Betalingsvilje kontra piratvirksomhet

Jeg fant en velskrevet og artig post hos Fantomrusk jeg har lyst å tipse dere om. Det er først en kjapp gjennomgang om utviklinga innen telefoni, som jeg mimret meg gjennom. (Jeg hadde også en gang grå telefon med nummerskive. Nostalgi!) Siden kommer hun inn på den aktuelle saken med The Pirate Bay og plate- og filmselskapenes kamp mot ulovlig nedlastning.

Min hypotese er at plate- og filmbransjen i 2009 kunne tjent mer penger enn noensinne, hvis de hadde klart å gjøre noe så grunnleggende som å innse at kunden alltid har rett. Men de gamle forretningsmodellene gjelder ikke lenger. Du kan ikke forvente at noen skal betale en hundrelapp for et album lenger, men samtidig er markedet verdensomspennende. Potensialet er enormt – og i stedet for å finne ut av hvordan de skal tjene penger på dette potensialet, går de til retten og klager på at kundene ikke oppfører seg slik de gjorde før. Buhu.

Dette er det flere som har skrevet om i det siste, de setter fingeren på noe viktig. Teleselskapene har vært tidlig ute med nye tjenester vi ikke visste at vi trengte, men hvorfor gjør ikke plate- og filmbransjen det samme? Det er jo virkelig et enormt marked der hvis de bare slutter å være bakstreberske og legger til rette for nye måter å kapre kunder på.

Jeg ønsker meg et sted jeg kan laste ned musikk og filmer – og tv-serier til en rimelig penge. Det bør være i formater som gjør at jeg også kan legge dem inn på iPoden min og se det mens jeg er på farten (eller hviler på sofaen). Jeg vil se aktuelle, nye filmer og serier når de kommer ut – ikke vente i måneder og år før TV-selskapene bestemmer seg for å vise dem. Og i hvert fall ikke behøve vente en hel uke før jeg får se neste episode – på et tidspunkt de har bestemt. Hvorfor er dette så innmari vanskelig? Det er helt urimelig i mine øyne. Folk betaler hvis tjenesten er god og det ikke er masse begrensninger. Jeg husker med gru den gangen jeg betalte for å laste ned noen sanger fra en eller annen platebutikk. Ikke fikk jeg lov å brenne sangene på en cd, ikke virka de etter formattering av pc’en. Hva pokker betalte jeg for da?

Så ja, jeg laster ned det jeg ønsker meg. Jeg betaler tv-lisens, men synes ikke den boksen gir meg noe godt tilbud. Det er stort sett søppel på tv, jeg er ikke interessert i såpeserier, reality-tv eller sportssendinger. Det jeg vil se plukker jeg fra piratbukta og tilsvarende steder, fordi det er der jeg finner det jeg vil ha. Yndlingsartistene blir innkjøpt på cd, de beste filmene kjøper jeg på dvd – men det hadde faktisk tilfalt bransjen flere kroner om de ga meg et tilsvarende betalingstilbud som ga meg det jeg ville ha. Det er et løfte.

Rent prinsipielt vil jeg faktisk ikke forsvare ulovlig nedlasting – jeg finner det vanskelig å forsvare ulovligheter,  generelt. Men hvis jeg går fra bilen min med døra åpen, nøklene i tenningen og med en haug cash liggende på dashbordet, er det faktisk ganske begrenset hvor forbauset jeg kan bli hvis noen stikker av med den – selv om det teknisk sett fremdeles ikke er lovlig å stjele den. Det er en grunn til at innboforsikringen din blir billigere hvis du installerer brann- og tyveriforebyggende tiltak – du må selv gjøre det du kan. Det må vi alle.

Godt sagt av Fantomrusk. Jeg håper snart alle signalene fra oss kunder blir plukket opp og brukt til noe nyttigere enn å gå til rettsak mot piratene. De får neppe noe økonomisk ut av det, men gjør seg bare til uvenn med dem de ønsker å tjene penger på.

Advertisements

9 tanker på “Betalingsvilje kontra piratvirksomhet”

  1. Man forventer jo at de kan sånt, men tydeligvis er de mer opptatt av å klage på at kundene ikke vil oppføre seg som de alltid har gjort.

