Hekta…

Det er bare å innrømme det, jeg blir lett avhengig. Om du spør meg om å spille kort, eller et brettspill med deg, er trolig svaret nei. Derimot har jeg i perioder vært fullstendig oppslukt av spill som Sims, Bejeweled, Montezuma, Knight Fight og nå – Mafia wars.

Jeg skulle ikke bli med på det spillet, oppfattet det som noe ordentlig tøys når jeg fikk invitasjoner fra mafiaspillere på Facebook. Så ble sønnen min med og han klarte å overtale meg til å la meg verve. Jeg trengte ikke gjøre noe, han skulle spille det for meg. Det handler nemlig om å ha flest mulig med seg i «familien» for å bli sterk og kunne banke andre. (Å banke andre er visst ganske viktig.) Jeg er svak for sønnen min, dermed ble jeg plutselig en del av mafiafamilien hans her i juni en gang.

Han viste meg hvordan man skulle spille, men jeg skjønte ikke bæret og hadde ikke spesielt interesse for å sette meg inn i det heller. Det var helt greit å bare overlate til min ivrige sønn, helt til den dagen jeg bestemte meg for å prøve litt selv. Da var det gjort.

Nå bruker jeg mye tid på dette spillet. Altfor mye. Jeg har i tillegg fått en rekke nye «venner» på Facebookprofilen min, pent plassert i egen venneliste med tilgang til kun det aller nødvendigste. Per i dag har jeg en mafiafamilie på 310 personer, spredt utover hele verden.

For den som ikke er kjent med Facebook kan jeg fortelle at man på «startsiden» sin får inn beskjeder om hva vennene har gjort de siste minuttene/timene, for eksempel om de lagt ut link til en artikkel, delt en video, skrevet noe i statusen sin, spilt et spill og så videre. Det er mulig å styre dette en del, for eksempel kan man velge å skjule en del aktiviteter, enten ved å skjule alt fra en person, eller å skjule et spill, en test eller lignende. Det kryr av spill og tester der inne, og det er begrenset hvor mye man orker å ta inn – dermed er denne «skjul dette»-knappen innmari grei å bli kjent med.

Ettersom mafiaen min har vokst, fylles startsiden min (også kalt feed) opp med stadig flere mafia-relaterte meldinger. En del av disse er nyttige i spillet, for eksempel hvis noen har lagt ut en jobb andre kan delta på. Rekker man være blant de 10 første, får man ekstra poeng og kanskje penger. (Dessverre, ikke ekte penger, men penger man bruker i spillet. Ellers hadde jeg vært mangemillionær nå.)

Av en eller annen grunn fant skaperne av spillet ut at de skulle lage disse meldingene enda større enn tidligere, i tillegg til at man nå kan legge ut meldinger om omtrent hver eneste ting man gjør på spillet. Har du slått ut en motstander? Fortell det til vennene dine! Har du gått opp i level, del det med alle! Det er bare det at dette er totalt unødvendig og uinteressant info, for alle som spiller Mafia wars opplever dette – stort sett flere ganger om dagen. Det er ingen som har nytte av å vite dette, selv ikke andre spillere. Men deler folk informasjonen likevel? Åjadda, det skal jeg love deg!

Feeden min kan for eksempel se sånn ut:

facebookfeedTre meldinger om Mafia Wars og skjermen er full. Der det før dukket opp små meldingsbokser har de nå økt til disse digre greiene. Trolig for å få oppmerksomhet og skaffe flere spillere, men det virker nok heller motsatt. Selv jeg som spiller selv, får omtrent noia når jeg ser dette her. Og jeg er ikke den eneste. Fra flere hold har jeg fått høre at folk reagerer. Noen slutter bare å spille, andre prøver å si fra – for eksempel på denne kreative måten. Det er nemlig veldig enkelt å la være å poste søpla, man trykker bare på «skip», eller «hopp over», og dermed har man spart vennene sine for dette maset.

Jeg har sagt fra flere ganger til miljøsvina. I statuslinja mi, i kommentarer til folk, på fansiden. (I tillegg har jeg mailet produsenten av spillet for å klage direkte til de som faktisk kan gjøre noe.) Det eneste det har medført er at Facebook har sendt meg advarsel om at jeg har «uønsket adferd» og kan bli utestengt. Jeg spammer nemlig, når jeg ber andre om å slutte med spamming. Så nå sitter jeg her og river meg i håret. Jeg stortrives egentlig med spillet, men jeg blir gal av all søpla folk spyr ut. Dermed har jeg gått over til å bare slette folk uten å si noe.

Nå forstår jeg hvorfor mange spillere har opprettet egne kontoer på Facebook kun for å spille dette. Jeg orker bare ikke tanken på å begynne på nytt, jeg har jo krabbet meg opp til level 78 og det har tatt noen uker.

Forhåpentligvis går denne dilla snart over for min del, før jeg får høyt blodtrykk og eksploderer. Eller blir utestengt av Facebook. Det er søren ikke lett å være hekta.

5 tanker på “Hekta…”

  1. Uff, dette hørtes slitsomt ut!!
    Men du skriver så levende og morsomt, så jeg må flire litt og 🙂

  2. Det er bra du flirer. 🙂 Jeg ser jo selv at jeg egentlig burde droppe hele greia, slutte med tullespillet… men jeg har en sånn syk side av meg som bare tenker «må.prøve.litt.til». 😛

  3. Hehehe, angrer nesten nå på at jeg aldri testet ut det her mafia wars 🙂 Vurderer derimot å henge meg på det her nye som er kommet på facebook, farmville eller noe sånn. Hørte det var facebook sitt svar på the sims så det må testes ut 🙂

  4. Takk for tipset! Jeg visste ikke at man kunne skjule bare Mafia Wars feks, trodde det bare var personer man kunne skjule. Alt eller ingenting liksom. For det passer jo ikke alltid. 🙂

  5. Sissel: Hehe, ikke angre… bare vær glad du! Det er et farlig, farlig spill. 😉 Farmville holder jeg meg langt unna, men jeg aner ikke hva det er. Ser bare av og til at folk poster noe om forvillede kuer, men utenom det har jeg ikke satt meg inn i det. (Sånn skal det forbli, jeg tåler ikke mer nå. hehe)

    Corvus: Åh, så bra du fikk tipset her da! Jeg har lagt ut på facebook tidligere også, men ting forsvinner jo fort i mengden. Det er superenkelt, enten kan du gå direkte til websiden til applikasjonen og velge blokker der, eller du peker litt til høyre for en mafia wars-melding i feeden din, så dukker «Skjul» opp.. evt «hide», og så kan du velge nederste alternativ som er «skjul mafia wars». Vips blir alle mw-meldinger borte i din feed, men du ser likevel alt personen sender ut ellers. (Og beklager veldig for at mye jeg skriver der for tiden er så mafia-relatert, det går nok snart over! :))

Det er stengt for kommentarer.