Bartender, gi meg en pjolter, takk!

Da jeg var barn husker jeg bestefaren min drakk pjoltere i godt selskap. Nå for tiden kalles det visst bare «en drink», men søren heller… pjolter er et strålende godt ord som straks burde tas i bruk igjen!

En pjolter er, ifølge Wikipedia, en drikk med enten druebrennevin eller whisky, blandet med soda eller selters. Min bestefar drakk, så vidt jeg husker, au de vie med sitronbrus. Det synes jeg er greit, man må kunne tøye begrepene litt. Dessuten synes jeg sitronbrus smaker mye bedre enn selters.

PjolterHos Wikipedia lærer jeg mye nytt, for eksempel at en kongepjolter er cognac blandet med champagne. Det morsomste er historien bak navnet, jeg håper det er sant – men hvis ikke er det godt jugd:

Det var i mellomkrigstiden. P.J. Holter var bartender på Grand Hotell. Vodkaen hadde ennå ikke gjort sitt inntog i Norge. Brennevin var ensbetydende med brunt brennevin – whisky eller druebrennevin (eau de vie).

Særlig eau de vie var populær. Normalt drukket i ren form, slik vi i dag drikker den.

Men flere av P.J. Holters gjester syntes at det rene brennevinet var litt for sterkt. Til dem tilbød han sin nyskapning: druebrennevin, godt blandet ut med selters.

Noe navn ga han ikke sin innovasjon. Men snart ba gjestene rett og slett om «en P.J. Holter». Og senere altså pjolter, som for evig og alltid ble et begrep i norsk drink-historie.

Fine greier, nå håper jeg straks at pjolteren får sin renessanse. Ordet er så veldig mye stiligere enn det kjedelige «drink». Skål!

Edit: Her er en artikkel om P. J. Holter, druebrennevinet oppkalt etter opphavsmannen til pjolteren. Her kan du se pris og innhold.

15 tanker på “Bartender, gi meg en pjolter, takk!”

  1. Pjolter er et stilig ord! Visste ikke hvor ordet kom fra, så takk for det 🙂
    jA, Lothiane, vi innfører ordet her og nu! Har aldri smakt eau de vie, men det gjelder for alle drinker, sant?

  2. Irini: Flott du er med! Det står at det må være druebrennevin (det er vel cognac o.l.) eller whisky… men jeg er for at bare man tar ordet mer i bruk igjen, kan folk drikke akkurat hva de vil. 😀

  3. Så fint! Jeg er for, men jeg har dette cøliaki-problemet, vettu. Kan ikke drikke ting som er laget av malt 😦 Blir mye vin her.
    Men ble så glad da jeg kunne drike Metaxa 🙂 Aner ikke hva det er laget av, men jeg tåler det 😀
    Men pjolter er et kult ord!

  4. Da synes jeg i hvert fall det er sterke grunner for at du er fritatt fra «standard-pjolteren». Du har min fulle støtte til å drikke akkurat det som passer deg og kalle det pjolter likevel. 🙂

  5. Irini: *fnis* hærlig eller herlig, det går for det samme!

    Kamikaze: Hehe, jeg drakk ingen pjolter i går, jeg bare snakket om dem. Stor i kjeften, vettu. 😉 Jeg får besøke pappa’n min snart, han har ingredienser til å lage pjoltere.

  6. Min mormor og bestefar drikker en pjolter i ny og ne fremdeles. «Skal du ha en pjolter Petter`n?» he,he koselig 😀

  7. pjolter er ett fint ord, morsomt å høre hvor det kommer fra, det ble jo bare finere av det 🙂

    selv liker jeg også ordet longdrink godt, ser alltid for meg ekstra høye glass 😀

  8. Artig å høre hvor pjolter kommer fra! Tenk å få et ord for drinker oppkalt etter seg. Bestefaren min sa alltid: «nei, nå vil jeg ha meg en pjolter!» Blir nesten litt nostalgisk…
    Morsomt ord 🙂 Det slår definitivt ut det kjedelige ordet drink.

  9. Løven: Herlig! 🙂 Pjolter er et koselig navn, nå fikk jeg plutselig lyst på en bare fordi jeg leste navnet. Hehe, det kunne vært farlig, men så har jeg uansett ikke noe å lage pjolter av.. så da er det vel ikke så nøye. (Hvis ikke Gin Tonic kan regnes som en pjolter, da begynner vi å snakke…)

    Anne: Ja, jeg likte historien bak navnet – men det er muligens en myte. Hørte forresten at vinmonopolet (eller Arcus) har kommet med en ny cognac som heter P.J. Holter. 😀

    Tante Grønn: Pjolter vil for alltid minne meg om min bestefar også, så ja – det bringer absolutt nostalgien fram her og. 🙂

  10. Pjolter har forlengst fått sin renessanse. Vinmonopolet har solgt den i noen år nå – etter «oppskrift» fra gamle hr Pjolter. Løp og kjøp! 🙂

  11. Heisan Høyrebloggen, jeg fant den på nett nå og har lagt inn bildet av flasken. Ser stilig ut, kanskje jeg skulle kjøpe den.. selv om jeg strengt tatt ikke er særlig glad i druebrennevin. 😉

Det er stengt for kommentarer.