Her er det noe muffins…

Tjolahopp, jeg detter innom bloggen min og husker plutselig på at det er lurt å skrive noe her innimellom.

De som kjenner meg godt får muligens et lite sjokk nå, så hold deg fast, men jeg har faktisk bakt! Det begynte en kveld jeg satt og tjatra på Twitter, og fikk med meg at en der bakte blåbærmuffins. Brått fikk jeg intenst lyst på blåbærmuffins selv, men så er det denne dietten min da. Jeg har vel ikke skrevet noe særlig om det i bloggen, men jeg la om kostholdet i januar og lever mer eller mindre Fedon-vennlig – noe som vil si at jeg stort sett spiser grasale mengder grønnsaker, samt kjøtt/fisk og ting som ikke føkker opp blodsukkeret mitt. (Nå skal det sies at sommerferien har vært litt slapp på dette området, jeg har skeiet ut med is… flere ganger. *gisp*)

Da var det et eller annet som begynte å røre på seg i bakhodet mitt, for jeg mente å erindre at jeg en gang hadde funnet en oppskrift på sunne og grove muffins. Et lite søk, og vips fant jeg veien tilbake til Deliriums blogg. Hun har nemlig lagt ut en rekke oppskrifter på bloggen sin. Dette er vel første gangen jeg faktisk prøver noen av dem, og det var jammen på tide. Grove muffins med bær er en enkel oppskrift å følge, hvis man først har ingrediensene i hus. Det hadde jeg heldigvis, så dermed spiste jeg meg stappmett på tunge, grove muffins mens jeg så 12 Monkeys på tv’en. Fin-fin kveld!

Nå skal jeg prøve meg på samme oppskrift en gang til, men bytte ut med glutenfrie melvarer. På butikken fant jeg ny boks med Splenda (sukkererstatning), samt glutenfrie havregryn og glutenfri grov melmix. Straks setter jeg i gang… Forhåpentligvis blir det like godt denne gangen. 🙂

Oppdatering: De ble slett ikke verst. Denne gangen husket jeg plutselig at jeg har en stavmikser som kan hakke/male mandler, så det ble mindre biter enn sist. Kanskje litt vel små, får hakke dem litt kortere tid neste gang. 🙂

Muffins 002

Kanskje ikke akkurat de peneste muffinsene, det er vanskelig å få dem til å bli luftige og store. Smaken er annerledes enn man forbinder med «vanlige» muffins, de er mer kompakte, men jeg foretrekker faktisk disse. De smaker mer mat.

Muffins 001
Hadde du turt smake? 😉
21 thoughts on “Her er det noe muffins…”

  1. Så koselig! Hørtes skikkelig godt ut, håper denne «ladningen» er like vellykket! 😀

  2. Løven: De ble faktisk ikke så verst disse heller. 😀 Ikke akkurat den type muffins man forbinder med 7-eleven og Deli de Luca, for å si det sånn… men jeg liker dem faktisk bedre.

  3. Corvus: Oppskriften er i linken der. Det jeg har gjort er å hakke mandler i stedet for å ha i malte cashew. Dessuten har jeg nå byttet ut grovmel med glutenfri grovmelblanding (fra Ica’n vår) + glutenfrie havregryn, men dette er jo ikke nødvendig dersom man ikke lager for noen med cøliaki el.l. 🙂 Blåbær.. så bra da! 😀 Fikk du tak i mye? Vil du selge meg et par bokser? 🙂

    Trips: Det er meningen det, altså. 😀 Jeg tar med meg, vettu!

  4. Det var sykt mye bær i skogen i år! Men jeg plukka ikke så mye. Og enn så lenge ligger de i frysern i Rollag. 😉 Men hvis jeg skal hjemover igjen før sesongen er over kan jeg plukke litt mer og ta med til deg. :o)

  5. Corvus: Okay, men bare hvis det passer seg sånn da.. ikke noe stress. 😀

    el Vera: Vi kan gjerne snakke sammen – både om dette og mye annet. Nå må vi snart få gjort noe med denne balkong-daten vår! 😀

  6. ehemm, nå må jeg si noe igjen, Og det er at jeg har hørt at de fleste mennesker ikke har godt av gluten. Ikke hvete og ikke gluten. Uansett om man har fått påvist hveteallergi eller noe annet, altså.
    Jaja dere tror det er noe jeg finner på siden jeg har cøliaki, men det er det ikke. Hvete er ikke bra for noen, har jeg hørt. Smoothie i stedet for brødskiver er bra. Prøv noen uker og se hvor bra formen blir 🙂

    I morgen legger jeg ut smoothie oppskrift på min blogg. Tror jeg da..

  7. Irini: Dette kan jeg lite om, men det skulle ikke forundre meg om du har rett. Jeg har det i hvert fall helt fint når jeg lever på svært lite brødmat. Jeg spiser sjelden brød, kanskje en skive i uka… Men havregrøt pleier være min start på dagen, ettersom havre inneholder så mye bra. Nå vet jeg den finnes i glutenfri, så da kan jeg jo like gjerne kjøpe den. 🙂

    Skal sjekke ut smoothien! 🙂

    Tante Grønn: Spennende, du må fortelle meg hvordan det gikk da. 🙂

    Syltegeek: Hehe, ikke sant – her er det bare å leke seg fram til det passer ens diett. Hvis den skal veganiseres må du ha bort melk og egg, da? Eller er det noe mer..? Jeg kan lite om sånt, men regner med det finnes måter å erstatte dette på. 🙂 Lykke til!

  8. Jepp, da må mjølk og egg vekk, og det går helt fint an å bake med soyamjølk og helt uten egg – men grove ting har en tendens til å falle litt sammen da. Jeg er sikker på at det er et triks, og en dag skal jeg finne ut av det.

  9. Så deilig ut! Og har du lyst på skikkelige matmuffins med mye smak og lite karbo som passer for cøliatikere;
    125 g mandler
    125 g valnøtter
    80 g smør
    125 g revet ost
    4 egg
    1 ts bakepulver
    180 grader ca 15 min.
    Nyt!

  10. Syltegeek: Jeg kjøpte en gang en egg-erstatning.. noe pulver. Tror det kan brukes, det var vel noe for de som ikke tåler egg. Men akkurat hva det er laget av vet jeg ikke. Mener jeg fant på helsekosten.

  11. Litt om alt: Åh så bra, takk for oppskriften! Supert for meg som ikke skal ha så mye karboer. Ting laget på mandler og nøtter synes jeg er innmari godt. 🙂

  12. Laget muffinsene i går og de ble kjempegode! Jeg la til et ekstra egg og vispet til eggedosis, for å få de litt mer luftige, og da hevet de seg ganske bra for å være så grove.

Det er stengt for kommentarer.