Håpløst? (Med fare for «hårløst»)

Nå er gode råd dyre. Håret mitt er tørt som fy, det er så jeg gruer meg til hver hårvask der jeg føler hele huet er en eneste stor floke. Greiinga etterpå er heller ikke særlig morsom. Jeg har kjøpt dyre hårkurer hos frisøren, og alle skal visstnok være fantastiske, men de har ikke hjulpet stort så langt. Bortsett fra slanking av lommeboka mi, selvsagt. Greit nok å støtte lokale småbedrifter, men med fare for å høres ganske egoistisk ut synes jeg faktisk det kunne kommet meg til gode også.

I går gikk jeg til det desperate skritt å forsøke med en mirakelolje fra Body shop, som skal gjøre underverker for både tørr hud og tørt hår. Oljen lukter kjempegodt og er ganske ålreit å smøre huden med. Derimot var det visst ikke så lurt å eksperimentere med å ha den i håret, spesielt ikke siden jeg skulle ut på tur like etterpå. Jeg synes ikke jeg tok i så mye, men etter føning så det ut som jeg ikke hadde vasket håret på tre måneder, i tillegg til at jeg hadde dyppa huet i en bøtte med olje flere ganger daglig i like lang tid. Hadde det ikke vært for den supre hårdingsen jeg fikk fra Trips & Tics‘ Kölntur, ville jeg blitt ganske fortvilet, men uansett hvor ille håret er blir det alltid bedre når det settes opp med fin dings. (Sorry, huet er ikke helt med så jeg husker ikke rette benevnelsen på håroppsettdingsen. Trips kan sikkert hjelpe oss med å oppklare dette. Fin er den, i hvert fall!)

Med oppsatt hår la jeg ut på min lille høstferieutflukt, og det gikk jo helt fint. I dag har jeg vasket håret på nytt, så det ser litt bedre ut (men føles igrunn som litt av oljen stadig sitter i). Godt man er i trivelig selskap som ikke forventer shamporeklamehår og coctailkjole, men tåler en litt småsløv og innoljet Osloborger som slumrer i sofaen.

Nå har jeg rota meg et stykke vekk fra der jeg begynte posten, nemlig spørsmålet jeg ville fram til: Er det noen som har råd for hva som kan redde meg fra å ta barbermaskinen fatt og fjerne hele manken? Kjerringråd, eller tips om produkt som kan kjøpes, tas imot med stor lettelse og takknemlighet.

Da skal jeg drikke kaffen min og nyte solen som titter inn vinduet. 🙂

23 tanker på “Håpløst? (Med fare for «hårløst»)”

  1. Uff. Dette høyrtes alt anna enn gøy ut..

    Eg slit sjølv (som ein direkte konsekvens av det at eg er ein hårfargejunkie) men ganske tørt hår, og det er gjer for det er å ta hårkur ein gong i veka. Det eg gjer då er at eg ikkje berre tek kuren, venter nokre minutter og så skyller ut, i staden let eg håret lufttørka, og så let eg det virka til neste dag. Altså eg søv med hårkuren. Nokre kurar bør òg ikkje berre skyldas ut, men gjerne «vaskast ut» med ein god rensebalsam. Det var i alle fall det frisøren sa til meg (etter at ho var ferdig med å grina). Når det gjeld det å sova med hårkur, så veit eg ikkje kor effektivt eller anbefalt det eg, men det kan jo vera noko å testa ut 🙂

    Ellers kan du jo prøva ein kort frisyre? Det er mykje kult å velga i, og du vil bli overraska over kor raskt det veks ut att.. Og eigentleg er det den sirkaste vegen til å ta knekken på kort hår 🙂

    Dersom eg skal tipsa om eit godt, men ikkje særleg dyrt produkt så må det vera type «Aussie hårkur», den er fantastisk god, og kostar type 125 penger på butikken (Cubus har den i alle fall) 🙂

    Håper du finn ut av det! Sender masse hårsympati frå mitt hår til ditt 😉

  2. Hvis problemet er at du har slitt i tillegg til kort hår finnes det nok ikke en hårkur i verden som kan redde deg før du tar saksen fatt og klipper til du bare har friskt hår igjen.

