Quite interesting 2

Jeg ser stadig på QI og nyter følelsen av å bli fôret med nyttige og unyttige opplysninger. På den nyttige siden har jeg lært at det ikke er noen særlig vits i å hoppe hvis heisen jeg er i skulle ryke i festene og rase i full fart nedover mot den sikre død. Hoppet ville ikke dempet farten noe særlig, dessuten måtte man greie å hoppe på nøyaktig riktig tidspunkt. Heldigvis er heiser så godt sikret at det ikke er særlig stor sjanse for at den skulle rase heller. En heis blir holdt oppe av flere kabler, hver av dem sterke nok til å holde heisen alene. I tillegg er det bremser som slår inn dersom heisen skulle ryke fra festene. Dermed er sjansene store for å overleve. Men skulle likevel det verste skje så er det lureste man kan gjøre å bruke en god og tykk person som «demper». Legg deg bare oppå den tykke personen og du vil trolig unngå å bli drept når heisen når bunnen. Sånt er jo alltid greit å vite. Takk skal dere ha, QI, nå kommer jeg aldri til å få dette ut av hodet når jeg tar heis.

Det er kanskje mer interessant å lære om tradisjonelle avstraffingsmetoder, som den som ble kalt «rough music». Spørsmålet i QI lød noe sånt som «vil røff musikk stoppe deg fra å slå kona di?» Og det ville det kanskje i noen tilfeller. «Rough music» har ikke noe med musikk å gjøre, det er snakk om en tradisjonell måte å ydmyke og straffe noen på, dersom de hadde begått handlinger som landsbyen ikke satte pris på. En gjeng landsbyfolk dro til huset der den skyldige bodde og sto utenfor og dengte løs på kjeler og stekepanner og lagde et skikkelig lurveleven som skulle gjøre det riktig flaut for ham innenfor. Deltakerne i denne mobben var vanligvis unge menn, ifølge Wikipediaartikkelen jeg fant om emnet.

Kanskje en tradisjon det hadde vært greit å innføre igjen i enkelte tilfeller? Nå for tiden er det vel mer offentlig uthenging i media som blir brukt, men dessverre ikke mot dem som denger kvinner og barn.

5 tanker på “Quite interesting 2”

  1. Ha,ha,ha! Hva hvis man bare spiser seg ordentlig tykk selv, ville man da kunne brukt seg selv som «demper» ha,ha 😀 Finnes det for eksempel statistikk som viser at ordentlig tykke mennesker overlever heisulykker oftere enn tynne personer 😀 Nå er jo helseskader forårsaket fedme sikkert et mye hyppigere problem enn heisulykker….. men hvis man vil finne en unnskyldning/argumentere «for» sitt problem mener jeg 😉 … «Ja, men jeg bor i tolvte etg. i en blokk skjønner du, så bare sleng på noen baconskiver til, du!» he,he 😀

  2. Løven: Jeg tror igrunn det går ganske dårlig med den tykke personen. 😉 Jeg ser plutselig for meg at min uønskede overvekt en dag kan komme til nytte. Jeg blir den martyren, vettu. 🙂

    Trips: Uhm.. ja. Sant nok!

  3. Jeg tror ikke at ekstra fett på kroppen gjør noen stor forskjell hvis heisen faller ned i kjelleren, men det er mulig at å være i god form hjelper. Sånn er det iallefall i bilulykker; mennesker som er i god form greier seg bedre fordi organene deres holdes på plass av strammere muskler og derfor ikke slenges rundt så mye under den voldsomme akselerasjonen.
    Men jeg tror ikke forskjellen er veldig stor, altså!

  4. Marina: Det har du nok rett i. Er farten stor nok tviler jeg på at det hjelper med noe som helst. La oss heller holde oss unna heisulykker. De er ikke noe hyggelige, uansett.

Det er stengt for kommentarer.