  2. De har jo alltid klaget på at kundene ikke oppfører seg som ønsket. Husker du ikke raljeringen om kassetter og kopiering fra 70-tallet?
    Sannheten er vel at plate- og filmbransjen ledes av gamle, forstokkede menn som ikke forstå ny teknologi og ikke synes andre skal heller. Så istedet for å tilpasse seg forandringer i teknologi og verden generelt prøver de å bruke hva de har av penger og innflytelse til å tvinge gjennom lover som de tror kan tvinge resten av verdens befolkning til å tilpasse seg den verdenen disse gamle fossilene lever i.
    Det kommer aldri til å skje, men når gamlisene dauer er det jo håp om at bedre informerte personer tar over jobbene deres…

  3. Jeg var nok for ung på 70-tallet til å huske bråket om kassettene, men jeg har lest noe om det. Utrolig…

    Etter å ha lest intervjuer med folk fra platebransjen virker det ikke som det er noe særlig håp om nye tanker, men du har jo rett… de dør jo ut etter hvert, da får vi tro de som kommer etter har litt mer bakkekontakt.

    Jeg kjenner jeg blir litt vrang og mister lysten til å kjøpe noe som helst av den bransjen der. Barnslig, jeg vet. Skulle ønske jeg kunne kjøpe direkte fra artistene i stedet, så jeg slapp være med på å gi penger til sleipe selskaper.

  4. Jeg har ikke dyp kjennskap til dette, så bær over med meg litt. Okej, produksjonsmidlene er billige og hvem som helst kan i grunn lage musikk nå. Men det ligger såååå mye mer bak produksjoner enn man skulle tro, det har jeg lært etter å ha sett det i praksis litt de siste årene. Plateselskaper skal selvsagt tjene penger, ellers hadde de ikke giddet å drive med dette, men de har pga. sine folk og utstyr etc. mulighet til å gå inn med risiko slik at artistene ikke nødvendigvis går bankerott hvis det ikke går så bra.

    På en måte så er jeg uenig med dommen med argumentet at TEKNIKKEN fildeling ikke bør være ulovlig. På den annen side, jeg er sterkt enig med deg, Lothiane, at jeg vil ha tilgang til dette materialet, men jeg vil kjøpe det lovlig og redelig. Artistene og produsentene skal få betalt, og åndsverksloven må vi passe på, den er viktig!

    Her er et par gode artikler som jeg syns bør bli lest:

    http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2009041712490035190661

    Jeg må få fremheve noe virkelig scary fra artikkelen over: «Rødt serverer noen enda vagere formuleringer om ”kompensasjon over skatteseddelen”, samt at musikere uansett vil tjene penger på konserter og T-skjortesalg (!).»

    http://www.pandia.com/sew/1657-what-the-pirate-bay-verdict-means-for-search.html

  5. Du ble stoppa av filteretet pga lenkene du la med, men jeg reddet deg ut av det, Trips. 🙂

    Jo, det er gode og viktige poenger du kommer med, og jeg kjenner jo ikke detaljert til hva som ligger bak plateproduksjonen. Det er kostbart og de tar økonomiske sjanser (det er vel derfor det stort sett de satser på bankers artister, noe som gjør at mange dyktige ikke får sjansen i det hele tatt). Filmproduksjon er i også innmari kostbart, så ja… jeg forstår de vil ha betalt for produktet når det vises rundt omkring.

    Jeg er ikke enig med Rødt i at artister pent får nøye seg med å leve av konserter og t-skjortesalg. Men leste forleden en som foreslo en avgift via bredbåndsselskapene, som jeg synes er interessant. Desto større bredbåndslinje, jo større avgift. Ikke alle laster ned, men det blir litt som å ha en TV. Du ser ikke nødvendigvis på den, men du har muligheten. (Derfor må alle med tv-apparat betale lisens.) Har du pc og bredbåndslinje har du muligheten til å laste ned… altså en slags lisens her og. (Pengene må fordeles til selskapene på en eller annen måte, jeg aner ikke hvordan.)

    Det er helt sikkert mange muligheter for hvordan løse dette. En ting er i hvert fall sikkert, dette her lar seg ikke stoppe.

    Jeg er ikke enig med Ballade at det handler om at folk vil ha produktene uten å betale for det. Jeg tror «folk» vil ha produktene på lettest mulig måte. Punktum. Om det blir en betalingsmulighet der man får tak i produktene på en enkel måte, så gjetter jeg at svært mange vil benytte seg av dette.

    Men det finner de ikke ut av hvis de ikke prøver.

  6. Du kan jo bruke de pengene du ellers ville ha gitt den tradisjonelle platebransjen på mindre, sympatiske plateselskaper og å bestille direkte fra artister som ikke er knytta opp mot noe plateselskap?

  7. Syltegeek: Det gjør jeg i og for seg, i hvert fall tror jeg det. Min favorittartist tilhører ikke lenger noe plateselskap, så vidt jeg vet har han sitt eget. Sist han kom med cd bestilte jeg den rett fra ham.

    Ellers kjøper jeg lite musikk, jeg orker ikke høre på masse ukjent – da blir det krøll i huet. Så jeg sitter stort sett her og mimrer over gamle helter. 🙂

Det er stengt for kommentarer.