Host og pip

Host.

Host. Host. Host. Hosthosthosthosthost!

Sånn går dagene. Og nettene. Og aldri i verden om det skal være godt å røyke lenger. Kroppen protesterer iherdig når jeg forsøker. Så da tenkte jeg det var like greit å slutte med å forsøke. I går begynte jeg uttesting av røykeplaster, et produkt jeg hittil aldri hadde vurdert i det hele tatt. Man klistrer plasteret på ren, tørr hud og setter seg ned og kjenner etter. Det klør litt. Men faktisk, det frister ikke noe særlig med røyk. Bare litt etter måltider, men det går over hvis jeg bare venter litt og tenker på noe annet. Så da gjør jeg det.

Eksempel på røykeplaster.
Eksempel på røykeplaster.

Egentlig skal plasteret sitte på 24 timer før det byttes ut med et ferskt ett. Det skal settes på annet sted enn det forrige, men stadig på ren og tørr hud. Ettersom plasteret klødde infernalsk i går kveld, valgte jeg å ta det av. Jeg har sjelden røykesug om natta uansett. I dag våknet jeg uanstendig sent, en naturlig følge av å ligge våken halve natta og lese spennende bok. Plastring måtte utsettes til frokost var inntatt og dusj foretatt. Det holdt så vidt, jeg kjente et veldig sug mot å gå ut på balkongen og innånde en sigarett, men jeg klistret febrilsk et plaster på magen og spilte Mafia wars til det sluttet å klø i fingrene.

Vi har muligens hatt svineinfluensaen på ordentlig nå. Kanskje. Ikke vet jeg, men plutselig har de visst oppdatert symptomlista til en perfekt beskrivelse av siste 2 uker her i heimen. I så fall er det jo greit, da håper jeg vi slipper mer uhumskheter i år.

Det siste døgnet steg plutselig formen en del, og humøret også. Å få igjen energien er en fantastisk følelse, nesten euforisk! I går lå jeg ikke som et slakt på sofaen og sov 3 timer i strekk, heller. Jeg sov ikke i det hele tatt, faktisk, men derimot tok jeg oppvaska, dro på butikken og handlet for helga samt hentet stor eske med undulatting. Undulater er veldig små, men plutselig er de tomme for mat likevel. Så langt i sitt liv har Mayra tygget i seg ca. 4 kg undulatfôr. (Egentlig en overdrivelse å si «tygge i seg», mye av det har hun slengt rundt i buret, ut av buret og noen små mengder har hun matet plastkjæresten med.)

Plastkjæresten er et vanskelig kapittel for tida. Han nekter å prate, selv om Mayra er svært pågående i sine forsøk på å overtale ham til å gi lyd fra seg. Selv etter to plastkjæresteoperasjoner, er han ganske tyst. Dette gjør Mayra svært sørgmodig, så jeg har saumfart nettet for å finne erstatning til henne. På ebay fant jeg faktisk en som solgte disse til en latterlig lav pris, så nå er to nye plastkjærester (forhåpentligvis) på vei hit med posten. De er i hvert fall bestilt og betalt – og bekreftet sendt avgårde fra Engelland. Ny plastkjæreste vil kanskje gjøre fuggærn glad igjen, samt gi stort påfyll på karmaen min. Jeg håper.

Esken vi hentet i går inneholdt ikke plastkjærester, men derimot masse nytt fôr av ymse slag, samt en ny leke og en plastskål hun kan bade i. Med min nyfunne energi, skiftet jeg på buret, byttet ut all gammel mat med ny og hang den fristende, nye leka i buret. Vi fikk til og med ut et par strofer av plastkjæresten som tydeligvis likte all aktiviteten. Men Mayra ble søren ikke fornøyd, nei. Den nye leka skal ikke testes, den skal ikke ses på en gang. Næhei, nye ting er per definisjon kjempeskumle og overses i det lengste. Teite fuggærn.

Ny leke, fullstendig oversett.
Ny leke, fullstendig oversett.
Mayra overser meg også.
Mayra overser meg også.

