Hvorfor..?

De siste par ukene har jeg brukt røykeplaster. Det begynte med at jeg hostet så innmari under siste runde med (svine?)influensa og dermed ikke orka å røyke. Hadde heldigvis noen røyketyggis liggende fra en lang togtur, men det var ikke helt optimalt. Så ble jeg anbefalt røykeplaster og er en (så langt) veldig fornøyd bruker av dette. Det tar absolutt bort det meste av suget, selv om jeg må innrømme jeg har syndet litt likevel. Noen dager røyker jeg ingenting, andre dager 1 eller 2. Uansett veldig mye bedre enn det var før – og jeg har tenkt å ta det rolig denne gangen og heller la meg selv få lov til å gjøre noen bommerter. På sikt ser jeg for meg at jeg kutter røyken helt.

Når jeg ser hvor bra dette funker, lurer jeg på… når kommer sjokoladeplasteret? (Eller potetgullplasteret?!?, lurer Dr. Bodkos.) Vi bare spør!

23 tanker på “Hvorfor..?”

  1. Synes du er kjempeflink!
    Tror en må finne sin egen vei til røykeslutt, så lenge en ikke lurer seg selv…
    Gode råd er fint det, og jeg skal innrømme jeg er raus med dem selv *ler*, men til syvende og sist er det bare DU som kan veien.
    For meg funket(r) tyggis.
    Klem

  2. Godt gjort, du er flink! 🙂

    Jeg tror jeg må være immun mot sånne plastre, røyksuget er der fortsatt synes jeg. Eventuelt er det bare vanen/psykisk, noe som kanskje betyr at motivasjonen ikke er på topp.. hmm..

    Men den må jo bort den røyken, før eller siden..

  3. Takk for det. 🙂 Ja, må bare finne den måten som passer best. Har forsøkt bråslutte-måten før, det funka ikke for min del. Nå forsøker jeg dette og håper det skal gi mer varige resultater. Så langt føles det stort sett veldig ålreit! Har til og med vært i sosiale situasjoner uten at det egentlig gjorde noe særlig å ikke røyke. Det er verst etter måltider, kjenner jeg.

    Men altså… jeg vil ha sjokoladeplaster også! 😀

  4. @SerendipityCat: Jeg får som sagt røyksug innimellom med plaster også, men jeg tror nok det må handle om at jeg er relativt motivert for å slutte nå. Det er igrunn sånn det må være, når det gjelder adferdsendring, tenker jeg…

    Jeg har stor tro på å bryte den vanen jeg har med å røyke i mange situasjoner, spesielt når jeg kjeder meg her hjemme (det skjer jo), sosiale ting (akk…!) og etter mat… samt når jeg snakker i telefonen. Puh.

  5. Rett før jeg fikk ME sluttet jeg å røyke, jeg trodde nemlig jeg holdt på å få Kols eller noe… Men det var innledningen til MEen. For etter at jeg slutte å røyke ble jeg skikkelig sjuk… Say no more.

    Nå har jeg vært røykfri i 3 1/2 år – synder av og til ved at jeg røyker shisha – altså vannpipe med epletobakk. Da føler jeg meg som ei prinsesse i 1001 natt her på divanen, med masse puter, fin musikk, , dempet belysning…

    Du har jo sånn fin prinsesse tiara du og 🙂

    Hva er livet, hva man ikke kan synde litt, sånn av og til?

  6. Kjempeflink! Plaster og 1-2 røyk er veldig bra, synes jeg 🙂
    Vi har samme planen – sånn på sikt 😉

    Jeg måtte kutte ut plasteret pga voldsom hjertebank. Så i dag har jeg vært uten. Har til nå røyka 4 røyk. Er fornøyd med det. Var helt sikker på jeg skulle sprekke veldig.

    Det går veldig tregt når det gjelder å få utvikla sjokolade og potetgullplaster her til lands!

  7. Bambi: Det der er jo akkurat sånn jeg tenker! 😀 (både når det gjelder kosthold og røyk, hehe)

    Stilig! Jeg har hatt SÅ lyst til å prøve vannpipe.. i flere år nå. Men aner ikke hvordan man gjør det og kjenner ingen som har. Kult altså! 😀 Det hadde passet ypperlig sammen med tiara. 😀 Epletobakk.. inneholder det nikotin likevel, eller noe annet stoff man kan få kreft av?

    Så skummelt altså, ikke rart du slutta å røyke. Husker jo starten på ME’en … det var skumle greier. Ikke rart jeg fikk angstdiagnose… Men altså: Gratulerer med å ha slutta å røyke!

  8. Irini: Takk – og takk for tips og støtte underveis! 😀 Synes du er kjempeflink som bare har tatt 4 når du ikke kan bruke plasteret, altså! Så synd du fikk hjertebank av det… det funka jo så bra. 😦 Har du tenkt på den saken vi også ble tipset om…. sånn… aargh språket er borte… puste-sak? Ampull.. iih, husker ikke hva det heter nå, men håper du forstår. 😀

    Teite greier at de ikke kan få til flere plastertyper altså! Her må det nok aksjoner til. 😉

  9. Irini: forresten, kom på noe… kanskje det finnes flere leverandører av plaster? Jeg har jo sett bilder av plaster som ikke ligner de jeg har. Mulig det går an å få tak i – det er jo ulike apotekkjeder nå..? Evt kjøpe via nett?

  10. Denne mener vi sikkert: http://www.nicorette.no/Vare-produkter/Inhalator.aspx

    Husket ikke hva det het jeg heller. Begynner å bli sent på kvelden 😕

    Ja, jeg kommer til å prøve dette om det ikke funker uten noe. For jeg vil jo ikke tilbake.
    Blir veldig sinna på meg sjøl hvis jeg har røyka for mye en dag.

