Mikovits i radiointervju

Hentet fra WPIs side på Facebook:

«It’s a simple retrovirus which means its expression is controlled by just, and we’ve just learned this – it’s unpublished data-, by just three things: The response to hormones, and the response to inflammatory. So cortisol, which is this stress hormone, turns on the virus very rapidly, and continues to have it expressed. So do inflammatory events like those caused by other pathogens and so do hormones like androgens and progesterones which also make sense with regards to prostate cancer and inflammatory prostate cancer and the disease being more prevalent in women.»

(Dr. Judy Mikovits, during an interview performed by Sam Shad of Nevada Newsmakers, aired Thursday, October 8, 2009.)

Jeg har ikke sovet særlig mye i det siste, så jeg sliter med å ta inn tekst – spesielt på engelsk. Er det noen som vil hjelpe med oversettelsen?

Hvis jeg forstår dette riktig er XMRV et enkelt retorvirus som responderer på hormoner og betennelser..? Noen som greier forklare meg (og andre) dette med enkle ord?

27 tanker på “Mikovits i radiointervju”

  1. Dette blir matematikerversjonen; noen med medisinsk bakgrunn kan kanskje gi en bedre oversettelse/forklaring.

    Men jeg forstår det slik at viruset trigges av betennelser og hormoner — f eks stresshormoner. Og stresshormonene later også til å spille en rolle i å holde sykdommen gående. De nevner også anrogener og progesteron, som ifølge wikipedia spiller en rolle i forhold til respektive prostatakreft og kvinners menstruasjon. Det siste tolker de som en forklaring på hvorfor kvinner er mer utsatte for ME enn menn.

    Håper noen med mer innsikt kan gi bedre forklaring på hva det betyr!

  2. Her er en oversettelse i grove trekk. Beklager om det er litt snodige setninger, men på en søndag formiddag er ikke hodet helt i sving.

    — Oversettelse start
    Det er et enkelt retrovirus, som betyr at utviklingen av det er kontrollert av bare tre ting, og vi har nettopp funnet det ut – det er upubliserte data.

    Reaksjonen på hormoner og reaksjon på betennelse. Så kortisol som er stresshormonet aktiverer viruset kraftig, og sørger for å holde det i gang.

    Tilsvarende gjør betennelsesreaksjoner forårsaket av andre patogener. Og også hormoner som androgener og progesteron (steroide hormoner) , noe som gir mening i forbindelse med betennelsesarted prostatakreft og som gjør at sykdommen virker veldig sterkt på kvinner.
    — Oversettelse slutt

    Og en egen refleksjon:
    Noe som kan være interessant her er forbindelsen med progesteron, et hormon som bl.a. er involvert i menstruasjonssyklusen. Er det en direkte kobling her? Vil hvor man er i syklusen ha noe å si på hvor kraftige reaksjoner man har på sykdommen?

  3. Dr. Botkos: Vil dette bety at man kan reagere negativt på forhøyede nivåer progesteron? Jeg har nemlig fått forståelsen for at det er motsatt. Progesteron skilles ut fra binyrene sammen med kortisol. Dess høyere nivåer stresshormoner, dess større mengder progesteron skilles ut. Progesteronet er det «snille» hormonet, forsvinner store mengder av det, blir det østrogendominans og da blir plagene verre.

    jeg begynte med naturlig progesteronkrem etter å ha opplevd å bli helt symptomfri fra ME pga graviditet. Legens teori var at det økte progesteronet var heldig for meg. Og etter 6 mnd med progesterontilskudd tror jeg det kan ligge noe her. Jeg blir mye dårligere om jeg slutter med det.

  4. Tusen takk til både Kamikaze og Dr. B for deres oversettelse og tolkninger!

    Må bare få legge til at Dr. B ikke er ekte doktor, Rockette. Sånn at det ikke blir noen misforståelser.

    Det du nevner, Rocky, er utrolig interessant. Etter det jeg har forstått har ME-syke ofte lavt blodvolum – og det er vel noe som gjør at man som gravid kan oppleve å bli mye bedre. Det er helt vilt å tenke på at du ble helt symptomfri… og hvorfor i alle dager kan de ikke finne opp noe som gir oss samme virkning (uten graviditet altså)?

    Jeg har ikke opplevd noen kobling til å bli dårligere ved mens. (Derimot har jeg merka andre ting, f.eks. økt røykesug nå som jeg kutter ned.)

    Jeg håper og tror vi får svar på disse tingene nå som WPI tydeligvis fokuserer på det i forskninga si! 😀

  5. Ah, ok. Samma det – vi må jo alle være våre egne leger her virker det som:-)

    Ja, jeg følte det som om noen hadde «skrudd på krana» i kroppen min, og spurte legen både om å øke blodvolum og/eller surstoff i blodet, det kunne hun ikke, men syntes det var interessant. Det syntes også dr. Aasen og dr. Nyland, som hadde sett det før, men de visste ikke hva man kunne gjøre med det.
    ME-senteret, derimot, syntes hele greia var totalt uinteressant…

    Var det ikke en av dine kommentatorer som en gang la ut en link til forsøk med saltvannsoppløsning intravenøst i behandling av ME?

  6. Jeg merker veldig kraftig forverring både før og under mens. Så ille at jeg flere ganger har vært inne på å operere ut alt som kalles «kvinnelighet». Hadde det ikke vært for at jeg har hørt at jeg da kommer i overgangsalderen, med nye plager, hadde det vært gjort for lengst 😉

  7. @Rockette Ja virkelig.. vi må være våre egne leger. Så sant altså! ME-senteret skuffer.. men jeg håper de tar seg opp igjen nå som de i hvert fall viser engasjemnt i forhold til XMRV og ikke bare LP…

    Husker ikke det med saltvannsoppløsningen, skal se om jeg kan finne!

