Bryllupsgave

Nå trenger jeg hjelp, altså. Jeg har ei veldig god venninne i Italia, som skal gifte seg ganske snart. Jeg har kjent henne siden vi ble brevvenner som 16-åringer, altså i over 20 år! Jeg har møtt henne to ganger, ellers har kontakten vært via brev – og etterhvert epost/Facebook. Hun er en innmari fin jente og jeg er så glad på hennes vegne nå som hun endelig skal slå seg til med kjæresten.

Jeg er invitert i bryllupet, men har ikke mulighet til å reise. Men gave må de jo få, og jeg har vridd hjernen min for å finne noe passende. Det må jo være til dem begge, og så synes jeg det hadde vært hyggelig å gitt noe norsk – men samtidig noe som er ålreit å få/bruke. Da jeg giftet meg (for hauger av år siden) fikk jeg en pen duk med tøyservietter fra henne. Fin gave, lett å sende i posten og samtidig noe som kunne brukes, samt at det var laget i området hun bor i.

Så – jeg ønsker å finne noe like passende. Ikke for tungt, ikke altfor dyrt – men likevel noe fint. Det står helt stille, så nå spør jeg dere kloke lesere om hjelp. Har du et forslag til noe fint jeg kan gi i gave?

15 thoughts on “Bryllupsgave”

  1. Billedvev? Det er flere, gode her på Jæren (du har jo noen røtter her), men jeg fant dem ikke ved et raskt søk – derimot ei i Oslo som har stilt ut her:

    http://www.kristinsaeterdal.com

    CV for billedkunstner Kristin Sæterdal
    Født 19.03.63

    Separatutstillinger:
    Hå gamle prestegård, Jæren. ”Veggsmykker” billedvev sept. 2006

    Hun er sikkert knalldyr, men hun kan antagelig tipse deg om navn til andre. Det er et ganske aktivt miljø av svært drevne amatører her i området, og de hadde utstilling tidligere i år, men jeg finner ikke spor verken i google eller lokalavisene. Det er ei eldre dame som heter Vinningland, men søk gir meg bare en ung kunstnerdame med det etternavnet…

    Vel, vel – her fyller jeg halve kommentarfeltet ditt, og så syns du kanskje billedvev er pyton! (Faktisk er det ikke mitt yndlingskunstuttrykk, heller…)

  2. Heisann !
    Hvorfor ikke kjøpe en fin ostehøvel. Den finnes i mange varianter og prisklasser og er jo en gave begge kan bruke. Så er det en sak som er spesiell for Norge også da, men i Italia har de jo så mange gode oster og den kan godt brukes på permesan f.eks.
    Ha en fortsatt fin sommer…….klem fra meg

  3. Titta: Takk for forslag, billedvev har jeg aldri tenkt på en gang. Er liksom ikke noe jeg har vært så opptatt av, men det er jo i hvert fall norsk og noe som kan pynte opp. Jeg skal tenke på det!

    Elin: Hehe, veldig bra tenkt – men jeg har kjent henne så lenge at ostehøvel-ideen allerede er brukt opp. Hun har også fått bok om Norge og bildekalender etc etc. Hmm, dette er ikke lett altså.

    Ønsker deg og en fortsatt fin sommer!

  4. Vittig, jeg tenkte på duk før jeg leste at det var det du hadde fått av henne. Det lages fine linduker i norge, som er tidløse og kan passe lett inn. Har ikke noen navn akkurat nå, men det er kanskje ikke aktuelt uansett?

    Tenke, tenke.
    Har du vært på butikken pure norsk i Theresesgate? Kjempefin liten sak, med masse fine norskdesignede ting. Netbutikk også.
    http://purnorsk.no/

    Ullpledd, grisekul (og grisedyr) elg-klov-dørmatte, lysestaker, samt en masse greier til kjøkken/mat/drikke.

  5. Hm, og hvis du vil gå for duk selv om du fikk av henne så tenker jeg på sånn søm hvor man syr rundt hull man klipper i stoffet (eller syr først og så klipper, hva vet jeg – dette er langt over hva jeg klarer). Jeg har arvet noen slike og tenker på dem som veldig norskt håndarbeid.

    Ellers hva med noe rosemalt? Det er det ultimate norske for meg!

  6. Norway Designs har forresten endel fint kunsthåndverk i kjelleren, ikke på nær alt er norsk, men endel. De har også rørospledd og designgjenstander.

    Det trenger jo ikke være norsk heller, skandinavisk kan i mine øyne være like greit. Dersom man åpner for det så er jo mulighetene mange.

    (Delirium, du tenker trolig på Hardangersøm, absolutt vakkert 🙂 )

  7. Å, Hardangersøm!

    Et jærsk arbeidsjern av ei dame hadde en fast vits:

    «Æg kan klara a l t … udanom hardangarsaum – og å leggja egg!»

    Og så lo hun så det ljomet!

  8. Hva med ullprodukter? Det finnes mye lekkert som lages av f.eks. villsau i Norge. En skikkelig villsaufell til å ha i godstolen er ikke å forakte heller 🙂 De er ikke så veldig rimelige, men en pen duk kommer jo fort opp i noen kroner også.

    Hvis de er turfolk finnes det jo også nydelige produkter i skinn eller ull til turer. Alt fra reinskinn eller tovede sitteplater til skinnposer for kaffekjel’n, kaffen og sukkerbitene.

    Håper du finner noe riktig trivelig. Halve gleden er å finne noe man virkelig synes det er gøy å gi bort 🙂

  9. Hei og tusen takk for alle gode råd! En del er nok for mye for min lommebok, men nå har jeg siktet meg inn på følgende alternativer:

    1) Ullpledd
    2) Håndklesett til to

    Det hjalp bra på tankegangen med kommentarene deres, akkurat som jeg håpet det skulle. Forhåpentligvis kan denne tråden hjelpe andre som leter etter gavetips også, så om du har flere tips er det bare å føye det til.

  10. Hva med noen flotte vinglass charms fra venninnegaver.no? Der selger de flere design, blant annet noen litt mer elegante/klassiske i sølv. Alt håndlaget
    Jeg har noen sånne selv, men en litt mer jentete design. Veldig fin gave i hvertfall, og hvis dere synes det er for lite å gi kan det lett kombineres med f.eks en passende duk eller (for å hodle vin-temaet) Rosendahls geniale vinåpnersett.

  11. Takk for forslag alle sammen! Fint å få flere, selv om jeg selv er ferdig med gaven. Det ble et ullteppe i offwhite med grått mønster, veldig stilig. Ludvig fra Flåklypa på merket… hvis det sier noen noe. 🙂

    Men – kom med flere forslag om dere har, det kan jo være andre som kommer innom og har nytte av det. 😀

Det er stengt for kommentarer.