    Mulig det er andre som tåles bedre ja. Jeg har brukt de runde til Nicorette.

  11. Det er minimalt med tobakk i epletobakken. Og jeg blir ikke avhengig… Men det er jo ikke så ofte jeg gjør det – og da er det ekstra kos… Det smaker eplete…

    Dersom du går på youtube, så finnes det mange instruksjonsvideoer om hvordan man monterer pipa, steg for steg. Men du må ha pipe, epletobakk, og pipekull. Men jeg tror mange røyker helt andre saker…
    Kjøpte alt det i Egypt, for der er det vanlig. Går å bestille vi NETT. Alt finnes der 🙂

    Så flink du er… Stå på videre.

  12. Aha, takk for link! Jeg har spurt på apoteket, men de hadde ikke inne. Når jeg får suuuget så har jeg heldigvis tyggis… det hjelper det altså, hvis jeg først greier stå imot den intense lysta til å ta en røyk.

    Jeg bruker også runde plaster, men står Nicotinell på pakka:

    http://www.nicotinell.no/products/patch.shtml

    Har ikke sett andre typer. Er bare 7 i pakka, det er litt dumt… men så står det også at man ikke skal bruke dem mer enn 3 uker. Hmm.

    Haha, vi får møtes og bytte røykeplastere… 😛

    Kjenner igjen den sinnafølelsen.. det lover godt, tror jeg! Jeg har jo ikke ramla utpå ennå, og savner det egentilg ikke heller. Er bare når jeg får veldig sug at jeg har lyst på røyk, utenom det frister det ikke… føles rett og slett litt ekkelt. Så kommer jeg meg bare gjennom de stundene der nikotinsuget er som verst, har jeg stor tro på at dette kan funke.

    Masse lykke til! Inhalator er verdt et forsøk, tenker jeg. Men kjempefint om du klarer deg uten nå, kanskje det faktisk går bra nå som du har trappet ned en stund?! 😀

  13. @Bambi Jeg som avlyste ferietur til Egypt og greier… Var så redd for å bli sjuk så jeg turte ikke etter å ha hørt skrekkhistorier om magebakterier og i tillegg at man burde vaksinere seg.

    Høres kjempekos ut! Skal jammen sjekke på nett om det er dyrt… hvis ikke hadde det vært så innmari gøy å ha ei sånn pipe!

    haha, ja kan tenke meg folk røyker andre ting enn epletobakk… 😉 Men det ska’kke jeg… 🙂

  14. Egypt er ikke helt safe for sånne som oss… Hadde mageinfeksjoner all the time – enda jeg var superforsiktig.
    De andre var friske.

    Tyrkia er bedre. De har også piper… Og magedans:-) Det er kanskje ikke så varmt nå, jeg vet ikke…

  15. @Bambi Oj, hadde du?! Skummelt. Det var akkurat det jeg frykta… og at jeg skulle bli langvarig dårligere. Det – i tillegg til at dette var planlagt tur i juni (eller juli?) gjorde at jeg avlyste. Det var nok lurt, de hadde hatt 40 grader og vel så det de som dro.

    Tyrkia er bedre? Hadde trodd man kunne fått vel så mye rart der, men det er godt å høre! Har så vidt vært i Istanbul (da jeg var 10), så jeg har ikke opplevd Tyrkia egentlig. Magedans er kult! Jeg gikk på et par kurs i det for en del år siden. 🙂

  16. Istanbul er kanskje ikke helt safe, men kysten er bra. Det er der sola og feriestedene. Lurt å ha med antibac for sånne som oss.

    Åh, nå fikk jeg og lyst på sol og varme… Ikke helvete, men kanskje halvveis?

  17. Jeg juger 😯 Nicotinell heter de ja, ikke nicorette.
    Da bruker vi samme bortsett fra at jeg har hatt noen sterkere enn du har.

    Tror jeg må jobbe med tankemønsteret. LP kan kanskje hjelpe? Haha!
    *STOPP!»

    Takk, lykke til videre til deg også. Utrolig flinke er vi. Det hjelper å skryte litt, hehe.

  18. Så flink du er!!
    Jeg har vært uten røyk i 6 1/2 år nå, men snusen ble min redning. Ikke bra det heller, men bedre enn røyk i hverfall 🙂

    Stå på! Dette klarer du!! Alle slutter på sin måte og den rolige og ikke så nazi som du beskriver høres bra ut.

  19. Irini: Nicotinell ja.. jeg har kjøpt meg en treukerspakke til i samme styrkegrad.

    Hehe, ja det hjelper nok å si/tenke stopp! Er det ikke det vi gjør da? Sånn stort sett. 🙂 Vi er kjempeflinke ja! Skryt er viktig for å greie en sånn bragd! 😀

    Løven: Snus er mye bedre enn røyk. Vel har den mye sterkere nikotininnhold så man blir «mer avhengig», men samtidig slipper du unna de kreftfremkallende stoffene man finner i røyk. Jeg har lest og hørt litt om snus, de har ikke funnet bevis for at det er skadelig, så det er jo lovende. 🙂

    Takk for støtte! Ja, viktig å finne sin måte.. og jeg klarer ikke være nazi. 😀

  20. @Martine Det er muligens noen butikker i Torggata som selger? Bare gjetter altså. Ellers husker jeg Scorpius på Grünerløkka hadde mye rart, så det kan være et sted verdt å sjekke. 🙂

Det er stengt for kommentarer.