Jeg trenger ingen påskekrim

Her er det spenning nok å ha satt seg opp på lista i borettslagets ypperlige vaskeri.

Ordningen er at man kun kan sette seg opp på èn vask av gangen og først når du er ferdig med den kan du eventuelt sette deg opp på nytt. En liste på veggen viser månedens dager, og tider fra morgen til kveld. Systemet er ganske enkelt, man finner en ledig luke og skriver navnet sitt der, og så kan man bare vente og glede seg til tiden er inne. Som oftest trenger man ikke vente lenge heller, maks et par dager.

Såre enkelt altså, men det er alltid noen klodrianer som roter til. Det har skjedd meg flere ganger at jeg har kommet ned og funnet ut at noen vasker klær akkurat da jeg skal vaske. Av en eller annen merkelig grunn er disse maskinene startet på et tidspunkt utenfor ordningen, så man ser jo ikke hvem de er hvis man møter opp til riktig tid selv.

En gang dette skjedde ringte jeg resolutt vaktmesteren på mobilen og spurte hva jeg skulle gjøre. «Stopp maskinene og ta ut tøyet», svarte han og jeg så gjorde. Dampende, vått og såpefullt tøy ble dratt ut av maskinene og lempet opp i en plastdunk som hører til i vaskeriet. Så satte jeg på min egen klesvask og skrev en lapp til hvem det nå var som hadde bomma. Når noen tar feil tid hjelper det lite om de har skrevet navnet sitt på listen, man vet jo ikke hvor de er satt opp, så lappesystemet er hendig da.

Som sagt har dette skjedd meg noen ganger og jeg gjør det samme hver gang; stanser maskinene og setter i gang min egen vask i stedet. Ikke alle blir like blide for sånt.

En dag fikk jeg en rasende fyr på døra, som fortalte meg at «man gjør ikke sånt!». Jo, for det så tenk, det er akkurat det man gjør når noen ikke gidder sjekke lista og se at de setter seg opp riktig. Det var det jeg tenkte, men jeg sa det litt penere til ham. Etter dette hilste han litt mindre blidt på meg i heisen, men jeg tenkte som så at det var hans problem.

For noen uker siden skjedde det igjen. Denne gangen var det midt i diverse arbeid på heisen i blokka, og jeg orka ikke ta opp kampen. I stedet satte jeg en anonym lapp på døra og ba vedkommende som hadde tatt min vasketid om å sjekke lista bedre.

Litt senere ringte det jaggu på døra, og der sto den samme mannen som jeg hadde hatt en disputt med tidligere. Han snakket veldig fort og høyt om at han hadde satt seg opp på lista og at det var hans tid og at jeg tok feil. Jeg fikk ikke sjekket, ettersom heisen sto akkurat da, så jeg sa som sant var at jeg ikke trodde jeg tok feil, men om jeg gjorde det så beklager jeg så mye.

Det var først da jeg lukka døra etter ham at jeg kom på at jeg hadde skrevet en anonym lapp. Hvordan kunne han vite det var akkurat meg som hadde satt den opp om han ikke visste at det var min vasketid?

Da heisen var i gang, stakk jeg ned og sjekket. Joda, jeg sto på riktig sted på lista. Ikke et pip om unnskyldning fra min nabo.

Så skjer mystiske ting. Jeg setter meg opp på lista og plutselig er navnet mitt strøket over. Overstrøket navn betyr at andre kan ta tiden = man mister den vasketiden man tror man har. Spesielt dumt er dette når man skal på påskeferie og må få vasket klærne man vil ha med.

Det ordna seg heldigvis, men jeg må innrømme at pulsen dunka litt heftigere enn vanlig da jeg stakk ned i vaskeriet i dag for å endelig få vasket klær etter ferien. Der sto heldigvis navnet mitt like klart og tydelig som da jeg skrev meg opp. Nå har vi rene klær igjen og jeg kan puste lettet ut en ukes tid. Men jeg gir opp nå. Om noen uker kjøper jeg min egen vaskemaskin.

