Noe hyggelig å starte året med

For en måned siden fikk jeg en riktig hyggelig utmerkelse, eller award som det kalles på godt norsk. 😀 Det var Britt Åse fra bloggen ‘Hagen på Hytta‘, som delte så generøst ut priser til 15 bloggere, og jeg var en av dem. Jeg bestemte meg for å følge prisens plikter; nemlig å spre det videre og dele priser ut til 15 av mine favoritter. Det er jo bare hyggelig å kunne gjøre, synes jeg. Egentlig var planen å gjøre dette til jul. Det gikk jo litt skeis. Neste plan var å avslutte året med det, på selveste nyttårsaften, men den dagen føyk avgårde så fort at jeg ikke rakk det. Men altså, 1. januar 2010 er da sannelig også et bra tidspunkt, synes jeg.

Så må det sies at jeg har mange blogger jeg setter stor pris på. (Det skulle man kanskje ikke tro med den labre besøksfrekvensen jeg har hatt det siste året.) De 15 jeg plukker ut her, er altså ikke de eneste bra bloggene jeg vet om. Vil du se et bredere utvalg, kan du åpne ‘Alle fine bloggene‘ og bla deg gjennom lista der. Det er virkelig MANGE bra folk der ute. 😀

Britt Åse har allerede fått lenker over her, så da sparer jeg de 15 lenkene til andre – men hun er så absolutt blant favorittene mine. 🙂 Da altså… nå setter jeg igang. Her begynner min liste over 15 utvalgte favoritter som jeg vil spre litt bloggkjærlighet til:

  1. Gi et lite vink. Denne jenta er utrolig herlig i måten hun blogger på. Det er morsomt, i tillegg til å være svært godt skrevet. Jeg tror hun må bli forfatter, men det vil jo tiden vise. Egentlig blir jeg litt misunnelig når jeg leser der, fordi hun har sånne bra ideer jeg skulle ønske jeg kunne ha kommet på selv. Bare se på samtalen hun har med sitt tidligere jeg. Hvorfor, åh hvorfor kom ikke jeg på det først?! 😉
  2. :into orbit. Jeg tror hun skriver vakrest av alle jeg vet om. Rockette er nær, dyp og fyller hodet mitt med nye tanker. Hun skriver klokt og sterkt om Livet, og har dessuten lært meg fine uttrykk som «emosjonelle fomlekopper» (tror jeg det var) og det er sånt som stadig kommer til nytte. Jeg er så heldig å kjenne henne utenfor bloggen også, det er jeg veldig takknemlig for. ♥
  3. Corvus Corax. Vakre, nydelige utsnitt av livet og verden. Fotoblogg som bare skal nytes. Vær så god!
  4. Trips & Tics. Enda en blogger jeg kjenner utenfor bloggeland, faktisk er vi nesten naboer. Hun blogger ujevnt (som meg) om det meste, skrevet med skarp penn (tastatur da… kan det være skarpt?) – men også særdeles morsomt. Sjekk også ut tegninger og dikt, denne bloggeren er mer kreativ enn de fleste jeg kjenner.
  5. Dr. Borgs salve mot svie. Det er ikke til å komme bort ifra at denne bloggen får meg til å le høyest og mest. På den måten fungerer den faktisk som en salve mot svie, så hun tar slett ikke munnen for full med denne tittelen. (Sjekk utvalget i høyre meny.) Jeg sier bare; løp og les! I tillegg sier jeg; Spiker!
  6. Tante Grønn. Ikke tantete i det hele tatt, bare utrolig klok og fin. ♥
  7. Stranger in Sweden. Enda en blogger med utrolig morsom utrykksmåte. Det har gått (veldig) i rykk og napp med hvor ofte jeg er innom henne, men når jeg først drar på besøk blir jeg gjerne der en stund.

Her er det på tide med en liten reklamepause, det vil si; lunsjpause. Herlig Sereniobrød (så fikk jeg reklamert for denne livreddende lavkarbobloggen også) med gravlaks og brie. Hver for seg altså. Nam nam!

En liten konfektbit og så en røyk til dessert, så er jeg tilbake med stivfrosne fingre og friskt mot.