    @Løven Jøss, interessant! Men høres jo forferdelig ut da. 😦 Man skal ikke kimse av hormoner, altså.

  8. Ja, det er virkelig kjipt 😦 I hverfall når du vet at det kommer hver måned og, og er ikke bare sentrert rundt et par dager heller. Jeg stemmer NEI til hormoner!!

  9. Jeg har lest veldig mye om hormoner etter det jeg erfarte. Jeg tror det er østrogen(dominans) som øker plagene ved mens.
    Løven; du kan lese litt om dette på http://www.futhark.no/ hvis du er interessert.

    (oh, no – nå driver jeg å anbefaler kvakksalveri her:-0)

  10. Lothis, du sendte meg det på mail – fant den nå. Det var visst sakset fra ME-forum:

    Står i denne tråden (som egentlig handler om noe helt annet):
    http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about9256-0-asc-24.html

    Forskning har vist at ortostatisk intoleranse og lavt sirkulerende
    blodvolum er veldig vanlig. Dr. David S. Bell har behandlet ME/CFS
    syke med intravenøst Saline og oppnådd bedring ved å øke blodvolumet
    hos noen på den måten. Saline er faktisk saltvann. Han tilfører 0,9
    ltr. pr døgn. Men, det er ingen varig løsning å gå slik. Han har også
    sagt at denne saltvannsløsningen ser ut til å «drukne» virus. Stopper
    man med tilførselen så opphører virkningen.

  11. Darling – ble det borte en kommentar, mon tro? Fant igjen det om saltoppløsning.

    Jeg har ikke vært hos Ihms selv, – fikk resept på progesteronkrem av gynekologen min, Mette Musedoktor:-)

  12. Infeksjoner og hormoner – akkurat!! Det er jo AKKURAT sånn jeg har det?!

    Jo mer jeg hører fra Mikovits og co., jo mer mening gir det. Teoriene deres forklarer faktisk hvordan jeg har det. Det er helt utrolig.

    Følger spent med videre!! Tusen takk igjen for at du legger ut!

  13. @SerendipityCat Akkurat på samme måte for meg, hver gang Mikovits et co uttaler seg, sitter jeg her med klump i halsen fordi det er så sterkt å høre dem beskrive hvordan jeg har det.

  14. Rockette: Tusen takk for link! Jeg prøver alle «salver» som fins, også kvakksalver he,he 🙂 Er midt i hormonhelvete nå, men det skal absolutt leses når hodet er klarere 😀

  15. En kommentar til det som har med mens å gjøre:
    Jeg har operert ut livmor og har derfor ikke menstruasjon mer. Men har fortsatt eggstokkene i behold, og slipper derfor komme i overgangsalderen. Selv om jeg er der likevel, men det er fordi at kroppen synes det var på tide. Men man må altså fjerne eggstokkene for at overgangsalder skal sette inn.

    Ogsååå kommer jeg til poenget (sånt tar litt tid, nemlig).
    Jeg merker ingen forskjell på ME’en med eller uten mens.
    Men har hørt at flere sier de blir verre da.

  16. Virkelig interessant utsagn du fant frem til Lothiane!

    Jeg tåler ekstremt dårlig stress, og med stress så mener jeg alle situasjoner hvor jeg blir utafor eller engasjert eller, klemt (skullehagjort), irritert eller på annen måte emosjonell.
    Lege har påpekt at det er helt rasjonelt at jeg ikke tåler stress. Det har ikke noe med at jeg har svak syke å gjøre, men heller at kroppen min ikke tåler det fysiske som skjer med kroppen når den blir stresset.
    Før jeg ble permanent syk så hadde jeg flere år med periodeME, flere av disse periodene kom etter en meget stresset periode.

    Jeg har heller ikke merket tydelig formendring i forbindelse med mens.

  17. Vi reagerer ulikt, men det gjør jo friske damer også når det gjelder plager og smerter ifbm mensen.

    Det skal bli interessant å se hva de finner ut om alt dette her!

  18. Og nå er det «den tiden av måneden» og jeg sitter her å føler meg som verdens verste mor! Mannen har dratt av gårde på juleavslutning/kaffe i klassen til eldstejenta mens jeg måtte holde meg hjemme 😦 Men fader! Hvem holder avslutning fra halv ni til ni en fredag morgen!!
    Er det flere enn meg som er «morgensvake» og bruker tid på å komme inn i dagen? Om noen timer kan det være jeg klarer å ta inn litt av verden lissom….

  19. @Løven Uff, dakar deg.. ikke moro! *trøsteklemmer sendes i dette øyeblikk*

    Ja, så absolutt.. morgenene hos meg er supertrege som oftest. Funker sjelden å ha avtaler på denne tiden av døgnet, nei. :-/

    Selv skal jeg til legen i dag, så jeg er nødt til å komme i gang ganske snart, men det kjennes ikke helt som kroppen er enig. Men men.. jeg MÅ ha resept på salve, har fått sti på øyet og det er ganske au. Er jo en ganske konkret greie, så jeg regner med legen henter fram reseptblokka. 🙂

    Ja ja.. jeg får hoppe i dusjen. Kanskje jeg klarer å spise frokost etterpå.

    Ønsker deg en fin dag, Løvekusinen min, bare du får noen timer på deg nå…. 🙂

    *klem*

  20. ÅÅÅÅ, tusen takk! Nå fikk du tårene til å trille. Ok, en smule hormonell ja, men trøsteklemmer, forståelse og gode ord fra yndlingskusine varmet og smeltet opp tårekanalene 🙂

    Lykke til hos legen, og med øyet! Masse klemmer sendes tilbake ♥

Det er stengt for kommentarer.