22 tanker på “Jeg trenger ingen påskekrim”

  1. Bytt ut vaskepulveret hans med tøyfarge. Så skal vi se hvem som kjøper egen vaskemaskin 😉

    (nei, jeg er ikke egentlig så slem, men det er sånt jeg tenker med meg selv når jeg tramper opp trappa etter at noen har stjålet vasketiden min)

  2. Trips: Ja, folk! Det er nesten så jeg får lyst å vurdere voodoo, men jeg tror ikke det hjelper.

    Kamikaze: Haha, kongeforslag!!! Det kan jeg i hvert fall true med neste gang, så skal vi se hva som skjer. 😉 Det er litt verre å gjøre noe når noen stryker meg av listen, ettersom jeg ikke vet hvem det er.

    Pokkers så irriterende med folk som ikke kan respektere såpass greie og enkle regler som det jo er i et vaskeri!

  3. Åh, vaskeri vaskeri. Noen folk er jo bare helt susete og ignorante… «oj, hadde DU vask nå ja??» Nei, egen vaskemaskin er en luksus jeg ALDRI kommer til å gi fra meg!

  4. Snakk om påskekrim, altså. Har vært borte i lignende før, og er sjeleglad for å ha min egen vaskemaskin nå. Folk kan gjøre det utroligste. Skikkelig lavmål av han å stryke ut navnet ditt på listen. Jeg støtter farge i vasken 😉 (Hadde selvsagt aldri våget å gjøre det…)

  5. hjelpe meg, litt av en påskekrim ja og en skikkelig sleiping av en fyr. Synes rådet til kamikaze var gullfint 😉 forstår godt at du anskaffer egen vaskemaskin!!

  6. hehe, nå skjönner jeg hvorfor du pleier uttrykke glede når du har fått vaska og fått rent töy! 😉
    Her jeg bor, så er det elektronisk system, det går ikke an å trikse med overstrykinger, eller komme seg inn i vaskerommet hvis det er fullt, altså at maskinene er booket, som det heter, lol. Skikkelige greier. Likevel er det noen duster som tar ut töyet ditt, for å få bruke maskina di- og det er de du har satt deg opp samtidig med, det går an å väre to som vasker samtidig, fire vaskemaskiner på deling.
    Men da er det igrunn veldig greit, alt er registrert via husnökler, hvem som er satt opp. Döra har også elektronisk signalsystem, ingen kommer gjennom döra uten först å ha sveipet brikka på nökkelen sin, og det er kun de som har booket seg opp, som kommer inn.
    Aberet er at du må väre veldig i tide, når du har booket tid, tre minutter etter tida, og du er utestengt, lol. Det samme gjelder for å hente klärne.
    Det har hendt at klärne mine har ligget i maskinene over natta, fordi jeg glemte å hente det innen tida, og det var kl 23 på kvelden. Jeg hadde ikke sjans til å komme inn i vaskeriet för det åpnet igjen- kl 7, lol! Og gudskjelov kunne jeg book tid kl 7, det var ledig- ellers hadde jeg jo ikke kunnet komme meg inn, he he. (hadde jo ringt vaktmester eventuelt, men likevel….)
    Så STYR blir det uansett, jo flere kokker på samme kjökken osv 🙂

  7. Jeg har veldig for kamikazes forslag! 😀 folk er fullstendig ute av stand til å lese lister der jeg bor også. Fryktelig vanskelig sånt tydeligvis.
    Alternativet er jo å vente til vedkommende vasker en hvitvask også kanskje kaste inn noe nytt, uvaska og rødt sammen med vasken?

  8. Snuppelur: Skjønner deg godt! Jeg hadde egen maskin for en del år siden, men den gikk i stykker og jeg hadde ikke råd til ny da. Nå skal jeg jaggu ha, og det kommer jeg til å fortsette med også. Det skal bli godt å slippe styret…

    Corvus: Ja, grrrr! Skikkelig irriterende også. Hadde folk bare kunnet respektere systemet så hadde det jo virka helt fint. Selv om jeg skal skaffe meg maskin selv så skal jeg jaggu sende en mail til styret i borettslaget, så har jeg i hvert fall sagt fra.

    Tante Grønn: Greia er jo at jeg ikke kan bevise at det er han som strøk ut navnet mitt, men tar han tida mi igjen så skal jeg i hvert fall si grundig fra. Det begynner å virke som han gjør det med vilje, egentlig.