Åssen jeg skal få telleren til å skjønne at den nå skal fortsette med nr. 8, vet jeg ikke, så det får bli litt improvisasjon her:

    8. el Veras ville vurderinger. Enda en blogger jeg kjenner «i levende live» og vi ble faktisk kjent utenom bloggeverdenen. Hun skriver om nære ting, om tatoveringer, om biler og fyrverkeri og alt mulig rart hun føler for å taste ned i bloggen sin. Fine dama! ♥

    9. SerendipityCat. Kloke, fine bloggedamen med en delikat blogg det alltid er interessant å besøke. Et eller annet gjør at jeg nesten alltid kommenterer noe der. Det førte til at jeg mot slutten av 2009 ble kåret til den mest aktive på kommentarfronten. Utrolig koselig å få pris for å være skravlete. 🙂 Cat blogger om alt fra neglelakk til politiske kommentarer, og sånt liker jeg!

    10. Solskygger. Denne dama har jeg også møtt noen ganger, men heller ikke her er det bloggingen som førte oss sammen i første omgang. 🙂 Hun skriver vakkert, nært, sterkt og rørende. Noen ganger blir jeg litt stum av hvor mange flinke skribenter som finnes der ute.

    11. Syltegeek. Hun skriver selv at bloggen handler om håp, politikk og andre livsnødvendigheter. Det er så bra beskrivelse at jeg låner den hit. 🙂 Hun skriver mye bra og interessant om inkludering, noe jeg håper mange får med seg. Og ikke minst, hun har tatovering med This too shall pass, og jeg håper jeg snart kan si jeg har det samme. 🙂

Her ble det lagt inn nok en reklamepause, denne gangen i form av varmende wok-middag hos nabovenninnen. Det er igrunn veldig koselig å bo vegg i vegg med henne. 🙂

    12. Marias Metode. Enda ei dame jeg ser på som utrolig klok og reflektert. Til tross for laber besøksrekvens fra min side i 2009, var nok dette en blogg jeg var ofte innom. Om du ikke har besøkt denne bloggen ennå, vil jeg sterkt oppfordre til å bruke litt tid der.

    13. Rutts tankespinn. Rutt har jeg blitt mer kjent med i året som gikk. Hun har vært svært aktiv på å få fram informasjon omkring ME og forskningen, på en måte jeg liker godt. Dessuten fikk jeg satt ansikt til bloggstemmen da hun deltok i et Pulsprogram. For den som ikke orker følge med på forskningsnytt, er det mye nyttig og interessant å hente i bloggen til ME-Rutt.

    14. Hannes hjørne. Nok ei morsom dame med hodet på rett plass. Dessuten var hun en av de som inspirerte meg til å skaffe meg tiara. 🙂

    15. Arachne. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest noe hun har skrevet, og hatt lyst til å skrive et langt svar – enten i kommentarfeltet eller i egen blogg. Ofte har det bare blitt med tanken, men hun skriver så det treffer langt inn i hjerterota på meg. Jeg falt først for bloggstemmen hennes da hun skrev om feminisme, men så ble mannen syk og leserne fikk ta del i den smertefulle erfaringen det var å se hennes elskede mann, og barnas far, dø fra henne. Med min egen sorgerfaring har hun satt ord på mye jeg kan kjenne meg igjen i, selv om vi har to svært ulike tap bak oss. Jeg setter stor pris på at hun skriver som hun gjør, at hun tør si fra, både om oppturer og nedturer. Nå som hun har funnet kjærligheten igjen, deler hun også det med leserne. Det gjør godt å se at det ikke er noen «regel» for hva som er rett og galt og å se at kjærligheten dukker opp når man minst venter det.

Det var 15 blogger, og jeg har stadig flere på lista mi. Inspirert av SerendipitCat kan jeg jo dermed gi litt ære og takk til noen flotte mennesker som har vært svært så rause med kommentarene i året som gikk. Dere skal vite at jeg setter stor pris på besøkene og kommentarene deres!

♥ Løven – Hun har ennå ikke startet en blogg, men dukker heldigvis opp i min støtt og stadig. Selv uten blogg fortjener hun jaggu å få god omtale, for makan til trofast bloggfølge har jeg sjelden opplevd. Jeg blir alltid glad når jeg får melding om kommentarer fra henne. 🙂 Det er ekstra spesielt for meg å ha så god kontakt med henne nå, ettersom vi er kusiner som ikke traff hverandre på mange år.

♥ Irini – Hun har heller ikke har en blogg å linke til akkurat nå. Jeg setter stor pris på denne damen, etter mange og gode samtaler i og utenfor blogg! 🙂

Glama – Hun har også kommentert ofte hos meg, i tillegg til at vi har hatt mye kontakt via andre medier. Fine damen!

