La humla suse

Denne posten er spesielt til Randi, Løven, Geir og andre som har skrevet under på Oppropet. (Det er ennå ikke for sent – har du ikke signert så gjør det nå. Kanskje vi klarer å nå 1000 underskrifter på de dagene som er igjen?)

Å påstå at jeg er glad i insekter ville være en stor overdrivelse. Likevel gjør jeg noen unntak, for eksempel for denne kjekke fyren (jeg vet jo ikke om det er en fyr, men jeg har bestemt meg for det) som stadig* kommer på besøk til oss. Dette bildet er fra en gang han forvillet seg inn og ikke fant veien ut igjen. Det er jo en følelse jeg kan kjenne meg igjen i, så etter at jeg fikk tatt noen bilder av de vakre vingene hans, fikk han litt veihjelp. Nå har han sluttet å komme inn, men oppholder seg heller på balkongen der han pusler litt i hagen min. Er’n ikke fin, kanskje?!

Bumblebee_Visit

Interessante opplysninger hentet fra Wikipedia: Humlenes vinger er små i forhold til kroppen, og det er nesten et mysterium at humler i det hele tatt kan fly. Men som hos de fleste andre insekter er det ikke vingenes areal som er avgjørende. Vingene beveger seg slik (i åttetall) at de virker som små propeller som gir en kraftig oppdrift og framdrift. Vingekonstruksjonen er slik at humler, i tillegg til å bære sin egen vekt, også kan bære med seg en tilsvarende tyngde i form av nektar- og pollen som den flyr tilbake til bolet. Vingene slår ca. 200 vingeslag i sekundet når humla flyr.

Ganske sprøtt, hva? To hundre vingeslag i sekunder! Ikke bare er vingene nydelige og alveaktige, men de er rå på fart også.

Jeg er ikke sikker, men lurer litt på om min humlevenn kan være etterkommer av humlen Albert, som jeg traff på en teltur i Nordmarka for en del år siden. Han ble særdeles fornøyd da vi delte maten vår med ham, nærmere bestemt honning. Han spiste seg så mett at han nesten ikke klarte fly etterpå. Før vi forlot overnattingsstedet vårt smurte vi litt honning på en trestamme i nærheten, så Albert hadde noe å kose seg med når han ble sulten igjen.

*Innerst inne forstår jeg at det neppe er samme humle som kommer på besøk til oss, men jeg liker å tro det.

14 tanker på “La humla suse”

  1. Så er altså den ”kjekke fyren” avslørt! Først tenkte jeg; hvordan i all verden kan Lothiane ha like en slik skapning. Etter å ha lest om vennskapet i Nordmarka, forstår jeg at Albert har sendt sin fetter til deg. Han har nok hvisket Albertino i øret at du er en vennlig dame!

    200 vingeslag i minuttet? Hvordan hadde DU og JEG sett ut etter en slik aktivitet?

    Er spent på hvordan det gikk på Vestbanen/Aker brygge i går. Regner med at vi får en liten rapport.

    Ha fortsatt en fin lørdag og en godklem fra meg.
    (Har hatt litt kluss med kommentaren, så den kommer kanskje flere ganger.)

  2. Randi: 200 vingeslag i sekundet, sto det. Det er jo helt ekstremt, nesten umulig å tenke seg…

    Takk for godhilsen og for de fine ordene under «Leserne mine»! *klem*

    Dr. Borg: Yngve er flott forslag! Humlen Yngve… jepp, der har vi nok navnet. 🙂 Morten er jo opptatt, jf. vår samtale i går. 🙂 Børre er fra nå av en maur for meg. 😉

  3. Javisst, 200 i sekundet. Hodet oppfattet sekund, det var fingrene mine som ville ha det til å være minutt. Sikkert fordi fingrene følte seg utslitt bare ved tanken på 200 «vingeslag» i sekundet 😉

  4. Randi: Hehe, ja det blir jo for voldsomt å forsøke tenke seg en sånn fart! Enda virker jo humler ganske rolige og koselige, synes jeg. Ikke mye stress der i gården. 🙂

  5. Fingrene blir jo utslitt av 200 i minuttet også! Gå’kke det!

    Husker jeg tok testen med «typewriting» du la ut og jeg ble SÅ skuffet. Husker ikke akkurat hvor mange jeg fikk. Der gikk det vel i ord pr minutt. Og så jeg som fikk S i maskinskriving i «steinalderen». Ikke engang elektrisk maskin dengang!!! Nå har jeg ikke styringen på finmotorikken ;-(

  6. Randi: Det er godt vi ikke har vinger! Men jeg tror hjernecellene mine vibrerer omtrent like raskt noen ganger. 😕 Ikke at resultatet blir noe særlig, men det kjennes sånn ut på hvor sliten jeg kan føle meg i huet. 🙂

    Åh, ikke vær lei deg da. Du får jo skrevet det du skal uansett, det er alltid så koselig å lese kommentarene dine! 🙂 *klem*

  7. Sååååå søt!!! Jeg synes faktisk humler er kjempekoselige «dyr». De vil ingen noe vondt og er tykke, lodne og godslige 😀 Kjempe bra bilde forresten, takk for at du delte kjekken med oss!!

  8. Hei Løven min! Så godt du rakk innom før du forsvinner på internettfri ferie. Godt å høre du likte kjekken! 😉 *stoooor klem* god tur!

  9. ÅÅ, Løven min 😀 Det var koselig 😀 Takk for det, nå er det mandag som blir avreise, og glad jeg rakk premien før jeg reiser 😀

  10. 😀 Så bra da, jeg er glad du rakk innom så vi fikk oss en liten «prat». Hehe. 🙂 Du må jo bare tekste eller ringe meg i sommer, om du skulle føle for litt kontakt. 😀

  11. Takk for tilbudet, kan være jeg trenger litt kontakt med verden her hjemme ja! 😀

Det er stengt for kommentarer.