Lesestoff

Sønnen min har blitt en skikkelig bokorm, noe jeg selvsagt ikke har noe imot. Jeg kjenner meg jo veldig igjen, ettersom jeg stort sett satt med nesa i en bok selv i den alderen. Ikke bare da, forresten. For en tid tilbake leste han en bokserie av Torill Thorstad Hauger kalt «Den lange reisen«, om nordmenn som emigrerte til Amerika på 1800-tallet. Den handlet blant annet om nordmenn som deltok i den amerikanske borgerkrigen, et tema som fikk sønnen min til å google videre for å sjekke opp det som sto i bøkene. Da det viste seg å stemme med virkeligheten ble han virkelig interessert, og dermed fikk han snusen i at det finnes en bok skrevet av en mann som reiste rundt og samlet historier fra veteranene fra det femtende regiment av Wisconsin frivillige. Dette regimentet besto først og fremst av nordmenn, samt noen svensker og dansker. Et hel-skandinavisk regiment altså. Spennende, dette kjente jeg ikke til fra før av. Boken heter «Det Femtende Regiment Wisconsin Frivillige» og er skrevet av Ole Amundsen Buslett (1894), og måtte bestilles som fjernlån fra Nasjonalbiblioteket. (Takk til mitt lokale Deichman som var så velvillige til å skaffe denne!)

Nå er boken her, og jeg måtte kikke litt i den. Sønnen min er bortreist for tiden, så han vet ikke at jeg har den ennå. Lurer på hva han sier når han ser dette:

15 wiscounsin

Jeg håper vi kan finne fram til annen informasjon om denne delen av historien, men da helst noe litt mer lettlest for en 13-åring (og moren hans).

Jeg ser forresten at et eksemplar av boken selges (eller er solgt?) for $650. Synd de ikke har valgt å trykke den opp på nytt i mer moderne utgave.

4 tanker på “Lesestoff”

  1. Oioi oi!! Det blir jammen en fin trening å lese boka… Blir nok litt staving i begynnelsen av denne boka skrevet med gotisk skrift! 🙂 men når tenåringen er ferdig, så sitter det nok og er til god nytte senere i livet? 🙂

  2. Denne boka har jeg kjøpt på Amazon.com for noen hundrelapper som opptrykk av originalen.

    Finnes også en bok av Waldemar Ager:»Obert Heg og hans gutter» Den har jeg også kjøpt på samme sted som opptrykk av boka fra 1916.(ikke gotisk skrift)

    Ellers finnes en norsk bok skrevet av Skarstein: «Til våpen for det nye land» 2001 som omhandler mer generelt om den norske innsatsen i borgerkrigen.

    Hilsen meg som har lest engod del om dette spennende temaet.

  3. Imzadi: Det spørs vel om han kommer seg gjennom den, men vi får se når han kommer hjem fra ferie. 🙂

    Ådne: Oj, takk for tips! Så flott å høre det er andre som har skrevet om det samme temaet. Jeg skal fortelle det videre til sønnen min, og så får vi sjekke om vi kan få tak i mer om dette. Ellers har vi funnet flere bøker som handler om nordmenn som emigrerte og det nye livet deres i Amerika. Mye bilder og kopi av brev de sendte hjem. Spennende. 🙂

  4. Åh, den bokserien leste jeg gjennom på kanskje to dager eller noe sånt i tredjeklasse. Jeg gjemte meg på do eller i en busk så ingen skulle se hvor asosial jeg var, og leste og leste og leste, kom hjem, lot som jeg ikke hadde lekser og leste videre.

    Serien har jeg nok ikke lest siden, men den er fremdeles på lista over mine største leseopplevelser.

Det er stengt for kommentarer.