Nøtteliten…

Hos FruJones leser jeg at VG har en artikkel om p-piller for menn. Et norsk firma satser nemlig på å komme med de første p-pillene for menn innen fem år, muligens som de første i verden. Jeg vil tro det er en del kvinner som synes det er på tide. Veien fram til en egnet pille er dessverre ikke så enkel, så langt har det vært bivirkninger – for eksempel økt aggressivitet og krympende testikler. Det frister visst ikke, så firmaet satser på å fremstille bivirkningsfrie piller så menn skal ville bruke dem.

Bivirkningsfrie p-piller for kvinner er ennå ikke kommet, selv om pillene vi har i dag er mye snillere for kroppen enn de som ble fremstilt på 50-tallet. Ifølge en bok jeg har lest (Den bitre pillen av Ellen Grant), var det en rekke alvorlige bivirkninger – samt flere dødsfall – med disse første pillene. Det ble forsøkt fremstilt piller for menn og, men forsøkene ble stoppet da en mann døde. Jeg kjenner ikke omstendighetene rundt det, men uansett virker det som aksepten er større for at kvinner skal utsette seg for bivirkninger enn at menn skal det.

For – i en annen artikkel hos VG blir kvinner fremstilt som «kravstore» fordi de ønsker seg p-piller som gir færre bivirkninger. Nei, tenk det da! At menn ikke ønsker bivirkninger blir ikke regnet som «kravstort», men at kvinner ikke ønsker hormontull i kroppen er altså ikke like akseptert. Dessuten er det visst mest myter at kvinner får plager av p-piller, hevdes det. Nuvel.

13 tanker på “Nøtteliten…”

  1. Bare enda et eksempel på at medisinsk forskning primært er fokusert på menn (fortrinnsvis hvite, middelaldrende).

    Jeg misliker sterkt å ta hormonell prevansjon, men jeg ser ikke at det finnes noe brukbart alternativ for meg for øyeblikket. Jeg kan virkelig ikke se at det skal være så fordømt vanskelig å lage p-piller for kvinner heller med reduserte eller ingen bivirkninger.

    Flere eksempler på mannsorientert medisin her: http://wasp-in-a-jar.blogspot.com/2008/12/at-menn-og-kvinner-er-forskjellige-er.html

  2. Hihi mitt poeng exactly, men jeg har BARE mottatt UTROLIG nedsettende kommentarer på den bloggposten, så jeg vurderer å bare slette den. Ikke hyggelig å blogge for meg selv, og bare få kommentarer som ødelegger hele den gode bloggopplevelsen.. 😦

  3. Anett: hehe, ja nettopp! 🙂

    Isobel: Mmhmm, I hear you! 🙂 Er helt enig – og dessuten anbefaler jeg folk å klikke på linken din å lese!

    Snuppelur: Takk for kommentar! 🙂

    Trips: Haha, jah – avholdenhet og dydighet er nok det beste. 😉

    FruJones: Det er for dumt med disse nedsettende kommentarene du får, altså! Hva er det med folk (dvs enkelte menn)? Håper ikke du gir deg, det er det sånne tullinger håper å få til. Jeg synes det var kjempebra du skrev om dette, ellers hadde jeg neppe lest artiklene.

  4. Er rett og slett målløs etter å ha lest kommentarene hos FruJones….. hva kan man si, ikke bry deg. Vent til du har fått kommentarer fra noen det er verdt å bruke prevensjonsmidler på 😉

  5. Godt sagt, Løven! Når man først finner noen det er verdt å bruke prevensjonsmidler på, så blir man nok enige om det. 🙂 Ikke for det, jeg synes det er ganske greit å ha kontrollen selv. 😉

  6. Men hvis dere krever P-piller uten bivirkninger, så kanskje man skal gjøre noe med det, og ikke bare sitte å klage på at andre ikke gjør det?

    Kvinner sin aksept rundt p-pillen er latterlig, og man skulle ha jobbet for å få til noe annerledes, men igjen, hva er det som ikke har bivirkninger i dette samfunnet idag?

    Og er det ikke positivt at gutter får det, så slipper jenter å stresse med det? Det eneste dere ser er at det blir laget noe for gutter som bedrer samfunnet på mange måter, som f.eks. at det blir mer sikker sex blant ungdom uten å miste 50% av tilfredstillelsen. Bare for å legge til et siste, så er det vel en del jenter som bruker disse pillene grunnet mensen-smerter om jeg ikke tar helt feil.

    Dette er en bra ting for samfunnet generelt, men dere klarer å vri å vende på det så det virker som om det er kjønnsforskjell og fokus på mannen som om han er den sterkere delen av menneskeheten. Slåss for deres rett, uten å bli radikale feminister som lar hår vokse og brenner BH’n deres.

    Egoisme kommer man ikke veldig langt med.

    Beklager hvis det ble et kritisk innlegg, men jeg synes det er veldig selvisk av dere og holde på på denne måten, uansett om dere føler dere urettferdig behandlet eller ikke.

  7. Kjære vene.

    Først og fremst: velkommen hit Tigergutt og takk for kommentaren. 🙂

    Det er vel ingen her som ikke har sagt det er positivt at det (endelig) kommer p-piller for menn. Greia vi har reagert på er at det menn «ikke blir fristet» til å ta piller hvis det er bivirkninger – mens kvinner blir fremstilt som «kravstore» fordi de ønsker færre bivirkninger.

    Det er et ganske langt stykke unna bh-brenning, for å si det sånn. Det tyder vel heller på at du har enkelte fordommer mot feminister, men det får være din sak. 🙂

    Egoismen i dette klarer jeg ikke helt se, altså.

  8. Heisann..

    Lurer litt på hvordan dere kan sammenligne noen ekstra kilo med skrumpballer og økt aggressivitet?

    Altså jeg skjønner delen med at bi-virkningene for jenter er kjipe og at de burde forskes mer på, men bivirkningene for menn er faktisk mer alvorlige.. Kan jeg klandres for at jeg ikke vil bli mer aggressiv? Tror ikke vi trenger mer aggressivitet i verden :O
    Eller er redd for hva som har skjedd med ballene mine etter jeg har sluttet med p-piller?

    Jeg vil og påpeke at det faktisk ikke har vært spesielt stor forskning på menns p-piller.. Det er nettopp på kvinners piller det er lagt store summer og ressurser i forskning.. Og når ett lite firma forsker på mannlige p-piller klager dere?

    Jo, jeg syns dere er urettferdige og egoistiske.

  9. Nå er det ikke kun ekstra kilo som kan følge p-pillebruk. Som nevnt før, kvinner har dødd av å gå på pillene. Aggressivitet gjelder også kvinner, det er mange kvinner som har fått økt irritasjon og endring av personlighet. Så… jeg tror ikke menns plager er noe «verre» eller bedre.

    Det er vel ingen av oss som ønsker bivirkninger? Jeg ønsker det kommer prevensjon som gjør det den skal uten å rote til i «systemet», uansett om det er for menn eller kvinner.

    Det jeg reagerer på er at når kvinner ikke ønsker bivirkninger, blir vi fremstilt som kravstore. Når menn ikke ønsker det, er det plutselig helt forståelig.

    Og nei, jeg er stadig ikke enig i at vi er urettferdige og egoistiske – og jeg skulle ønske dere som kommenterer kunne lese bedre før dere kommer med den type påstander.

Det er stengt for kommentarer.