    Tornerose: Flott forslag – men jeg tror ikke jeg tør putte farge i vaska hans. 😉

    Randi: Hehe, ja jeg tror neppe jeg hadde turt gjøre noe sånt, men utrolig artig tanke. 🙂

    Chanel: Haha, ja jeg er jo sjeleglad hver gang jeg får vaska nå! 😉 Det systemet deres høres bedre ut, men det spørs vel om borettslaget vil bruke mye penger på å sette i gang noe sånt. Men men… jeg skal melde fra om problemene så de er klar over ting.

    Men ikke gøy å være utestengt om du kommer noen minutter for seint da, dæven! 😦

    Anders: Jeg skjønner at dette problemet ikke er helt uvanlig. Lurer på hva det går av sånne folk, eller er de bare dumme? Hehe, takk for enda et kreativt forslag, det frister noe innmari… det skal jeg innrømme. 🙂

  9. Når han fann deg på grunnlag av ein anonym lapp vil han nok finne deg når du puttar ein porsjon sjokkrosa farge i trusevasken hans… Slike folk er det enklast å avgrense mot, er mi erfaring. Eiga vaskemaskin er det enklaste og beste, dessverre. Det er synd at slike tillitsbaserte system ikkje fungerer.

  10. Haha, Kamikaze! 😀 Tenker samboeren hans blir hæppi om hun finner noe kinky undertøy i vaska. 😉

    Anders: Nei nei, folk er stort sett innmari ålreite, er bare noen triste unntak. 😛

    Alt godt: Han fant meg fordi han visste han hadde tatt vasketida mi, eller fordi jeg er en av de få her som driver med lapper (fordi jeg hater å ikke få sagt fra når ting skjer), men ja.. jeg tror også at han ville forstått at det var meg, så jeg dropper den ellers gode ideen. Egen vaskemaskin blir nok best, da slipper jeg være redd for at heisen står. 🙂

  11. Jeg syns jeg tilbringer vel mye tid på vaskerommet mitt, og uffer litt sånn passe over det.

    Men nå vet jeg at jeg skal være jublende glad. For jeg har min egen vaskemaskin, og hvis vasken blir rosa er det min egen skyld (eller, det er lett å finne synderen).

    Så, inn på vaskerommet med seg!

  12. Hevn over vaskeromsmonsteret!!! …eller er det å synke ned på samme nivå..? 😉 I hvertfall; han virker helt syk, barnslig og bitter. Ja, til egen vaskemasin! Så kan han få styre og være konge der nede i sitt syke lille rike he,he..

  13. OMG! *ler så jeg detter av stolen* Fargepulver er bra!! 😉 Men så er det jo å ture å gjøre det…

    Huff, heldigvis er det ikke så ille her… Men har skjedd noe lignende før. Men det er heldigvis 7 små og 2 store vaskemaskiner, det samme med tørkletromler… Så blir ikke så mye konflikt ut av det…

    Blir deilig med egen ja. Synd jeg ikke har plass, ellers hadde jeg kjøpt det når jeg pusset opp kjøkkenet… 😉

    klem!

  14. Kast småstein, kjære deg. Fryktelige folk.

    Vaskemaskin er tingen. Eventuelt kan du sende poden med vaskebrett til ælva 🙂

  15. Synline: Vasking er jo uansett ikke spesielt morsomt, men det blir så bra når det er over. I hvert fall en stund. 😉

    Stjernesøkeren: Tøff du da! 😉 Skjer det mer her så må jeg jo gjøre noe, men jeg håper det skal gå stille for seg de neste ukene til jeg får ordna på badet. Og ja, jeg føler veldig han/noen er ute etter meg, godt andre ser det sånn også og at jeg ikke bare er paranoid. 🙂

    Løven: Ja, han virker jaggu sjuk, helt enig! Jeg lurer på om jeg har såret ham rett i den macho selvfølelsen hans. 😕

    Imzadi: Hehe, ikke sant – spørs om jeg tør det. 😉 Godt dere har så mange maskiner hos dere at flere kan vaske på en gang. Lurt!

    FruJones: Det tror jeg og! 😀

    Ola: Haha, kaste stein har jeg ikke vurdert. 😉 Vaskemaskin er nok det beste alternativet av det du foreslår, det er liksom et stykke til ælva herfra. 😀

Det er stengt for kommentarer.