Bestille pizza på SMS er mulig, men ikke å tilkalle hjelp

Hva gjør du hvis du er døv og havner borti en ulykke? Hvis du selv, eller andre blir skadet, og det er behov for nødhjelp? En hørende kan plukke opp mobiltelefonen og ringe 113, men hører du ikke er det ingen mulighet for å formidle behovet per telefon. Det burde være mulig å få til en løsning der man kan sende sms til nødsentraler, men dette er ikke mulig i dag. Det blir forklart med at det er tekniske årsaker til at dette ikke går, uten at jeg vet noe om hva det går ut på.

Jeg har selv et familiemedlem som er døv, i tillegg til flere bekjente, og det skremmer meg å tenke på at de risikerer å ikke få hjelp om noe skal skje. Dette burde det virkelig gjøres noe med, det finnes omtrent 600.000 hørselshemmede/døve i Norge. Ikke alle har hørende pårørende i nærheten, i hvert fall ikke til enhver tid. Og – et godt poeng i VG-artikkelen om dette temaet – dette gjelder jo faktisk alles sikkerhet, ikke kun døves.

Det er like sannsynlig at den døve kan være førstemann på et ulykkessted som å være i en ulykke. Det dreier seg like mye om hele befolkingens sikkerhet som de døves, sier Peterson.

Det finnes et utall muligheter for hva du kan gjøre per sms, men å kontakte nødsentralen er altså ikke mulig slik det er i dag.

Teksttelefonen for Døve, 149, er et nyttig hjelpemiddel for å formidle samtaler mellom døve og hørende, men Maren Oriola opplevde at de nektet å videreformidle til legevakta da hun ble akutt dårlig. Du kan lese den skremmende historien i BT.

Jeg håper alle som leser vil være så snille å signere dette oppropet med krav om nødhjelp via sms. Signer, og send gjerne oppfordringen videre så de får så mange underskrifter som mulig.

Advertisements

13 thoughts on “Bestille pizza på SMS er mulig, men ikke å tilkalle hjelp”

  1. Men i alle dager!
    Hva er det som rir de ansatte ved teksttelefonen?!? Nekte å ringe nødnummeret når noen er redd deres nære har hjerteinfarkt?! Dette må føles veldig utrygt.

    Det er svært svært ille at dette ikke er blitt ordnet opp i for lengst. Får håpe at dette oppropet er det som endelig fører frem overfor myndighetene. Ærlig talt! Snakk om sendrektighet og diskriminering.

  2. Takk skal du ha, Syltegeek! Flott at du sprer det videre. 😀

    Enig, Glama, det var min reaksjon også. Jeg ble virkelig overrasket over at det ikke er mulighet for døve å få kontakt med 113.

  3. Guri malla, jeg må innrømme at denne problemstillingen har jeg aldri tenkt på før, og det er litt flaut, for jeg kjenner da vitterlig folk med hørselsutfordringer. Takk for innlegget, jeg har selvsagt sporenstreks signert oppropet.

  4. Flott Hanne, tusen takk! 🙂 Jeg har faktisk aldri tenkt på det selv heller, men det er kanskej fordi jeg tok det for gitt at det fantes en kontaktmulighet.

  5. Jeg støtter også oppropet!

    Det er flere tekniske problemer (med forbehold om feil):
    1. Det er kun meldinger til 8-sifrede nummer som ender opp på et enkelt sted; det vil si at en melding til f.eks NRKs 1987 i virkeligheten er forskjellige nummer og ender opp i bokser hos Telenor, Netcom, Network Norway, etc

    2. Boksene (SMSC/meldingsentralen) støtter i dag i hovedsak bare 4, 5 og 8 siffer.

    3. Det kreves utvikling for å sende meldingen til rett nødsentral. Dersom man ringer et nødnummer (eller et nummer i den regulerte serien 02000-09999) gjøres det et oppslag for å finne den geografiske lokasjonen til brukeren.

    Problem 1 og 2 kan raskt løses ved å bruke et nummer med fem siffer i den reserverte serien 02000-09999. F.eks. bruke Politiets 02500 (tror ikke det er SMS på det nummeret i dag), eller et eget som 09113.

    Problem 3 kan løses ved at alle meldinger håndteres av en nødsentral og videreformidles til rett geografisk sted.

    (man er i tillegg avhengig av at telefonen ikke er låst med kode)

    Lykke til!

  6. Roy: Så flott du støtter! Takk for forklaring på det tekniske, det er ikke alt jeg skjønner helt av sånt, men at det er komplisert får jeg inntrykk av. Men – hvorfor får de det til i andre nordiske land, og ikke her..? Det skjønner jeg ikke. Men i hvert fall – jeg håper at kampanjen og avisartiklene legger nok press på dem som har ansvaret slik at dette lar seg løse snart. 🙂

    Superdupert, Audioslaven! Takk skal du ha, så fint at dette spres videre. 🙂

Det er stengt for kommentarer.