    Ellers kan du i tillegg til denne kuringen forsøke ølgjærtabletter. De skal visstnok gjøre underverker for håret sies det.

    Personlig liker jeg Redken anti-snap treatment (http://www.lookfantastic.com/hair/redken/treatments/redken-extreme-%27anti-snap%27-leave-in-treatment.html ) Som has i håndkletørret hår.

    Ellers sverger jeg selv til vask, kur, balsam i den rekkefølgen fordi det gjør håret mitt når det er behandlet og slitt litt gladere!

  3. Takk for gode forslag, Kristine! Skal teste ut. 🙂 Er nok samme årsak her, har farget håret 2-3 ganger i året en stund, det har vel slitt litt…

    Kort frisyre har jeg hatt i flere år… ikke kledelig på meg, så jeg får forsøke å redde stumpene. 😉

    Martine: Hehe, nei jeg vet ikke helt hvordan det byttet skulle foregå, ikke tror jeg at jeg ønsker bytte heller – har hatt det problemet også, ikke gøy.

    Delirium: Takk for tips om både ølgjær og kur! Ølgjær.. er det kanskje det samme som b-vitaminer? Har jo ikke tenkt på det, burde sikkert begynne å ta det igjen. Kutta de ut før sommer’n, men nå er nok tida inne for å hente fram pilleglassene. Samt kjøpe inn ølgjær. Jess, det er en plan! 🙂

    Har gjort det på samme måte som deg; vask, kur, balsam og det hjelper litt, men ikke så mye som jeg ønsker. 🙂

  4. Har du prøvd øl?

    Det har proteiner i seg som hjelper mot tørt hår – et lite kjerringråd fra England! Der ville jeg riktignok brukt ale… det er en del «brus» i den norske ølen jeg ikke helt vet om er heldig for håret eller ikke. Altså; kjøp deg noe Kilkenny og ikke vær gnien… og forresten; samme effekt oppnåes ikke ved å drikke den…

  5. Det høres akkurat ut som mitt hår. Min «mirakelkur» var å slutte å bruke sjampo. Seriøst, det funka for meg.
    Jeg hadde prøvd tusen forskjellige produkter og triks, helt til jeg fikk ett tips om å bare slutte med sjampo. Og det gjorde jeg. Billig er det også. (det billigste trikset du noen gang kommer til å få! :p )

    De første to ukene var helt forjævlige. Det klødde og så grusomt ut. De to første ukene var to uker med bad-hair-day. Mye bruk av luer og hatter og oppsatt hår!
    Etter de to ukene tenkte sikkert håret mitt at «jaokei, nå har jeg vist at jeg ikke er fornøyd, så nå kan jeg samarbeide», og da sluttet det å være fett og ekkelt. Det begynte å være sånn som «vanlig» hår er. Sånn som «normale folk» sitt hår.

    Jeg sluttet samtidig med en del tvilsomme hårprodukter, sånn som styling med silikon. (Jepp, sånn som du tetter igjen hull i flisene på badet med…) Det er litt mer «hmmm, kan jeg bruke dette?» og MYE mindre «sa**ns hårf**n!» Veldig verdt det, synes jeg.

    Og så kan du jo bare begynne med sjampo igjen hvis det ikke blir bedre etter de grusomme en til tre ukene!

  6. Å drikke øl hjelper på håret. Garantert!

    Ellers har jeg hatt gode resultater med en shampoo fra Neutrogena som de reklamerer med at skal fjerne belegget du får fra «vanlige» shampoer og balsam. «Anti-residue formula» heter den på amerikansk. Da jeg hadde langt hår kunne jeg vaske med den og ikke engang bruke balsam etterpå, og håret var helt fint.
    Jeg liker også sånne mineral-balsam som ser ut som utvannet leire. Det pleide å være en helt fantastisk en på markedet her, veldig billig og veldig bra, men den har forsvunnet så nå har jeg en fra Oscar Blandi som er mye dyrere og ikke like bra, men den virker da den og.

