Ut me’n

De som kjenner meg vet at jeg ikke er spesielt glad i tannleger. Det vil si, jeg har ikke noe personlig imot tannleger, jeg bare misliker sterkt hvis de roter i munnen min.

For over 11 år siden fjernet jeg tre av visdomstennene i løpet av kort tid. Det var ganske grusomt. I hvert fall en av dem satt så vanskelig til at de måtte dele den i småbiter for å få ut. Atpåtil fikk jeg resept på paralgin forte etterpå, men de funka ikke på meg. De tok ikke bort smertene, bare gjorde meg rusa og rar. Fant heldigvis ut at ibux hjalp mye bedre.

Jeg så ikke ut i tida etterpå. Gikk rundt med hovent kinn som først var blått, så gikk over i grønt og gult. Vakkert. Er sikker på at naboene trodde (eks)mann hadde banka meg, så jeg følte meg ikke spesielt høy i hatten da vi gikk ute sammen.

Etter dette slutta jeg å gå til tannleger. Ikke at jeg bestemte meg for «aldri mer», jeg bare utsatte det hele tida… og så hadde det altså til slutt gått 11 år og jeg forsto at dette ikke kunne fortsette. I sommer fikk jeg drahjelp av Trips & Tics som overtalte meg til å bli med og hilse på hennes tannlege. Når jeg først var der, ble det til at jeg bestilte time og vips var jeg i gang igjen. Min nye tannlege er rolig og fin, forklarer alt mulig og svarer på spørsmål. Dessuten har de fått så mye kult utstyr på disse 11 årene at en tekno-frik som meg faktisk syntes det var ganske fascinerende å sitte i stolen. Det hjalp jo veldig at jeg fra naturen av har gode tenner, jeg har kun én fylling i munnen fra før av og fikk ingen nye nå. Hun gikk over, tok bilder, renset litt og fjernet tannstein (som heller ikke var så ille med tanke på hvor lenge siden sist det var). Hurra for gode nyheter!

Men – på bildene kunne tannlegen min se at jeg burde få fjernet den siste visdomstanna. Den satt dumt til i forhold til kjevebeinet og i tillegg har jeg vært plaget med noe smerter når den, uten hell, har forsøkt å sprenge seg gjennom tannkjøttet.

I går var dagen kommet for å få bort denne siste biten av visdom fra munnen min. Det hele skulle gjøres av en oralkirurg, og jeg var henvist til et tannlegesenter på Majorstua. Der ble jeg tatt imot som om jeg var hedersgjest! Utrolig opplevelse, jeg trodde ikke det var mulig. Hun i resepsjonen var blid og hyggelig, («hei og velkommen! Jeg ser i henvisningen at du ikke er så glad i sånne som oss, hehehe.») snakket med meg og forberedte meg på det som skulle skje. I tillegg tok hun bilde av munnen min med det stiligste røntgenapparatet jeg har vært borti. (Teknofriken i meg ble nok en gang oppglødd.)

Etterpå fulgte hun meg til rommet der kirurg og assistent ventet. De var begge veldig hyggelige og omtenksomme. (Nok en gang fikk jeg kommentaren om «jasså, du er ikke så glad i sånne som oss, haha!«) Jeg fikk forklaring på hva som skulle skje og at jeg skulle få bedøvelse uten adrenalin (pga ME’en). Jeg skal ikke påstå det var morsomt mens det sto på, men det gikk heldigvis fort og uten problemer denne gangen. Det kan umulig ha tatt mer enn 15 minutter før jeg kunne forlate rommet igjen, denne gangen helt tom for visdomstenner.

Jeg er veldig pysete når det gjelder inngrep. Jeg er også veldig pysete når det gjelder det man må gjennom etterpå. Blødning i munnen er ufattelig ekkelt. Til slutt tok jeg en sovepille så jeg kunne slippe kjenne mer på det. *urk* Sov heldigvis rimelig greit mesteparten av natta. Takk guder, for sånne gaver.

I dag har jeg, så langt, ikke behøvd smertestillende  og det er ikke fullt så ekkelt der inne. *peker på munnen* Klarer ikke spise stort da, vil ikke ha noe borti der tanna satt. Det går i havregrøt og moste grønnsaker. Dessuten føler jeg meg helt tappet og energiløs. Det tar på en ME-kropp, uansett hvor vellykket tannfjerningen var.