Hun får bare være snurt. Jeg skal nemlig på kinodate og ha’kke tenkt å sitte her og dille med nye leker eller misfornøyde fugler. 🙂

Eksempel på glad Mayra:

Og her er Mayra og plastkjæresten fra gladere tider:

13 kommentarer om “Host og pip”

  1. Du er SÅ FLINK! Røykeplaster, tyggis, inhalator eller tabletter…ikke nederlag, bare ett skritt nærmere hostefri tilværelse uten stink 🙂
    Lille pippippen blir nok glad igjen skal du se, akkurat som matmor. Godt å lese at livet er litt lysere igjen!
    Stor helgeklem

  2. Jeg syns også plasteret klør innimellom. Men for en flott oppfinnelse!
    Er ikke røykfri enda, men har trappet ned fra veldig mange til nesten ingen per dag 😉 Stresser ikke med det, så lenge det går rette veien.

    Du er kjempeflink som har holdt deg unna på andre dagen, men klart når man hoster innvollene ut, så er det jo ikke behagelig å røyke. Godt du er på bedringen.

    Ja kanskje du/dere har hatt svinesjuka? Da er dere ferdig med det, ihvertfall. Blir helt stressa av dette vaksinemaset om dagen.

    Håper fuggærn blir glad og fornøyd igjen.

    Ha en god laurdag 🙂 Klem

  3. Lykke til med røykavvenningen! Jeg lyktes for 10 år siden, nettopp fordi den kroniske hosten ødela røykegleden. 35 års hett vennskap gikk opp i røyk(frihet)!

    Men det var fuglen din jeg har ærend til. På side 5 i Fellekjøpsdokumentet:

    http://www.manger-senter.no/publish_files/FK+butikken+DM+10-06+lav_siste%5B1%5D.pdf

    finnes det noen søte tøyfugler som kvitrer. Og dyre er de heller ikke! Mayra blir kanskje fristet av en slik – og det er jo mulig at en myk, kvitrende eksotisk villfugl er mer interessant for henne enn en plastundulat?

  4. Litt om alt: Takk skal du ha! Helga har vært veldig hyggelig så langt og pippen er glad igjen! I går kom ny forsyning plastkjærester… En av dem er pent plassert på greina i buret… den virker – og Mayra er så fornøyd. Nå er vi glade begge to. 😀

    Dr. Borg: Tja, du kan jo få låne en plastkjæreste av meg… og så kan du se om det virker? Det er jo koselig selskap da, hvis du banker litt på den så sier den «kvirr-irr-kvirr-irr-kvirrevirrrrrrrr». Det er jo ganske hyggelig?! 🙂

    Irini: Bruker du også plaster fra apoteket? Sånn firkanta ett som koster 200 og noe for en pakke med sju? (Dyre greier altså, er jo omtrent det jeg betaler for en kartong røyk på flyplassen.) Finnes det andre typer som er bedre/billigere, tro?

    Så flink du er! Må jo være vanskeligere jo flere man har røyka per dag?! Tror det er lurt å ikke stresse for mye med sluttingen, heller ta det pent og rolig og trappe ned til man føler det går greit å slutte helt. Eller i hvert fall havne på et nivå der man røyker nesten ingenting. 🙂

    Jeg er møkklei vaksinemaset og føler media/folkehelsa forer oss med historier om folk som har dødd av influensaen… i samme setning som de sier at «alle bør vaksinere seg». Da blir jeg arg, føler de manipulerer meg… liker ikke det!

    Titta: Takk skal du ha, Titta! Godt å høre lykkelige røykeslutthistorier! Gratulerer med at du klarte slutte etter så mange år, full applaus herfra. 😀

    Takk for tips om fugl også, så morsomt du kom med den… for jeg kjøpte nemlig en i den serien for noen uker siden. 😀 Den er kjempesøt og har fin lyd (noen av de andre i serien var bare bråkete), men fuggærn min er selvsagt veldig skeptisk. Den bør ikke komme for nærme, da «knurrer» hun… men hvis den ligger helt stille et sted så kan hun av og til gå bort til den og nappe den litt i «pelsen». 😉

    Takk for hyggelige kommentarer, alle sammen! God helg og klem! 😀

  5. Ordentlig flink er du! 🙂 Kult med plastkjæreste, men jeg vil helst slippe en sånn selv. Bra at Mayra ble fornøyd da!

    Ang. vaksine, så har vi bestemt oss for å ta den alle sammen. Det kan jo ta litt tid før vi får tak i den, og innen den tid har vi kanskje fått svineriet. Eller, som dere, kanskje det er det vi har/hatt?

