RealPlayer kan skape problemer i Firefox

Som fornøyd bruker av Firefox i flere år, hadde jeg begynt å frykte at jeg måtte skifte nettleser. I det siste har det nemlig vært mye rart som skjer når jeg bruker flere faner. Og det gjør jeg jo alltid. Jeg åpner vanligvis epost og Aftenposten først. Ser jeg artikler jeg vil lese i Aftenposten høyreklikker jeg og åpner dem i nye faner. På den måten trenger jeg ikke laste forsida på nytt etter hver leste artikkel. Jeg gjør på samme måte om jeg finner linker jeg vil se nærmere på i blogger, på Facebook, i Twitter og så videre. Ofte har jeg en del faner åpne, men det er sjelden noe problem.

For noen få dager siden opplevde jeg plutselig at sider som var åpne ble blanke. Hadde jeg en YouTube-video på, klikket meg innom eposten for å se hva som hadde kommet der før jeg returnerte til YouTube-vinduet, hørte jeg stadig lyden fra videoen, men hele siden var blank. Lastet jeg siden på nytt var som oftest bildet der igjen, men akkurat i YouTube ble siden blanket ut etter et lite sekund igjen. Svært irriterende.

Da jeg slo på i dag og opplevde samme problemet, fant jeg ut at dette ikke er til å leve med. Enten måtte jeg finne ut av problemet, ellers var det over og ut for Firefox. Jeg bestemte meg for å gjøre et søk og det tok ikke lange tiden før jeg fant en side der andre hadde spurt om akkurat det samme problemet.

Helt nederst står det en kort oppskrift på løsning:

Disable RealPlayer. Tools/Add-ons/Plugins, locate and click Disable, close the Add-ons window. Restart Firefox, File/Restart.

I norsk versjon: Klikk på Verktøy, velg Utvidelser og utvidelser igjen. Finn Real Player Browser Record Plugin og slå denne av. Lukk Firefox og start på nytt.

Og da demret det for meg. Jeg lastet nylig ned og installerte en versjon av RealPlayer for å få sett på videooverføringen av CFSAC-møtet i Washington. Fra før av har jeg et hat-forhold til RP, fordi de forsøker å snikinnføre en rekke snodige ting under installeringen – i tillegg til at de på en side jeg fant, forsøkte seg på at de måtte sende deg to sms til 15 kr meldingen, for at du skulle få lov å starte programmet. (Det var selvsagt helt uaktuelt, jeg fant en prøveversjon et annet sted som var gratis i 14 dager.)

Bruker du RealPlayer og er fornøyd – kjempefint! Vurderer du å laste ned RealPlayer, vil jeg derimot anbefale deg å finne andre løsninger. Må du ha programmet for å få sett på noe viktig, slik jeg måtte, så går det heldigvis an å avinstallere programmet etterpå. Det skal jeg gjøre nå. 🙂

Spørsmål til ekspertisen der ute: Finnes det alternative avspillere som kan vise videoer som ellers er beregnet på RealPlayer? Jeg vil jo gjerne ha mulighet til å se på slike videooverføringer igjen.

2 tanker på “RealPlayer kan skape problemer i Firefox”

  1. Lise: Hmm, jeg leter og leter men huet virker ikke. Er det den med oransje trekanta symbol? I så fall har jeg (hatt) den… og likt veldig godt. Vet ikke om den hadde gått å bruke da jeg skulle se ME-møtet, for den kom ikke opp som forslag. Skal sjekke ut en gang. 🙂 Takk for tips!

Det er stengt for kommentarer.