Trøster meg med at nå er jeg kvitt de hersens visdomstennene og forhåpentligvis slipper jeg unna med et årlig tannlegebesøk framover. 🙂

15 tanker på “Ut me’n”

  1. Tok du ingen bedøvelse? Au, au, au! Jamre!!!

    Reagerer du også på bedøvelse? Sist jeg var hos tannlegen satt bedøvelsen i en hel dag, samt at jeg blei helt utslått…
    Er det vanlig??? Jeg har blitt så fæl til å gnisse tenner etter at jeg fikk ME – er det flere som har det sånn? Er det noe å gjøre med den saken?
    Har nye smerter i kjeveomreådet, tenner, hodet, øre…. Tinnitus… Nei, nå begynner jeg igjen med alle rabiate symptomer. Har en liste… lang som et år…

  2. Mariasmetode: Haha, jepp. Null visdom igjen her. Nå har jeg noe å skylde på. 😉

    Åååh da misforsto du, Bambi, selvsagt fikk jeg bedøvelse. 🙂 Men uten adrenalin. Det finnes en type de kan gi til folk med ME (eller andre som ikke tåler adrenalin-bedøvelsen), slik at man skal slippe å bli sjuk av den. 🙂

    Jeg er helt utslått sjøl, hørte nettopp at folk med ME ofte blir det etter inngrep av ulike slag og at nettopp derfor bør vi helst unngå alle inngrep som ikke er helt nødvendige. Denne var nødvendig, men jeg er glad jeg ikke trenger mer tanntrekking nå.

    Vet ikke helt det med lista di, men er sikkert mange som sliter med de samme tingene. Husker da jeg var på mitt dårligste, da hadde jeg også en sånn lang liste. Litt mindre nå, mer konsentrert om færre ting … om du sjkønner? Eller så har jeg sluttet å «legge merke til».. jeg er faktisk ikke sikker.

  3. Jeg hadde en runde for noen år tilbake. Tok alle 4 med noen ukers mellomrom, alt skjedd liksom på en gang! Den siste satt litt vel hardt og tannlegen på tannlegevakta(don`t go there!) klarte å dra ut en del av kjevbenet. Ikke spes behagelig etter at bedøvelsen gikk ut…

    Dette har jeg slitt med siden. Min tannlege sa at hun alltid henviste til spesialister. Men min tannlege hadde selvfølgelig permisjon da hælvetet sto på, og i min enfoldighet og smerter gikk jeg til tannlegevakta.

    Dette har i ettertid hittil kosta meg 10.000 kroner å utbedre tanna.

    Nå forbedrer jeg tanna som var ved siden av visdomstanna som ble «sprengt» ut.

    Går til spesesialist på Majorstua og og en i Sentrum. Hva regningen kommer på tør jeg ikke spekulere i. Et panorama røntgenbilde er sikkert dyrt. Og 4 sikkert dyrere. Og rotfylling i nabotanna som fikk juling da kjevebiten ble borte burde jo egentlig Tannlegevakta betale.

    Jeg synes IKKE Karius og Baktus ruler… 😉

    God bedring!

  4. God bedring! Husk å ikke le, ikke gisp eller gjesp 🙂
    Her handler det vel om å ikke gape over for mye – i ordets rette forstand.

  5. God bedrings!
    Har vært innom det der jeg også. Ikke noe artig. Spiste Paralgin Forte som om det var NonStop uten at det hjalp.

    Håper du snart er over på litt mer spennende mat 😉

    Freddasklem

  6. Konklusjonen er at det var ikke livsfarlig å gå til verken tannlege eller oralkirurg. Utrolig at det sto så bra til med spisestellet etter mange års fravær hos tannlegen. Sterke tenner og godt renhold er nok grunnen.

    Jeg er heller ikke glad i tannleger, hvem er vel det? Er inne i en behandlingsperiode for periodontitt. Spesialisten er alle tiders, men selvfølgelig gruer jeg for hver time. At jeg har vært ærlig og fortalt om min tannlegeskrekk, har nok hjulpet. Jeg får samme velkomst som du fikk og hyggelig prat roer nervene.

    Ønsker deg god helg, forhåpentligvis smertefri.

    Klem

  7. Igjen, gratulerer så mye! Og så hyggelig å høre om velkomsten, det må jeg si! 😀

    God helg, håper den blir bedre og bedre for hvert minutt! *klem*

  8. Zagabå: Au au au! :-O Det der hørtes jo helt grusomt ut! Er det ikke noe som heter pasientombud..? (Nei vent, det er jo de som alltid er på motsatt side av pasientene…) Fy søren, jeg fikk vondt langt inni meg da jeg leste dette her – den største medfølelse herfra! Karius og Baktus ruler ikke i det hele tatt, nei. 😉

    Bambi: Takk og hehe. 😀 neida, forsøker å ikke gape for høyt. Å le er f.eks. ikke så godt. Forsøker holde meg til litt humring. 😉

