvor mange ganger disse tingene dukker opp i 2010.

Listen som er foreslått så langt, er på engelsk og ser slik ut:

Number of mentions of «Yuppie flu»: 0

Number of appearances «M.E., also known as Chronic Fatigue Syndrome: 0

Number of claims of miracle cures: 0

Number of £ ($, €, pesos) spent on biomedical research: 0

Number of deaths: 0

Så kan man selvsagt lage sin egen norske liste, eller legge til andre punkter. 🙂

Jeg ser forresten at det blir oppfordret til at folk melder seg inn i ME-foreningen – og her vil jeg gjerne delta i oppfordringen. Dette kan motvirke nettopp den «Bullshit-bingoen» jeg nevner over. Foreningen trenger alle medlemmene de kan få, slik at de igjen kan få statstøtte som gjør at de har mulighet til å jobbe for oss som er syke. Jeg skal begynne med meg selv, ettersom jeg ikke tror jeg fikk betalt ifjor. *skjerpe seg*

Her er sakset fra Dr. Stockmann:

ME-foreningen skriver at de trenger 500 nye medlemmer innen mars 2010.  Så hvis du ikke er medlem ennå, så vet du hva du har å gjøre, ikke sant?  Meld deg inn ved å sende en e-post til post@*ikkespam*me-forening.no (ta bort *ikkespam*) eller ring 22 20 34 24.  Vi er, i motsetning til LO, ikke viktig nok for de røde-grønne kameratene på Stortinget, så du kan dessverre ikke trekke fra medlemskontingenten på skatten.  Men du kan være med å gjøre en forskjell.

*  Du kan være med å gjøre ME-foreningen større og sterkere.

*  Du kan være med på å gi oss en mer synlig stemme i samfunnet.
-> En stemme som kan si tydelig fra at ME er “ikke noe en gjør” og som ikke sitter i hodet.
-> En stemme som kan tale de som er hardest rammet sin sak

*  Du kan være med på å gi ME-foreningen innflytelse.
-> En inflytelse som kan brukes til å bedre vilkårene for ME-syke.
-> En inflytelse som kan bidra til økt oppmerksomhet om ME og bidra til forskning.

3 tanker på “Bullshit-bingo?”

  1. Husker jeg kontaktet dem for å melde meg inn, men mottok bare et «blad». Hm, kan det være jeg glemte å betale og derfor aldri ble medlem.. 😉 Vel, kanskje på tide at jeg finner ut av dette, er jo bare over et år siden jeg begynte å lure på dette 😉

  2. SerendipityCat: Hvis jeg husker det kan vi jo ta en gjennomgang mot slutten av året. 😉

    Løven: Hehe, ting tar tid, sier jeg bare. Jeg hadde visst glemt å betale ifjor, men har gjort det nå.

Det er stengt for kommentarer.