  6. Bruker de fra apoteket ja. Jeg vet ikke om det finnes andre?
    Jeg kjøpte en pakke med 21 plastere. Den kosta 599,-
    Det er mye penger ja, men jeg tenker at det er bedre å koste på litt på avvenningen enn å bruke penger på røyk i flere år til. Har kastet bort nok penger på det 😦

    Nei, vi stresser ikke. Hurra for vårs 😀

    Jeg er fortsatt i tenkeboksen når det gjelder vaksinering eller ei. Men ser ut til at vi har god tid til å tenke. Det tar sin tid før alle er kommet på plass, og vi er jo ikke i risikogruppen. Selv om det står at de med kronisk nevrologisk sykdom er det. Makan!

  7. Ååååh, jeg ble litt sentimental av å se på video av Mayra jeg! Vi hadde en undulat frem til jeg var ca 10 som het «Nusken» og som var akkurat samme farger som din! De er nydelige dyr!!

  8. Søte Fuggel`n!! 😀

    Jeg er kjempe usikker på dette med vaksinasjon, så intressant at det nevnes her…

    Trips: Har du tatt vaksine før, altså mens du hadde ME, og gikk det evnt. smertefritt. Er så usikker, og kjenner nå at jeg ikke har helse til å være mere sjuk nå. Så selv om jeg har vært NEI, kjenner jeg nå at jeg begynner å helle litt mot JA..

    Irini: Er man ikke i risikogruppen da, når man har ME?

  9. Irini: Tusen takk for link! 😀 På en måte godt å ikke betraktes som risikogruppe, men kan ikke skjønne det helt. Skulle vært interessant og fått svar på hvorfor 😉

  10. Trips: Takk takk, vi er flinke damer altså! (Ja, jeg tenker på deg også nå!) 🙂 Du skal slippe åfå plastkjæreste, i hvert fall har ikke jeg planer om å gi deg en. 😉 Tror du klarer deg fint med den ordentlige kjæresten din, jeg.

    Irini: Jeg har bare kjøpt 7-pakk. Hmm, det var jo tåpelig av meg, men jeg så ingen større av den typen. (Jeg har den med 14 mg.) Hurra for vårs, ja! *heier på oss*

    Takk for det du skrev om vaksinen, så Løven fikk svar. 😀

    Utrolig tåpelig at de sier vi ikke er i risikogruppa. I England er ME-syke regnet blant de i risikogruppa, der tar de nemlig hensyn til hvor ME er plassert i diagnosesystemet.

    Corvus: Ja, enig. Jeg synes dr. Borg skal komme med en skriftlig redegjørelse om dette. 😉

    SerendipityCat: Åh så herlig! Nusken… 🙂 Ja, det er fantastisk fine dyr, morsomme og selskapelige. 😀 Blir glad hver dag av fine fuglen. Du må gjerne komme på besøk og hilse på, altså. 😀

    Løven: Jeg forstår godt du er usikker på vaksinasjonen! Jeg må si jeg synes det er et ganske vanskelig valg å ta, spesielt siden jeg må ta valg på vegne av sønnen min også. Vi fikk nettopp vite om dette retroviruset vi muligens har… og at det muligens også er noe barna våre har… og at vaksinasjon kan fremkalle uventede problemer… men vi vet jo ingenting. Det er så håpløst, men forstår jo at det ikke er noen som egentlig vet nok om dette til å kunne gi et sikkert svar. Og jeg vil ha sikre svar! 😉

    Jeg stoler stadig mindre på Folkehelseinstituttet, synes de har opptrådt så elendig etter alle som meldte fra om sykdom etter forsøket med vaksine mot hjernehinnebetennelse. De lovte på forhånd å ta ansvar, men da folk ble syke ble de bare avvist med at det ikke var pga vaksinen, og dett var dett. Så arrogant… og ufattelig dårlig av dem. Men – det førte også til at jeg ikke lenger tar det de sier alvorlig, jeg stoler rett og slett ikke på dem lenger … så det ødela nok mer enn de kanskje trodde de sparte. I hvert fall hvis flere er som meg. 🙂

    Jeg tenker at jeg ikke skal la sønnen min få en eneste vaksine til før vi får vite mer om jeg/vi har XMRV.

Det er stengt for kommentarer.