Alt godt – Jeg tror hun må være en av mine mest trofaste kommentører (hehe, jeg lagde liksågodt et nytt ord), etter Løven. Alltid et hyggelig ord og i tillegg et koselig blogghjem å stikke innom.

Litt om alt – Nok en aktiv og svært hyggelig kommentør, med et blogghjem som alltid står åpent for oss som stikker innom. Sjekk forresten bloggbutikken hennes, der er det mye fint!

Sissel – Ei utrolig koselig og søt dame som jeg setter stor pris på, både når hun stikker innom her og når jeg besøker henne.

Trausken – Også hun beærer meg med besøk rett som det er, og legger igjen kommentarer jeg setter stor pris på. Takk! 🙂

Bell4trix – Denne søte damen gir meg stadig oppløftende og koselige kommentarer, enten i bloggen eller i andre medier. Hun lyser virkelig opp, ikke bare himmelen, men bloggelandet også! Håper jeg får sjansen til treffe henne igjen om ikke så lenge. 🙂

Så langt har jeg kun trukket fram kvinnelige bloggere og kommentører, men jeg har da noen menn innom her av og til også. Noen er bare tystere enn andre.

Geir – Nok en hyggelig blogger som titter innom her med jevne mellomrom og gjerne legger igjen en kommentar. 🙂

Selsius – Han har også vært innom meg jevnlig og kommentert, spesielt når jeg har skrevet om ME. I bloggen hans finnes mye god informasjon om ME-forskninga. I tillegg tar han noen av de nydeligste foto jeg vet om!

Et sted må jeg vel gi meg, men jeg føler det er mange flere som burde vært nevnt. Uansett; tusen takk til alle som har fulgt bloggen min det siste året – og til alle de som har gitt meg gode leseropplevelser andre steder. Jeg føler jeg lærer så enormt mye, både av bloggposter jeg leser, men også av diskusjonene som ofte følger etterpå. Blogging er så visst ikke noen ensidig kommunikasjonsmetode, i hvert fall trenger det ikke være det.

Egentlig skulle de 15 utvalgte fulgt opp utnevningen med å trekke fram 15 blogger de vil gi prisen videre til. Jeg er ikke så streng på det, så jeg sier bare… pay it forward om du selv føler for det! Om du trekker fram 1 eller 50 blogger du liker, spiller det liten rolle, men spre gjerne litt kjærlighet – det får smilene fram i vintermørket.

Og med det sier jeg takk for i dag. Denne posten har jeg holdt på med i mange timer. Innimellom har jeg besøkt mange flere enn de jeg nevner her. Jeg tror jeg trenger et ekstra liv som kun skulle brukes til blogging og blogglesing. 😀

22 tanker på “Noe hyggelig å starte året med”

  1. Oj, masse nye blogger her som jeg skal ta turen innom. Trenger noen nye perler å følge 🙂

    Og tusen takk for ære og takk – du er søt du 🙂

  2. Næmmin, så koselig! Det har vært så hyggelig å bli kjent med deg i året som har gått og jeg gleder meg til å følge deg videre, nå også på Twitter 🙂
    Tusen takk for veldig fine ord, jeg ble kjempe glad 😀
    Stor klem

  3. Takk for fine ord og lenkekjærlighet 🙂 Det varmet.
    Her var det mange blogger jeg må besøke! Tror jeg også trenger et ekstra liv til å lese alle de fine bloggene 😉

  4. Wow som du har anstrengt deg søta! Og æres den som æres bør; Du har gjort en kjempejobb! 😀 Takk for at du delte! OG jeg er så enig i at alle disse virker som flotte og flinke personer. Ofte kan jeg lese kommentarer (til og med! 😉 ) jeg også har lyst å si var bra men kommer meg ikke alltid til det 😛 Det er rart hvor stor glede man kan ha av hverandre igjennom nettet, og det føles nesten som man kjenner personer man leser innlegg/kommentarer fra godt. Selv de man aldri har møtt.
    Tusen takk for koselig hilsen til meg her over. Du skal vite at du lyser opp min hverdag, og jeg setter kjempestor pris på deg ❤ Jeg håper også vi kan møtes mere i 2010. Savner å være sosial, men det begrenser seg likevel av youknowwhat. Satser likevel på at kommende året blir bedre, ja for oss alle! (koste meg virkelig da vi møttes i sommer selv om det ble kort) Stoooooor varm klem sendes herfra NUH! 😉

  5. Kjekt å bli nevnt, Lothiane. Det siste året har jeg vel stort sett vært en snylter i bloggerlandsbyen, og bidratt lite med egne ting – og heller lagt igjen små spor hos andre. Grunnen til at jeg stadig stikker innom her, er at jeg syns det er vettug bruk av tid: Jeg blir litt klokere om mennesker, og det er en fin ting.

