Varm anbefaling

dysleksiTakket være Victoria fikk jeg vite om programserien som nylig gikk på NRK: Kan ikke skrive, kan ikke lese. Heldigvis ligger alle tre episodene på nett så flere kan få sett, for dette programmet anbefaler jeg sterkt. Tårene spratt flere ganger, mens jeg fulgte en del voksne menneskers kamp for å endelig lære å skrive og lese. Tenk deg å ikke kunne følge med på det barna dine lærer, ikke kunne hjelpe dem med leksene, ikke kunne ta sertifikatet fordi du ikke har mulighet til å klare teoriundervisningen, ikke kunne lese for barnebarna dine eller lese posten din.

Hvor mange mennesker er det som har hatt lignende oppvekst, med en skole som ikke ga dem hjelpen de trengte? Sinnet og frustrasjonen flere viste i programserien, gjorde sterkt inntrykk på meg. De gikk på skolen, mange av dem hver eneste dag, uten at de fikk noe ut av det. Hvordan klarer man å leve med dette som lærer for slike elever? Det er ufattelig.

Har du ikke sett serien, anbefaler jeg å sette av litt tid og se den. Phil Beadle, som er læreren i denne serien, er nå min nye helt.

Link til Channel 4s webside om serien.

Her fant jeg bildet jeg bruker i posten.

12 thoughts on “Varm anbefaling”

  1. Trips: Håper du får sett mer nå, det er virkelig rørende. 🙂

    Syltegeek: Ja, intenst er ordet. Forhåpentligvis blir elever sett mer nå, jeg håper virkelig ingen får høre de er dumme lenger om de sliter med lesing/skriving.

  2. Jeg så denne serien, den forteller så mye. Jeg har alltid vært opptatt av dette, tok spes.ped. en gang. Vi som kan lese lett og enkelt er heldige, vi får liksom tilgang til alt vi vil.
    Jeg synes noe av det flotte med serien var at den viste så mange ulike sider, lese og skrivevansker er ikke en ting. Jeg synes det var utrolig fascinerende med hun som måtte føle bokstavene.
    En del er nok blitt bedre i skolen i dag, men mye gjenstår.

  3. det er en flott serie, virkelig lærerik.
    Desverre er nok ikke skolen noe perfekt sted enda i forhold til dyskeksi. Jeg er selv fra en dyslektisk familie (dette er jo delvis arvelig), og ser at foreldre må slåss med nebb og klør for å få den hjelpen til barna som de har rett på. Noe som er latterlig når man veit hvor dyrt det er for samfunnet når de skaper skoletapere, eller barn som ikke forfyller sitt potensiale.

    Og forresten, det er jo ikke bare de værst rammede, de som ikke får til i det hele tatt som har dysleksi, også relativt skoleflinke kan være rammet, det finnes flere ulike grader og varianter av dette. (Akkurat som man kan ha glede av briller selv om man ikke er blind uten)
    Dysleksi er jo dessuten bare en av flere lese-skrive-problemer.

    Nuvell, jeg stakk eeegentlig innom i dag for å si tusen tusen takk for den nydelige videoen du hadde lenket inn hos virrvarr i går! Den gikk rett hjem hos meg!

  4. Graylady: Enig, det var spesielt interessant dette at problemene var så ulike, at det ikke bare er en ting dette – men mange årsaker til at man sliter med lesing/skriving. Det rørte meg dypt med hun som plutselig forsto da hun kunne føle bokstavene!

  5. Moseplassen: Det er virkelig ille at man ikke automatisk gjør alt man kan for å hjelpe disse ungene som sliter. Som du sier, det er dyrt å skape skoletapere.

    Jeg synes serien fikk bra fram at det er flere ulike problemer og at ikke en metode passer for alle, det var veldig interessant for meg som ikke kjenner noe særlig til denne type problematikk.

    Og så hyggelig av deg å fortelle at videoen traff deg! Den rørte meg til tårer første gang jeg så den.

  6. Takk for denne posten! Kjempeviktig tema som ble tatt opp i den serien. Viktig å vise at man er flink selv om man ikke kan lese og/eller skrive. Ble sikkelig stolt av bestemoren som endelig kunne bevise for sin mor at hun er ikke dum… Og hun gjorde utrulig bra da! fra ingenting til normal voksen lesning!!

    Heldigvis er det litt bedre i skolen idag, men fortsatt sliter folk… Bør gi barna ulike måter å lese på enn gi dem helt opp… Skremmende å ha barn som ikke kan lese når de går ut av ungdomsskolen…!

  7. Siden jeg er i utlandet får jeg ikke sett disse:(

    Men skjønner ikke hvordan det er mulig at ingen får med seg at de ikke kunne lese og skrive. For det første kunne barna sagt i fra selv, enten til lærer eller foreldre. Hvis barnet ikke sa i fra, burde foreldrene merket det når de hjelper barnet med lekser eller gjør noe som helst annet som krever at barnet kan lese. Og hvis foreldrene av en eller annen grunn aldri sjekker, burde lærer fått det med seg under høytlesing på skolen.

  8. Imzadi: Ja, hun bestemoren imponerte altså. Fra å ikke kunne lese et ord til å få nesten perfekt på eksamen… det var utrolig flott. 🙂

    M: Det handler ikke om at ikke noen forsto at ungene ikke kunne lese/skrive. Det var bare ingen som tok tak i det. Flere av de i serien er godt voksne, den elste 58. På den tiden de var barn, ble de bare sett på som dumme og late og det var det foreldrene fikk beskjed om også. Jeg tror neppe det hadde hjulpet stort om barna hadde sagt fra, de fikk jo bare beskjed om å ta seg sammen og jobbe hardere.

  9. Ah, tenkte meg muligens at det var godt voksne folk det var snakk om, og skolesystemet den gang var vel ‘en smule’ annerledes..

  10. Kjempefin serie! Jeg ble skikkelig rørt av flere av elevene. Og litt skremt av at det bare tok et par måneder før de fleste av dem faktisk kunne lese og skrive godt. De trengte bare en litt annen tilnærming enn den (garantert autoritære) pedagogikken UK anno 1950-1980 kunne gi dem.

Det er stengt for kommentarer.