    Ellers har jeg hørt at en blanding av olivenolje og eggeplomme skal virke riktig bra; hvis du ikke gidder blande kan majones sikkert gjøre susen. Jeg vet bare ikke hva man bør vaske klisset ut av håret med!

  7. Jøss. Så mye folk vet om hår! Imponerende. Mitt forslag skulle ganske enkelt være: Tuttefletter. Men nå har du fått så mange proffe svar at jeg trekker det tilbake. Eller nei. Det gjør jeg ikke. Du er så søt med tuttefletter 🙂 Tutt i vei 🙂

  8. Yoshimi: Takk for tips om øl! Det minnet meg om mormoren min, hun pleide legge håret (med sånne ruller og pinner) og da brukte hun visst øl, om jeg ikke husker helt gærnt. Aldri forsøkt, det er jo virkelig verdt et forsøk – men skal man da vaske håret før/etter? Eller bare la ølen virke en stund og så skylle ut? Regner med jeg ikke bare skal la den være i, da vil jeg jo lukte som et helt bryggeri. 🙂 Eller i hvert fall et halvt et.

    Takk for tips, Hanne! Leste posten din, skal titte innom BodyShop ved leilighet og se etter hårkuren du skriver om. Er forresten imponert over hva du får til med håret til Lillesøster, sånne fletter blir jeg alltid litt misunnelige på… men tviler på det ville sett så fint ut på meg. 🙂

    Marianne: Takk for tips til deg og! Det hørtes interessant ut, men jeg må innrømme at dette nok blir noe jeg venter litt med å teste, og kun hvis jeg blir virkelig desperat. 😉 Men altså, bare skyller man håret da..? Ikke noe vaskeprodukt overhode?

    Marina: *noterer* Drikke øl i tillegg til å bruke den i håret. Er helt sikkert riktig at det virker å drikke det også, det tilfører jo masse b-vitaminer og greier. 😉 Produktene du nevner skal jeg jammen google og se om jeg kan få tak i, høres veldig bra ut! Takk!

    Dr. Borg: Helt enig, jeg er også dypt imponert over hvor mye hårkunnskaper det finnes ute blant folk. 🙂 Tuttefletter blir ofte en løsning når jeg trenger holde litt styr på håret, sånn forsjempel når vi skal ut og spille. Så – du ser meg nok med tutter igjen. 😉 Takk for kompliment, det er jo koselig å høre! Synes kanskje de gjør at jeg ser ut som en fjortis noen ganger, men pytt pytt.

  9. Balsam? Jeg fikk ganske tørt hår a vi var på cruise og ute til sjøs i konstant salt vind, men balsam fikset det nesten umiddelbart…

  10. Nå veit ikke jeg hvordan hårtype du har, men om det ligner på mitt så har du igrunnen kun en løsning, saksa. Nordisk fint hår er svært krevende, og olje er nok ikke tingen. Og er det først ødelagt, så hjelper ingen kur. Klippe klippe, også pleieprodukt som er tilpasset så det ikke blir så skadd igjen. Jeg har hatt hell med å ha hårkurer som jeg bare lot være i håret.

    Jeg har lang karriere med hårfarging, primært lysning ettersom jeg har blitt mørkere med åra, (faktisk så har nå min egen farge ettersom jeg ikke vært til frisør på over to år, sist mor så meg trodde hun ikke på at jeg hadde min egen hårfarge ettersom hun ikke hadde sett den før, i hennes øyne er jeg jo naturlig lys-lys som jeg var som barn). Jeg har selv måttet klippe av alt håret en par ganger….

  11. Har omvendt problem (fett hår), som fikses ved å gjøre alt hårekspertene sier man skal unngå å gjøre for mye av.

    Men jeg har en fin greie for å unngå floker siden jeg ikke bruker balsam, Tresemme color lock in creme
    http://www.tresemme.com/color/products/colorthrive-lock-in-creme.aspx

    Jeg bruker den bare på endene og der jeg lettest får floker. I motsetning til balsam så gjør den håret mindre flokete uten å samtidig gjøre det flatt og alt for glatt. Du tar den i tørt hår, så den skal ikke vaskes ut, og den kan brukes så ofte du trenger den.

