Hvor frekke går det an å bli?

Jeg husker ikke nøyaktig dato, men det må i hvert fall være trekvart år siden, om ikke nærmere ett år. Da sendte jeg inn et søknadsskjema til NAV. Jeg mottok etter hvert en bekreftelse på at de hadde mottatt min søknad og at behandlingstiden måtte regnes å være 4 måneder.

I dag mottar jeg et brev i posten fra NAV, datostemplet 7. april. Der står det at undertegnede har prøvd å få tak i meg et par dager på telefon for å få avklart en detalj i søknaden. De ber meg så ta kontakt for å besvare spørsmålet, noe som er helt greit. Men så kommer det: Vi gjør oppmerksom på at kravet ditt kan bli avslått på grunn av manglende opplysninger hvis vi ikke hører fra deg innen (dato).

Unnskyld meg, men altså… jeg må bare… HVA FAEN?! Her har de overtrådt sin tidsfrist med sikkert et halvt år uten et ord til beklagelse. Så presterer de å ringe meg i påskeuka uten å få tak i meg (noen er faktisk på ferie på den tida), for så å sende et brev der de truer med å avslå på grunn av manglende svar. Greit nok, det blir ikke noe problem å rekke datoen, om de bare svarer på telefonen (det er jo ingen selvfølge…) – men likevel da. Hva med å holde en litt mer ydmyk tone når de ikke er i nærheten av å holde sine egne frister?

Jeg håper virkelig en dag jeg blir frisk nok til å fri meg fra NAV-helvetet og aldri, aldri, aldri mer behøve spørre dem om noe som helst igjen!

Puh… ventilering må til før jeg slår på tråden til dem i morgen.

13 kommentarer om “Hvor frekke går det an å bli?”

  1. Grrrr, ja jeg og. Satser på at litt hyggelig besøk og rødvin i dag hjelper, sånn at jeg kan være mer behersket i morgen. Tenk så lite det hadde kosta dem å heller skrive:

    «Vi beklager sent svar, men for å kunne hjelpe deg trenger vi ytterligere opplysninger. Vennligst kontakt oss så snart som mulig så vi kan gi deg raskest mulig svar.»

    Eller noe sånt. *mumle*

  2. Fy flate! De burde behandle sine «kunder» langt bedre enn de gjør. Det er en så stor arroganse i systemet at jeg tror det må «jordskjelv» til for at det skal bli bedre. Hvem skal riste og skake i NAV, når politikere og byråkrater ikke tar skikkelig tak i problemet? De brumler litt og så blir det ikke mer…

    Jeg skal forresten i møte med NAV neste uke… Gruer meg! Heldigvis blir både min fastlege og representant for arbeidsgiver tilstede. Æsj, jeg blir kvalm bare jeg ser de tre bokstavene.

  3. Jeesus. Hadde den fristen vært nær ville jeg ha radbrukket noe.

    Du har helt rett. Dette er mega-arrogant. Makan.

    Leste du forresten om han som hadde ventet 5 år på bil i avisen? 5 år.

  4. Kjenner jeg blir skikkelig irritert på dine vegne, men merkelig nok ikke overrasket… Det er akkurat som om de tror du ikke gjør annet enn å sitte ved telefonen i tilfelle de skulle ringe.
    Grmf!

  5. Det er ikke til å tro, men er dessverre realiteten 😈

    Håper det hjelper med hyggelig aften og rødvin (på humøret, altså, selv om det ikke hjelper mot NAV) *klem*

  6. Det er så hårene reiser seg…
    Nesten så man tror de bevisst prøver på å psyke ned så godt de kan. Det ville ikke kostet dem mye å innta en litt annen tilnærmelsestaktikk, som f.eks det svaret du foreslo.
    Vil tro de fleste er interessert i å få fortgang i sin egen sak, så jeg tror neppe det er mange som ikke svarer fort?
    Lykke til videre!
    Klem

  7. Usj, de er ikke kjent for å være kjappe nei. Men å ringe i påskeuken? Og så sende et brev med en slik beskjed?? Jeg blir bare helt oppgitt innimellom… Håper de nå kjapt kan ta en avgjørelse da. Klem til deg. Og kose deg ikveld! 🙂

  8. Det er ingenting som forundrer meg lenger når det gjelder NAV (eller GNAV som jeg liker å kalle det)
    Kan ikke bare departement og regjering innse at de gjorde en stor tabbe med hele NAV, og gi oss tilbake det vi hadde før.

  9. fy f…! Er enig at de burde ha omformulert svaret sitt… Blir litt oppgitt. Føler at NAV tror at folk er hjemme og venter tålmodig på at de tar kontakt… haha…?

    Kjenner det igjen med hjelpemiddelsentralen. De ringer meg halv time før de kommer på døra for å levere hjelpemiddel, men det de ikke har tenkt på, er at jeg faktisk sitter på jobb og har ikke mulighet til å kaste alt fra meg bare for å komme hjem…?

    *klem* Håper det ordner seg idag?!

Det er stengt for kommentarer.