Dracula

bram stokers draculaFor litt siden gjorde jeg meg ferdig med Bram Stokers Dracula, en bok skrevet i 1897. På forhånd var jeg skeptisk til å lese en såpass gammel bok, da min erfaring med eldre litteratur ikke alltid har vært så positiv. Jeg bestemte meg for å gi den en sjanse likevel, det er jo interessant å se hva vampyrjegeren Buffy og lignende serier bygger på. Jeg angrer ikke, Dracula er en drivende god bok, etter min mening!

Språket er godt modernisert og bød ikke på noen vanskeligheter. Den er bygget opp som en samling dagbokinnlegg, brev og avisutklipp, noe som var vanlig i romaner på 1800-tallet. Historien var særdeles spennende, så det var til tider vanskelig å legge boka ifra meg.  (Som jeg ofte opplever etter å ha lest ferdig en god bok, havnet jeg i et slags hull etterpå der jeg ikke klarer begynne på noe nytt, men det går seg nok til.)

Det var ganske sjarmerende å se hvordan bokas hovedpersoner er beskrevet. Kvinnene er selvsagt nydelige, små vesener som er kjærlige, oppofrende og godheten selv. Mennene er tapre, beskyttende og galante – og lover hverandre stadig evig vennskap. Likevel er nok spesielt Mina Harker en ganske moderne kvinne på mange måter, idet hun benytter seg av såpass nymotens oppfinnelser som skrivemaskin! Hun er også så intelligent og snartenkt at hun blir sammenlignet med en mann på det området. Snakk om kompliment, dere.

dracula-film1Historien er som følger: Jonathan Harker er en ung advokat som blir bedt om å reise til grev Dracula i Transylvania, for å bistå ham i kjøp av en eiendom i London. Greven er høflig og imøtekommende, men lukter skrekkelig vondt og har et merkelig utseende. Ikke spiser eller drikker han, og han er kun våken om natten. Harker hjelper ham med papirer som skal til for å fullføre kjøpet, deretter blir han bedt om å bli på borgen en tid slik at han kan hjelpe Dracula i å forbedre sitt engelsk og øke kunnskapene om livet i England. Harker forstår etterhvert at han er fange på borgen og at greven slett ikke har tenkt å la ham reise hjem igjen.

Greven selv legger ut på reisen mot England.

vampireI England venter Mina på sin forlovede, mens hun bor hos sin rike venninne Lucy som er omgitt av beilere. Lucy går i søvne og Mina forsøker hindre henne i å skade seg. Etter disse turene har hun to sår på halsen, og hun blir langsomt sykere og sykere. Flere leger kommer til, den ene er Van Helsing som nok tidlig forstår at Lucy blir tappet for blod av en vampyr. Dette sier han først ingenting om, men han gjør hva han kan for å forhindre vampyren i å gjøre større skade. Flere blodoverføringer, samt utstrakt bruk av hvitløk forhindrer dessverre ikke at Lucy til slutt dør. Etter dødsfallet oppdager Van Helsing og mennene at Lucy er en udød, og under dramatiske omstendigheter får de stoppet hennes nattlige overfall på Londons barn. En påle gjennom hjertet og et avsagd hode gjør susen.

draculaJonathan har i mellomtiden klart å rømme fra Draculas borg og han gifter seg med Mina. Hun blir fryktelig trist når hun hører Lucy er død, men Van Helsing og de andre forstår at det er Dracula som står bak og bestemmer seg for at han skal stoppes. Draculas hevn er selvsagt å overfalle Mina, suge blod av henne samt tvinge henne til å drikke hans blod. Dermed er forvandlingen i gang og den eneste måten å redde henne på er at Dracula dør.

En lang, dramatisk reise følger. Jeg skal ikke gå inn på den her, men det er i hvert fall spennende greier!

Det er laget flere filmatiseringer om Dracula, og på biblioteket fikk jeg låne Bram Stoker’s Dracula fra 1992. Jeg gledet meg til å se den, men guri så skuffa jeg ble. Hvordan i alle dager klarte de få de edle, gudfryktige og gode menneskene til å bli noen sexhungrige tøser? Dette er ikke Bram Stokers fortelling, den ligner jo knapt. I filmen har de funnet på en bakgrunnshistorie der grev Draculas store kjærlighet begår selvmord fordi hun tror han er drept i krigen. Han forbanner Gud og kirken og blir som straff forvandlet til en slags djevellignende skapning som suger blod av ofrene sine. Mens Jonathan Harker er fange i borgen hans, oppsøker Dracula Mina i London og de forelsker seg. Det viser seg at Mina er en reinkarnasjon av hans elskede fra flere århundrer tilbake, og selv da hun etterhvert gifter seg med Jonathan er det greven hun vil ha. Da han oppsøker henne ber hun om å få bli en vampyr som ham, så de kan leve sammen for evig og alltid.

Blæh, sier jeg bare. De har gjort en historie med svært forsiktige, seksuelle hentydninger til en snuskete og kjedelig film. Fy skamme seg!

Men altså – boka anbefaler jeg til alle fans av vampyrhistorier.

Bram Stoker (1847 – 1912) var irsk. Selv om boka ble ganske godt mottatt da den kom ut, fikk han aldri oppleve den kultstatusen den fikk senere. Stoker arbeidet en periode ved The Lyceum Theatre, ledet av den tyranniske skuespilleren Henry Irving, og skal visstnok være Stokers inspirasjon til skikkelsen Grev Dracula.

6 tanker om “Dracula”

  1. Kult ikke sant.
    Jeg eier en gammel versjon av den og elsker den gamle dansknorske versjonen. Den blir på en måte mer gotisk for meg da.

    Du må lese La den rette komme inn av John Ajvude Lindquist. Det er en mordene vampyrroman. Heftig, heftig.

  2. Åh ja, den har jeg lest! Elsker den boka og også Håndtering av udøde. Fantastisk forfatter!

    Så kult med en gammel utgave av Dracula, den er virkelig verdt å ha i bokhylla. :)

  3. Jeg er veldig glad i boka. :-) Og jeg ble også skuffet da jeg så filmen (på kino), men hver gang jeg sier til noen at jeg ikke likte filmen møter jeg liten forståelse, for de synes den er SÅ bra. Godt å vite at jeg ikke er alene!

    Leste du den på engelsk?

  4. Elin: Så godt å høre det er flere enn meg som er skuffa over filmen! Jeg hadde hørt at den skulle være så bra, men er helt uenig. Rett og slett kjedelig og slett ikke hva jeg ønsket/forventet.

    Jeg leste boka på norsk. :)

  5. Min erfaring er at boka ALLTID er bedre enn filmen. Eneste unntaket jeg vet om er Purpurfargen med Whoopie Goldberg.. Tror jeg har sett filmen ti ganger, og like rørende er den hver gang!
    Har ikke lest Dracula, men sett filmen. Har noe å glede meg til forstår jeg, for jeg synes filmen var bra.
    Ha en flott helg
    Klem

  6. Litt om alt: Bøkene er nesten alltid bedre enn filmene… nesten. :) The Notebook synes jeg faktisk var bedre som film. Purpurfargen har jeg bare sett filmen til og den er fantastisk bra! :)

Det er stengt for kommentarer.