    Om man har tørt hår kan den sikkert være grei å bruke i tillegg til balsam.

  12. stusse tuppene litt;) hjelper alltid.. Må ikke klippe kort, men stusse dem med jevne mellomrom, og har du tjukt hår og føler du kan unnvære litt, klipp litt av det;) (tynne det ut er vel riktig ord..)

    Alfa og Omega er hvilken shampo/balsam du bruker.. Når man har langt hår må man bruke tid på å finne de produktene som DU føler passer til ditt hår..

    Billig shampoer/balsam anbefales sjelden, pga de tilfører ikke nok fukt til håret (shampo) og balsam gjør det ofte for fett/tungt.. Har brukt masse forskjellige, men har nå funnet frem til min favoritt for mitt hår, som er en mellomting mellom billig og dyr shampo – John Frieda – sheer Blonde – finnes også innenfor brunette og rødlig hår.. Prisklassen er ca 80+ spenn, ut fra hvor man kjøper den.. Hårkuren derfra er supergenial! Vaske med shampo, deretter tilføre hårkur og sov gjerne med den, tull håret inn i håndkle, og surr det godt sammen så det ikke faller av i løpet av natta.. og så skyller du ut på morningen.. bør gjentas flere ganger, ikke nødvendigvis på samme dag, men hyppig i perioder..

    Dersom du ikke skal ut og treffe folk i helgene, la vær å vaske det.. 😉 noen dagers pause fra vasking gjør underverker for håret..

    Når du behandler håret (enten med farge el styling) så blir håret slitt og deretter tørt.. klipp tuppene, bruk masse hårkur i perioder, av og til balsamspray i stedet for balsam, og når du bruker balsam, bruk det bare «nederst» i håret;)

    Og drikk masse ØL jevnlig:P 😀

  13. Jeg tar en skje maltekstakt hver dag, naturlige B-vitaminer som er godt for mye. Men har hørt det skal være godt for hud og hår…… selv om mitt hår ikke akkurat er noe god reklame for dette produktet 😉

  14. Heihei:)
    Stygt å le, men måtte le litt ang. det med olje i håret, for det har jeg forsøkt selv;) Tenkte det måtte bli gode greier.. Joda;) Uffuff..
    Nei, det er ikke greit med det håret alltid.. Ei tid brukte jeg en god balsam, og bare hadde det i lenge, evnt. over natta. Fikk det tipset av ei venninne som er frisør. Ellers har de jo allslags kurer. Å vaske håret i kaldere vann skal visst også hjelpe, og lufttørke det, ikke bruke hårføner.
    Spes. i vinterhalvåret blir mitt også veldig tørt, også huden ellers. På kroppen hjelper olje derimot godt, det tar opp fuktighet mye bedre enn kremer. Smøres på i dusjen sammen med vann, bruker nøytral babyoil pga luktsensitiv, men finnes sikkert oljer som dufter godt også.

    Har fått veldig tynt hår, noe jeg skjønner mange ME-ere får. Råd for det har jeg hørt skal være ekstra Bvit. (det er vel generelt bra for håret -ølgjær er v-vit i) Ikke ha mye strikk og annet i håret, tørke fritt og ikke sette det opp/i strikk el.l. mens det er vått. Mer husker jeg ikke..