  6. Litt om alt: Beæret er bra! 😀

    Sissel: Så fint du leter etter nye perler, håper du finner noen her! 🙂

    Rutt: Hehe, jeg får forsøke å huske å slå på Twitter oftere! Blir hyggelig å følge deg der, i tillegg til bloggen. Veldig glad for å ha blitt kjent med deg! 😀 *klem*

    Tante Grønn: Vi får søke om ekstraliv, det hadde vært nyttig i mange situasjoner, tror jeg. 😀

    Bell4trix: Takk for ros, søta! 😀 Det tar tid å lage slike oversikter, men jeg synes jo det er viktig å spre litt kjærlighet og reklame også. 😉 Men etterpå sitter jeg her og slår meg i huet fordi jeg glemte den og den… argh. Jeg får bare huske å ta dem med neste gang. 😀

    Vi satser på et mye friskere år og at vi dermed kan få til å møtes igjen! Det var utrolig fint den julidagen, håper vi får til et slikt møte igjen – men gjerne uten helseministeren neste gang. 😉

    Geir: Snylter er ikke ordet jeg vil bruke, altså! 😀 Tror bloggaktiviteten blir sånn for de fleste, at den går opp og ned. Det er uansett verdifullt med folk som kommenterer også! Tusen takk for at du ser på det som vettug bruk av tid å besøke bloggen min, det varmer å høre! 🙂

  7. ÅÅH! Nå ble jeg rørt og glad! 🙂 Tusen takk, og tusen takk for alt JEG får av å besøke blogge din, og utenfor ♥
    Håper vi får til mange fine besøk i året som kommer, og derfor også at ungene skal stå mye snowboard 🙂

    Stor klem!!!

  8. Godt Nytt År og tusen tusen takk for søte og gode ord fra deg!! 😀
    Det var virkelig en imponerende liste du har laget her, og jeg stemmer helhjertet i for her var det mange favoritter av meg også. Jeg har ikke helt formen til å gjøre det samme prosjektet selv nå dessverre, men tanken er god!!

  9. Løven: Så fint du ble rørt og glad! 😀 Vi satser på veldig mye snowboard, det høres ut som en fin plan! *klem*

    SerendipityCat: Bare hyggelig! Ikke føl du må følge opp dette, altså. 🙂

    Britt Åse: Takk i like måte! 😀 *klem*

    Corvus: Så hyggelig du synes, da er det jo ekstra hyggelig å ha brukt tid på dette! *klem*

  10. Næmmen…har du sett! Tusen takk for at du sendte meg bloggkjærlighet; slikt er så godt å få!

    Jeg sender litt bloggkjærlighet tilbake og takker deg for det du har bidratt med i dette året; både i forhold til å spre info om ME spesielt, og det å være menneske generelt. Du har en av de bloggene jeg har lært mye av og som har vært veldig nyttig for meg personlig.

    Denne bloggverdenen er så stor, at den tar pusten fra meg. Jeg anta virkelig ikke at det var så mange bak den skjermen jeg sitter foran. Jeg må innse at jeg aldri, aldri vil nå over en brøkdel av de flotte bloggene som finnes og at jeg aldri, aldri kommer til å klare å legge igjen en kommentar hver gang jeg er innom.

    Jeg er altså innom her langt oftere enn jeg kommentere :-D.

    Godt nyttår, Lothiane; la det bli det besteste!

  11. Tusen takk for koselige ord! Og takk i like måte! Setter stor pris på vennskapet vårt.

    Kanskje får jeg tilbake skrivelysten, men føreløpig hviler bloggen litt.
    Jeg nøyer meg med å lese litt hos deg og andre så lenge 😉

    Stor klem 🙂

  12. @Mariasmetode: Bare hyggelig, kjære du og tusen takk for gode ord tilbake! Jeg håper virkelig at dette året blir det besteste, men da må det snu litt på seg, kjenner jeg… Bedre tider kommer… det har jeg bestemt! 🙂

    @Plosiv: Så hyggelig du synes! 🙂

    @Irini: Jeg er kjempeglad for at du kommer innom på besøk og du er velkommen uansett om du har blogg eller ei! *klem*

Det er stengt for kommentarer.