    Tussaluso: Takk, det er kjipe greier. Veldig godt å bli ferdig med da, om noen dager er dette bak meg, håper jeg. 🙂 I dag har jeg avansert til litt mer «spennende» middag… seifilet, kålrabistappe og litt saus. Og snart er det Nytt på Nytt! *hurra*

    Randi: Huff, det er kjedelig når det er så mye greier med tennene. Vet ikke hva periodontitt er, men utrolig kjipt å ha noe problemer i munnen – særlig hvis man må gå ofte til tannlegen. Føler med deg! Håper du får en god helg. 🙂 Klem tilbake

    Løven: Takk takk! God helg til deg og! det skal bli deilig med fri, når vi bare får unna leksene her. 😉 *klem*

  9. Periodontitt = tannkjøttbetennelse. Hos meg har det vært som en berg-og-dalbane de siste 12 årene. Tar stort sett knekken på svineriet med Listerine, men ikke denne gangen. Lavt immunforsvar er årsaken og denne gangen blomstret det opp etter en kraftig forkjølelse i vår. Spesialisten tar kirurgiske inngrep i tannkjøttet og kjeven under lokalbedøvelse. Dette for å redusere lommedybden rundt tennene, slik at de lettere kan holdes rene. Sykdommen vil nemlig forårsake at det mellom tannen og tannkjøttet utvikler seg en spalte, på grunn av betennelse, vevsdød og bakterievekst. Dumme meg røyker og det gjør ikke saken bedre…

  10. Randi: Åh huff, det hørtes ikke trivelig ut i det hele tatt! 😦 Også 12 år da… *trøsteklem*

    Du er ikke dum fordi du røyker… det er søren ikke lett å slutte med, selv om vi alle sikkert hadde hatt godt av å slutte. Selv nå med røykeplaster blir det gjerne en eller to om dagen, er liksom en slags trøst i det også… selv om jeg vet det ikke er bra.

    Ønsker for deg at du snart blir bedre, så du slipper disse betennelsene! Kanskje når de finner ut dette med retroviruset og medisiner..? Hvis det fikser immunforsvaret vårt, så håper jeg det kan hjelpe deg med dette også!

  11. For 10 år siden hadde jeg opphold i 1 år. Fulgte røykedagboken og hadde ikke så veldig store problem med å slutte. Tålte ikke plasteret (fikk eksem) og da bestemte jeg meg for å klare det uten hjelpemidler. Kun hodet som hjelpemiddel! Etter noen måneder fikk jeg abstinenser om natten. Ja, jeg våknet midt på natten og hadde fryktelig lyst på en røyk!!! Stresset på meg høyt blodtrykk. Klarte å holde meg unna ca 1 år, men så ble jeg sykemeldt og alt det kjedelige det fører med seg. Startet med 1 røyk pr dag, så ble det 2, så ble det… Mange! Og vet du; blodtrykket gikk ned igjen! Synes det er dumt, men sier at så lenge jeg koser meg med en røyk så skader det ikke. Om jeg nå skal stresse med røykeslutt er jeg sikker på at blodtrykket stiger igjen og det vil jeg ikke!

    Nå skal jeg kose meg med «Gullrekka». Koser meg voldsomt med Beat for beat. Kanskje jeg tar et glass rødvin også. Ja, det gjør jeg!

  12. Randi: Hmm, jeg roter og tuller igjen – ser jeg må ha blandet deg med en annen Randi og det enda jeg var innom bloggen din. Beklager!

    Men til det du skriver; det er ikke nødvendigvis sånn at det å slutte å røyke er bare bra for alle. Jeg er for eksempel sikker på at det for enkelte kan være en for stor belastning, mens det for andre vil hjelpe betraktelig. Det er bra du fant ut hva som passet for deg!

    Det går i gullrekke her og, selv om jeg ikke er såå begeistra for enkelte av kveldens deltakere. Er i hvert fall en del fine sanger jeg kan nynne med på. Gleder meg til nytt på nytt, det er ukas høydepunkt på tv for meg… men litt varierende det og etter hvem som er gjester. 😉

    Kos deg med rødvinen din – og røyk. 😀
    God helg, Randi!

  13. Jeg tok også en visdomstann på et sted på Majorstua, i Hegdehaugsveien tror jeg det var. De var kjempeflinke, og skavtt ut tanna på et kvarter, no problemo.

  14. el Vera: Så bra, det er godt når det er fort gjort og uten problemer.

    Ser ut som det har gått fint her, virker som det har grodd greit… er bare litt ekkel smak i munnen. :-/

Det er stengt for kommentarer.