Problemet løst

Jeg har vært en flittig bruker av biblioteket siden ganske ung alder. Venninna mi og jeg pleide gå til biblioteket på Bjerke og låne med oss hver vår stabel med bøker. Lykke! Jeg har ikke sjans til å huske alle bøkene jeg leste (selv om jeg har notert hver eneste bok jeg har lest siden april 1984 i en liten notisbok), men enkelte bøker står ganske klart for meg den dag i dag. Deriblant science fiction-serien SPACE, samlet av Richard Davis.

spaceSerien inneholdt en rekke noveller, mange av dem var rimelig dystre historier. Så vidt jeg husker var det der jeg leste novellen jeg ikke kan huske navnet på, men plottet er en framtidsbeskrivelse der jorda er overbefolket og problemet løses ved at all trafikk går gjennom tunneler som lukkes på tilfeldige tidspunkt. Alle som er stengt inne blir gasset ihjel.

En annen historie handler om en mann fra fremtiden, som av en eller annen grunn blir sendt tilbake til vår tid. Han kan fortelle at en rekke av våre problemet er løst i hans tid, og vitenskapsfolk er selvfølgelig ivrige etter å lære mest mulig av mannen. De begynner en grundig utspørring, men det viser seg at framtidsmannen ikke kan en døyt om hverken teknikk, legevitenskap eller annet nødvendig. Han vet at ting lar seg fikse, at ting funker, men kan ikke forklare hvordan. Det var en litt forstyrrende historie for meg, for jeg visste at om jeg skulle reise tilbake i tid ville jeg ikke kunne bidra med stort jeg heller.

Dette problemet er ikke lenger så stort, etter at jeg fant Time Traveler Essentials Shirt. Med denne burde man greie seg ganske bra, om man skulle snuble over et ormehull og kastes tilbake i tid. Jeg må si det varmer hjertet mitt å lese beskrivelsen firmaet selv har gitt. Det er ikke bare meg!

If you’re like us, you live in constant fear of slipping into a wormhole  and getting spit out in the 13th century, and the only real useful knowledge you have for your ignorant ancestors is “watch out for that Hitler guy” and “some of the Popes are evil.”   Now with this handy, sturdy tee-shirt and high-quality poster print you don’t have to live in fear any longer. Sure this means that some of those bums like Copernicus and the Wright brothers will end up having to get real jobs, but it’s gonna be your name in the history books, and that’s what what matters.

time-traveler-shirt

Og, som om ikke det var nok,  så holder de på å lage en ny t-skjorteguide som også kan være nyttig. Den skal hete «I Am Not a Demon: How to Avoid Being Executed for Heresy.» Hurra!

11 tanker på “Problemet løst”

  1. For en utrolig god ide 😀

    Det hadde jo vært utrolig pinlig å komme rekende fra fremtiden bare for å si: «Å, vi er sykt avanserte. Vi har TV og telefon og internett. Det virker sånn at… hm. Når er neste heksebrenning, dere?»

  2. Hahaha! Nettopp. Vi vil jo helst slippe å ende opp på bålet bare fordi vi ikke kan forklare hvordan bygge et fly, eller vite den kjemiske formelen for…. et eller annet. Ting löser sig! 🙂

  3. Åh, den novella med tunnellen har sittet spikret i bevisstheten min i over tjue år! Mulig den er sterkt medvirkende til at jeg får merkelige dommedagstanker når jeg kjører i lange tunneller. Skulle vært artig å lese den igjen, gitt.

    Men har du virkelig notert hver eneste bok du har lest? Helt sant? Jeg prøvde å holde liste i fjor, bare, men falt av allerede i juni.

  4. Innser for øvrig at jeg har bommet på stavemåten her. Det heter visst tunnel eller tunell, men ikke tunnell. Dumme, rare ordet.

  5. Den t-skjorten er jo helt genial! 😀
    *leter etter VISA-kortet*

    Selv leste jeg noen geniale interaktive bøker som het Tidsmaskinen (Time Machine – Choose Your Own Adventure) der man reiste tilbake i tid og selv fikk valget om hvordan man ønsket å reagere i hvert kapittel ala «Alternativ A: Hopp til side 32» eller «Alternativ B: Hopp til side 95». De var historisk lærerike og kjemegøyal! Var tidsreising ekstra populært da, kanskje?

  6. Hannej: Jeg fant en gang den novella online, men nå klarer jeg ikke finne den igjen. Den var kjempesterk, synes jeg. Og ja, jeg noterer stort sett hver bok, mulig jeg har glemt en og annen, men som oftest ikke. Jeg bare passer på å ha notisboka lett tilgjengelig. 🙂

    Tunnel er vrien, men jeg sliter enda mer med parallell. Eller er det paralell? Eller parallel? 🙂

    Valkyriana: Hehe, jeg har lyst å kjøpe jeg og, må bare få litt kroner inn først. 😀

    Så stilig med interaktive bøker, det har jeg aldri vært borte i. Må sjekke ut, kanskje de finnes på biblioteket fortsatt? Muligens noe for sønnen min også. 🙂

  7. Jeg er imponert over at du har notert alle bøkene du har lest! DET skulle jeg ønske at jeg hadde gjort også! Og jeg vil ha en sånn t-skjorte! For jeg regner med å dra tilbake i tid ganske snart, veldig praktisk å ha en sånn da.

  8. Hamar Folkebibliotek hadde en egen hylle med Sci-Fi – hvor ALLE de gode gamle klassikerne sto 😀 Mye snadder fra 60ish-tall og oppover. Jeg tror jeg kom meg igjennom det meste 🙂

  9. Du verden, jeg ble visst logget inn som hannej via wordpress, og det var jo ikke meningen.
    Jeg skal sannelig anskaffe meg sånn kjekk notisbok, jeg også. Og når det gjelder disse ll-l-ordene:
    Det skrives parallell (og parallelt). Visstnok. 😉

Det er stengt for kommentarer.