    Vi får håpe disse råda hjelper:)
    Ha en fin kveld;)

  15. Ler litt med rosa og mimrer tilbake til jeg var 18. Hva er det mest fette jeg vet om? Er jo bare tull med alle disse milde, skånsomme og pysete kurene som jeg VET ikke virker. Svaret mitt ble vaselin som jeg smurte hele håret inn i og lå med hele natten. Hadde et kjempestrev på morningen før jeg skulle på skolen og da måtte finne ut; Hva er det som best fjerner fett?!! Vasket håret flere ganger i Zalo, men så ikke ut!! Fikk en haug av rare blikk på skolen og en oppgitt og bekymret mine fra læreren som ville vite hvorfor jeg så ut som jeg gjorde 😉 …… omtrent det samme blikket som jeg fikk av sløydlæreren som tok meg med en baufil foran speielt på kontoret, i ferd med å file hakkene jeg hadde nederst på fortennenne…. Vel, dette ble en lang avsporing, men kunne mimret videre i det uendelige her altså 😀

  16. Å herlighet, jeg ler så jeg griner her nesten hehehe 🙂 De historiene her fikk meg ikke akkurat trøttere nei;) Utrolig hva en finner på ja. Vaselin i håret og baufil på tennene.. ikke verst:) Har et lite hakk i ei fortann, du satte meg nesten på idèer her hehe:)
    Ang. vitaminen jeg skreiv om , så var det selvf. B-vit.. og ikke V-vitamin..;)
    Og en ting jeg glemte, du skal helst ikke bruke balsam om du mister hår.. Så har du tørt hår og samtidig mister hår/er tynn i håret (som jeg for øyeblikket), så er det litt kinkig.. Jeg lar det være tørt, for tørt er bedre enn ingen hår..;)

  17. Hvem vet Rosa!? Jeg kan ikke råde deg fra baufil, fikk jo ikke prøvd 😀 Men så ikke ut til at læreren synes det var en god idè….. det blikket sendte meg nesten på sinnsykehus…. hm, merkelig.. fikk en del av de blikkene der når jeg tenker meg om 😉 Har fremdeles en hang til kjappe og hjemmesnekrede, for andre litt syke ideer, men man lærer hver gang… og noe funker faktisk!!
    Takk for tips om balsam…. men søren det skal bli vanskelig å slutte med!!

  18. Løven: Ikke baufil, men neglefil! Diamantfiler funker ganske bra på hakk i tennene. Tannlegen min anbefaer det faktisk tilogmed for skarpe kanter på materialet hun bruker til å reparere den brukne fortannen min.
    Men hvis du har store hakk i tennene er det verdt å få en god kosmetisk tannlege til å fikse det. Koster litt, men ser bra ut og får tennene til å vare lengre.

    Og når man skal putte olje i hår, er jojobaolje det beste. Den virker bra, og vasker ut med normal shampoo, selv om man kanskje blir nødt til å vaske to ganger.
    Olivenolje skal også være bra, men bare for grovere hårtyper, ikke det «fjonete» nordiske håret. Det virker bare nesten på mitt, som er noe i mellom ettersom jeg har mer sydlige aner men vokste opp i Norge.

  19. Jeg er altså så imponert og takknemlig for alle råd her – samt en del latterutbrudd. 😀 Kjempefint, jeg får bare sette opp en liste i prioritert rekkefølge og teste ut.

    Håper noe av dette gjør susen, altså! 😀

  20. Nei, jeg skyller det bare. Noen bruker balsam, men jeg tar hårkur annenhver uke sånn ca, og da trenger jeg ikke balsam.
    Jeg var også (for å si det mildt) jæææævlig skeptisk, men blir man desp nok, så prøver man det meste!

    Sammenligning: Hvis du vasker deg i skrittet hver dag med såpe, så får du en litt… merkelig… bakteriekultur der nede. Sopp og infeksjoner og usj. Hvis du slutter å vaske med såpe, føles det ekkelt den første tida, før du innser at «hei, vent nå litt… jeg har ikke hatt infeksjoner på dritlenge!»
    Kan være en sammenheng der. Ikke sikkert kroppen er så glad i all den såpa… 😉
    (og nå kan folk(tm) si: «Ja, men jeg har aldri hatt infeksjoner eller sopp eller noe, og jeg bruker såpe i skrittet hver eneste dag, azzåeh!» Da er mitt svar: «Så fint for deg. Du er jaggu heldig, eventuelt ikke klar over hvordan en soppinfeksjon kjennes ut ;)» )

Det er stengt for kommentarer.